نوشابه های انرژی زا چه بلایی بر سر بدن می آورند؟
بسیاری از ما به مصرف نوشابه های انرژی زا علاقه داریم اما از تاثیرات این نوشابه ها بر بدن اطلاعات زیادی نداریم که در ادامه به این تاثیرات اشاره می شود

تاثیر نوشابه های انرژی زا بر بدن

معمولا بعد از یک روز سخت کاری یا میان تمرین‌های هوازی، نوشابه‌های انرژی‌زا می‌نوشیم. حتما می‌دانید که نوشابه‌های معمولی برای بدن ضرر دارند؛ اما نوشابه‌های انرژی‌زا چه اثری بر بدن ما می‌گذارند؟ شرکت‌های سازنده‌ی نوشابه‌های انرژی‌زا تخمین زده‌اند که در سال ۲۰۲۴ به درآمدی حدود ۷۲ بیلیون دلار دست یابند.

این خبر خوشایندی برای تولیدکنندگان است؛ ولی مشتری‌ها در واقع برای چه چیزی هزینه می‌کنند. در ادامه به بررسی نظرات کارشناسان درباره‌ اثرات نوشابه‌ی انرژی‌زا بر بدن می‌پردازیم.

بیشتر بدانید : نوشابه انرژی زا برای این افراد ممنوع!

بیشتر بدانید : نوشیدنی هایی که کالری بیشتر از نوشابه دارند

بیشتر بدانید : تاثیرات وحشتناک کم آبی بر مغز

دهیدراته شدن بدن

شاید بسیاری از ما بدانیم که در نوشابه‌های انرژی‌زا کافئین وجود دارد و این مقدار دقیقا حدود ۱۶۰ گرم کافئین در هر ۱۶ اونس نوشابه‌ی انرژی‌زا است. در هر قوطی رِدوول حدود ۸۰ گرم کافئین در ۸ اونس آن وجود دارد که برای به تصویر کشیدن بهتر این موضوع بهتر است این‌گونه تصور کنید، بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو، در هر لیوان قهوه ۱۰۰ میلی لیتری حدود ۸۰ میلی‌لیتر آن کافئین است. این به معنای مقدار زیاد نمک پنهان در نوشابه‌های انرژی‌زا است که باعث کمبود آب در بدن و بالا رفتن فشار خون می‌شود.

افزایش ضربان قلب

 

بر اساس تحقیقات لیزا کان، کسانی که بیشتر از ۳۲ اونس کافئین در روز می‌نوشند ضربان قلب و فشار خون نامنظمی تا ۴ ساعت بعد از آن خواهند داشت. بر اساس تحقیقات یک روزنامه‌نگار کانادایی این نوشابه‌ها در بین نوجوان‌ها محبوب‌تر هستند به خصوص در مواقعی که ورزش می‌کنند.

یک پسر نوجوان ۱۷ ساله بعد از نوشیدن نوشابه‌ی انرژی‌زا در بین تمرینات هوازی به علت تپش قلب به اورژانس منتقل شد و این یعنی اثر این نوشابه‌ها در زمان تمرین و بر نوجوان‌ها بیشتر است.

تخریب دندان‌ها
نوشابه

آناستازیا ترستا، از بهداشت داندانپزشکی، می‌گوید: «نوشابه‌های انرژی‌زا اولین تخریب را از دندان‌های ما شروع می‌کنند. به علت داشتن سیتریک اسید و قند، این تخریب به سرعت و شدت صورت می‌گیرد؛ زیرا که بستر از بین بردن مینای دندان و پوسیدگی را فراهم می‌کند». مینای دندان دیگر ترمیم نمی‌شوند و دندان رنگ زرد به خود می‌گیرد که مستعد پوسیدگی و لک پذیری است. از آنجایی که وجود سیتریک اسید در مشخصات نوشابه‌های انرژی‌زا درج نمی‌شود ما نمی‌دانیم بدن ما چقدر با خوردن یک لیوان، سیتریک اسید دریافت می‌کند.

نوشابه‌های انرژی‌زا و انرژی کاذب

بسیاری از ما معتقد هستیم که بعد از نوشیدن آنها احساس سر زندگی می‌کنیم درحالی که مواد تشکیل دهنده‌ی این دسته از نوشابه‌ها؛ تورین، الکانیتین و گلوکورونولاکتون هستند که به هیچ عنوان انرژی آفرین نیستند، به همین علت بعد از بین رفتن اثرات نوشابه ما خسته‌تر از گذشته هستیم. تورین و الکانیتین آمینو اسیدهایی هستند که متابولیسم بدن را بالا می‌برند و از ماهیچه‌ها بیشتر کار می‌کشند. گلوکورونولاکتون که بیش از دو برابر قند مجاز مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است، به هیچ‌وجه انرژی‌زا نیست و باعث چاقی و مقاوم شدن بدن به انسولین طبیعی در خون می‌شود.

با دانستن این مطالب بهتر است به سلامتی خود اهمیت دهید و از خوردن نوشابه‌های انرژی‌زا صرف‌نظر کنید. آب میوه‌های طبیعی را برای داشتن بدنی سالم جایگزین کنید.

بیشتر بدانید : 5 اشتباه که در آبرسانی به بدن انجام می دهیم

بیشتر بدانید : پیشگیری از کم آبی بدن در هوای گرم با این خوراکی ها

بیشتر بدانید : با مصرف نوشیدنی انرژی زا چه اتفاقی در بدن می افتد

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: irna.ir