کلوتریمازول و دانستنی های مهم در مورد پماد کلوتریمازول
کلوتریمازول یک پماد ضد قارچ است که برای عفونت های قارچی روی پوست و همچنین عفونت قارچی واژن استفاده می شود که در این مطلب به جزئیات کامل مربوط به این دارو اشاره می کنیم

هر آنچه باید در مورد کلوتریمازول بدانید

کلوتریمازول برای درمان عفونت های پوستی مانند پای ورزشکاران، خارش ژوک jock itch، کرم حلقه ای و سایر عفونت های قارچی پوست و از جمله کاندیدیازس استفاده می شود. به علاوه کلوتریمازول برای درمان شرایطی به نام تنیا ورسیکالر tinea versicolor یا پیتی ریازیس pityriasis استفاده می شود. تنیا ورسیکالر نوعی عفونت قارچی است که باعث روشن شدن یا تیره شدن پوست گردن، قفسه سینه، دست ها یا پاها می شود. کلوتریمازول نوعی ضد قارچ آزول است از رشد قارچ جلوگیری می کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 7 عادت بد روزانه که باعث عفونت قارچی می شود

بیشتر بدانید : کاندیدیازیس Candidiasis چیست؟ انواع کاندیدیازیس را بشناسید

گاهی خانم ها دچار نوعی عفونت قارچی به نام کاندیدیاز می شوند که کلوتریمازول واژینال برای رفع این عفونت قارچی نیز موثر است. کلوتریمازول برای رفع عفونت قارچی معمولا به دو روش استفاده می شود: پساری واژن pessary یا کرم داخلی که برای عفونت قارچی وارد واژن می شود. سپس کرمی که حاوی 2 درصد کلوتریمازول است، برای رفع خارش و قرمزی در اطراف واژن مورد استفاده قرار می گیرد.

کلوتریمازول که برای واژن نیست تنها باید روی پوست مصرف شود. پوست ناحیه مورد نظر را کاملا تمیز و خشک کنید و بعد از کلوتریمازول استفاده کنید. دارو را معمولا دو بار در روز و درست طبق دستور پزشک بر روی پوست مورد استفاده قرار دهید.

میزان و دوره مصرف دارو بستگی به نوع عفونت و شدت عفونتی که به آن مبتلا شده اید، دارد. کلوتریمازول را بیشتر از حد توصیه شده مصرف نکنید. مصرف بیشتر دارو به رفع سریعتر عفونت کمک نمی کند، بلکه خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد.

مقدار کافی از کلوتریمازول را بر روی منطقه مورد نظر و اطراف آن بمالید. بعد از استفاده از کلوتریمازول حتما دست های خود را بشویید. منطقه تحت درمان را نپوشانید یا بانداژ نکنید، مگر اینکه پزشک توصیه کرده باشد.

کلوتریمازول موضعی را نباید برای چشم ها، بینی، دهان و واژن استفاده کنید. کلوتریمازول که برای درمان عفونت قارچی واژن است با کلوتریمازول موضعی متفاوت است.

مصرف کلوتریمازول را تا اتمام دوز تجویز شده ادامه دهید، حتی اگر احساس می کنید مشکل برطرف شده است. قطع مصرف زودهنگام دارو ممکن است باعث شود رشد قارچ ها ادامه پیدا کنند که این امر منجر به عود بیماری می شود.

اگر شرایط تا 4 هفته بعد از درمان ادامه پیدا کرده یا بدتر شد حتما به پزشک مراجعه کنید.


عوارض جانبی کلوتریمازول

عوارض کلوتریمازول,پماد کلوتریمازول,کلوتریمازول واژینال

سوزش، خارش، التهاب، تحریک پوست، قرمزی یا برآمدگی های جوش مانند، حساسیت به لمس یا پوسته پوسته شدن منطقه تحت درمان رخ می دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید.

اگر پزشک کلوتریمازول را به هر دلیلی تجویز کرده باشد، به یاد داشته باشید با در نظر گرفتن تمام عوارض و مزیت های آن این دارو تجویز شده است. بسیاری از افرادی که کلوتریمازول مصرف می کنند هیچ عارضه جانبی مشاهده نمی کنند.


