گاباپنتین برای چیست؟ و گاباپنتین چه عوارضی دارد؟
گاباپنتین دارویی است که در درجه اول برای درمان صرع استفاده می شود، اما معمولا در موارد دیگری به جز صرع نیز گاباپنتین تجویز می شود. در این مقاله با جزیئات بیشتری به معرفی داروی گاباپنتین می پردازیم.

قرص گاباپنتین Gabapentin چیست و چه عوارضی دارد؟

گاباپنتین Gabapentin یک داروی ضد صرع است که یک داروی ضد انعقاد نیز نامیده می شود. گاباپنتین بر روی مواد شیمیایی و اعصابی در بدن تاثیر می گذارد که در بروز تشنج و برخی انواع درد درگیر هستند.

گاباپنتین در بزرگسالان برای درمان دردهای نوروپاتیک (دردهای عصبی) ناشی از ویروس تبخال یا زگیل استفاده می شود. گاباپنتین با نام تجاری  Horizant نیز برای درمان سندروم پای بیقرار استفاده می شود.

گاباپنتین با نام تجاری Neurontin هم برای درمان تشنج های بزرگسالان و کودکان حداقل 3 ساله استفاده می شود. فقط از گاباپنتینی استفاده کنید که توسط پزشک تجویز شده است.


اطلاعات مهم در مورد گاباپنتین

 گاباپنتین برای چیست؟ و گاباپنتین چه عوارضی دارد؟

برخی افراد در زمان مصرف گاباپتین به خودکشی فکر می کنند. کودکانی که گاباپنتین مصرف می کنند ممکن است دچار تغییرات رفتاری شوند. نسبت به تغییرات خلقی و برخی علائم دیگر هوشیار باشید و هر گونه نشانه جدید یا بدتر شدن علائم را به پزشک اطلاع دهید.

مصرف گاباپنتین را به طور ناگهانی قطع نکنید، حتی اگر احساس می کنید خوب هستید.


قبل از مصرف گاباپنتین

اگر به گاباپنتین حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. برای اینکه اطمینان حاصل کنید که مصرف دارو برای شما بی خطر است، اگر تاکنون به هر یک از مشکلات زیر دچار شده اید، قبل از شروع مصرف گاباپنتین حتما به پزشک اطلاع دهید:

  • بیماری کلیوی (یا اگر در حال دیالیز هستید)
  • دیابت
  • افسردگی، اختلال خلقی یا فکر و اقدام به خودکشی
  • تشنج (مگر اینکه گاباپنتین را برای درمان تشنج دریافت کنید)
  • بیماری کبد
  • بیماری قلبی
  • (بری بیماران مبتلا به سندروم پای بیقرار) اگر در طول روز می خوابید یا شیفت شب کار می کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سندرم پای بی قرار؛ وقتی پاها آرام نمی شوند


برخی افراد در زمان مصرف داروی گاباپنتین به خودکشی فکر می کنند. پزشک اثر بخشی دارو را طی ملاقات های منظم مورد بررسی قرار می دهد. خانواده و اطرافیان نیز باید نسبت به تغییرات خلقی و نشانه های به وجود آمده در فرد هوشیارتر باشند.


گاباپنتین در دوران بارداری

مشخص نیست که آیا گاباپنتین به نوزاد متولد نشده آسیب می زند یا خیر. پیش از مصرف گاباپنتین اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

کنترل تشنج در دوران بارداری بسیار مهم است و تشنج در دوران بارداری هم به مادر و هم به نوزاد آسیب می زند. در دوران بارداری مصرف گاباپنتین را برای تشنج بدون مشورت پزشک شروع یا متوقف نکنید و اگر باردار شدید بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

گاباپنتین می تواند وارد شیر مادر شود، اما تاثیرات آن بر روی نوزاد ناشناخته است. اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید، قبل از شروع مصرف گاباپنتین به پزشک اطلاع دهید.


نکاتی در مورد مصرف گاباپنتین

گاباپنتین را درست طبق دستور پزشک مصرف کنید و این دارو را کمتر یا بیشتر از میزان توصیه شده مصرف نکنید. مصرف گاباپنتین را به طور ناگهانی متوقف نکنید. قطع ناگهانی مصرف گاباپنتین ممکن است باعث افزایش تشنج ها شود. در مورد کاهش میزان مصرف دارو دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید.

یک برچسب هشدار یا کارت شناسایی همراه داشته باشید که نشان دهد داروی گاباپنتین مصرف می کنید.به علاوه به هر پزشکی که مراجعه می کنید، باید در جریان مصرف داروی گاباپنتین توسط شما قرار بگیرد.

داروی گاباپنتین بر روی نتیجه برخی آزمایش ها تاثیر می گذارد، بنابراین برای انجام هر گونه آزمایش یا معاینات پزشکی به پزشک اطلاع دهید که داروی گاباپنتین مصرف می کنید. قرص  و کپسول گاباپنتین را در دمای اتاق نگهداری کنید و از نور و رطوبت دور نگه دارید.


اقدامات احتیاطی در زمان مصرف گاباپنتین

 گاباپنتین برای چیست؟ و گاباپنتین چه عوارضی دارد؟

این دارو بر روی افکار و عکس العمل های شما تاثیر می گذارد. در زمان مصرف گاباپنتین اگر تصمیم به رانندگی دارید یا کاری انجام می دهید که نیاز به هوشیاری دارید، خیلی مراقب باشید.

2 ساعت قبل و 2 ساعت بعد از مصرف گاباپنتین از مصرف آنتی اسیدها اجتناب کنید. آنتی اسیدها جذب گاباپنتین را برای بدن سخت می کند. به علاوه نوشیدن الکل در زمان مصرف گاباپنتین ممکن است باعث بروز عوارض جانبی جدی شود.


عوارض جانبی گاباپنتین

اگر نشانه های واکنش حساسیتی را در خور مشاهده می کنید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. نشانه های واکنش حساسیتی به گاباپنتین عبارتند از: مشکل تنفسی، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو.

اگر یک واکنش جدی نسبت به دارو نشان دادید که بر روی بخش های مختلف بدن تاثیر گذاشته است، حتما به پزشک مراجعه کنید. واکنش های جدی نسبت به گاباپنتین عبارتند از: جوش های پوستی، تب، غدد ملتهب، نشانه های شبیه به آنفلوآنزا، دردهای عضلانی، ضعف شدید، کبودی غیر عادی یا زرد شدن پوست یا چشم ها. این واکنش ها ممکن است چند هفته بعد از شروع مصرف گاباپنتین رخ دهد.

هر گونه نشانه جدید یا بدتر شدن علائم را به پزشک گزارش دهید، برخی از این نشانه ها عبارتند از: تغییرات رفتاری یا خلقی، اضطراب، حمله هراس، مشکل در خواب یا حس تحریک پذیری، خشم، تهاجمی شدن، بیقراری، بیش فعالی (ذهنی یا جسمی)، افسردگی یا فکر به خودکشی یا صدمه زدن به خود.

در صورت بروز هر یک از نشانه های زیر در زمان مصرف گاباپنتین به پزشک مراجعه کنید:

  • افزایش تشنج
  • ضعف یا خستگی شدید
  • مشکل در تعادل یا حرکت عضلات
  • درد قسمت بالای شکم
  • درد قفسه سینه، سرفه های جدید یا بدتر شدن سرفه ها همراه با تب و مشکل تنفسی
  • سوزش شدید یا بی حسی
  • حرکت سریع چشم
  • مشکلات کلیه – کاهش ادرار، درد یا بروز مشکل در زمان دفع ادرار، التهاب در پاها و مچ پاها

عوارض جانبی گاباپنتین در کودکان

برخی عوارض جانبی بیشتر در کودکانی بروز می کند که در حال مصرف گاباپنتین هستند. اگر کودک شما در حال مصرف داروی گاباپنتین است و هر یک از علائم زیر را در وی مشاهده می کنید، حتما به پزشک اطلاع دهید:

  • تغییر در رفتار
  • مشکل در حافظه
  • مشکل در تمرکز
  • بیقراری و عملکرد خصمانه و خشن

رایج ترین عوارض جانبی گاباپنتین

عوارض جانبی رایج مربوط به گاباپنتین عبارتند از:

  • سردرد، سرگیجه، خواب آلودگی و خستگی
  • تورم در دست یا پا
  • مشکل در چشم ها
  • مشکل در هماهنگی
  • (در کودکان) تب، تهوع و استفراغ

موارد ذکر شده لیست کاملی از عوارض جانبی گاباپتین نیستند. این دارو ممکن است عوارض دیگری نیز داشته باشد. در صورت بروز هر گونه عارضه بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.


تداخلات دارویی با گاباپنتین

تداخلات دارویی بر روی اثربخشی دارو تاثیر گذاشته و خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. در اینجا به مهم  ترین تداخلات دارویی با گاباپنتین اشاره می کنیم ولی تمام تداخلات را در بر نمی گیرد. لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید (داروهای با نسخه، بدون نسخه، مکمل ها و داروهایی گیاهی) به همراه داشته باشید و آن را به پزشک خود ارائه دهید. مصرف داروی گاباپنتین را به طور ناگهانی و بدون مشورت با پزشک شروع یا متوقف نکنید و میزان مصرف دارو را تغییر ندهید.

یکی از داروهایی که با گاباپنتین تداخل دارد داروی اورلیستات* orlistat است.

*اورلیستات orlistat : برای کاهش جذب چربی و درمان چاقی از آن استفاده می‌شود .این دارو در ایران عمدتاً با نام تجاری لیپونیل (Liponile) و در بسیاری از کشورها با نام تجاری Xenical عرضه می‌شود.

اگر در حال مصرف داروهای دیگری هستید که باعث خواب آلودگی و گیجی می شوند، مانند الکل، ماری جوانا، آنتی هیستامین ها، داروهای خواب آور یا داروهای اضطراب، شل کننده های عضلانی و ضد دردهای مخدر (مانند کدوئین و مورفین) قبل از مصرف گاباپنتین به پزشک اطلاع دهید.

برچسب مربوط به ترکیبات داروها را با دقت بررسی کنید زیرا این داروها ممکن است حاوی ترکیبات خواب آور باشند (مانند داروهای حساسیت و داروهای سرفه و سرماخوردگی).

داروی گاباپنتین را با دیگر داروهایی که حاوی گاباپنتین هستند مصرف نکنید. گاباپنتین با برخی آزمایش های ادرار که برای بررسی پروتئین ادرار انجام می شوند، تاثیر می گذارد. حتما به پزشک معالج و پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید که در حال مصرف داروی گاباپنتین هستید.



تهیه و ترجمه: گروه اختصاصی سیمرغ - سمیه محمدی
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ


Save