عوارض جانبی جدی و خطرناک کلوتریمازول

در صورت بروز هر یک از این عوارض جدی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • تاول زدن
  • ترشحات
  • زخم باز

احتمال بروز واکنش حساسیتی جدی به کلوتریمازول خیلی بعید است، اما در صورت بروز هر گونه واکنش حساسیتی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. نشانه های واکنش حساسیتی به کلوتریمازول عبارتند از:

  • بثورات پوستی
  • خارش
  • التهاب (به ویژه در صورت، زبان و گلو)
  • سرگیجه شدید
  • مشکل تنفسی

عوارض بیان شده لیست کاملی از عوارض کلوتریمازول نیستند. در صورت بروز هر گونه عارضه دیگر که در اینجا به آنها اشاره نشده، به پزشک مراجعه کنید.


اقدامات احتیاطی قبل از مصرف کلوتریمازول

کلوتریمازول,پماد کلوتریمازول,کرم کلوتریمازول,

قبل از شروع مصرف کلوتریمازول اگر به این دارو یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، حتما به پزشک اطلاع دهید. اگر به دیگر داروهای ضد قارچ مانند اکونازول econazole ، کتوکنازول ketoconazole، یا میکونازول miconazole حساسیت دارید، حتما به پزشک اطلاع دهید. کلوتریمازول ممکن است حاوی ترکیبات غیر فعال باشد که منجر به بروز واکنش های حساسیتی یا سایر مشکلات می شوند.

قبل از شروع مصرف کلوتریمازول اطلاعات مربوط به سوابق پزشکی خود را به پزشک معالج اطلاع دهید.


کلوتریمازول در بارداری

کلوتریمازول در دوران بارداری تنها در صورت نیاز و ضرورت مصرف می شود. در مورد خطرات و مزیت های آن با پزشک خود مشورت کنید.

قبل از مصرف پماد کلوتریمازول واژینال اگر باردار هستید، حتما به پزشک اطلاع دهید. در دوران بارداری کلوتریمازول واژینال باید با توصیه پزشک مصرف شود. به علاوه ممکن است لازم شود پماد کلوتریمازول واژینال برای رفع عفونت قارچی واژن در دوران بارداری طولانی تر از معمول مصرف شود.


کلوتریمازول در دوران شیردهی

اینکه کلوتریمازول وارد شیر مادر می شود یا خیر مشخص نیست. در دوران شیردهی بهتر است قبل از مصرف کلوتریمازول با پزشک مشورت کنید.


اور دوز کردن کلوتریمازول

بلعیدن کلوتریمازول پیامدهای خطرناکی دارد. اگر فردی در مصرف کلوتریمازول اور دوز کرده و نشانه هایی مانند بیهوشی و مشکل تنفسی در وی مشاهده می کنید، بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید.


نکاتی مربوط به کرم واژینال کلوتریمازول

کلوتریمازول,پماد کلوتریمازول,کلوتریمازول واژینال

برای اینکه اطمینان حاصل کنید کلوتریمازول داروی مناسبی برای رفع عفونت قارچی واژن شما هست یا خیر، قبل از شروع مصرف دارو حتما موارد زیر را به پزشک اطلاع دهید:

  • اگر باردار هستید (که توضیحات در قسمت کلوتریمازول در بارداری بیان شدند)

  • اگر کمتر از 16 سال یا بیشتر از 60 سال سن دارید.

  • اگر طی 6 ماه بیش از دو بار دچار عفونت شده اید.

  • اگر ترشحات واژن بوی بدی می دهند یا در ترشحات واژن خود خون مشاهده می کنید یا در ناحیه واژن دچار زخم یا تاول شده اید

  • اگر احساس درد و بیماری می کنید یا دچار تب و اسهال شده اید

  • اگر قبل از این دچار عفونت مقاربتی شده اید یا شریک جنسی شما به بیماری مقاربتی دچار بوده

  • اگر در حال مصرف هر نوع داروی دیگری هستید، از جمله داروهای با نسخه یا بدون نسخه، مکمل ها و داروهای گیاهی حتما به پزشک اطلاع دهید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاندیدیاز؛ عفونت قارچی زنانه: پیشگیری و درمان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت ابتلا به عفونت قارچی در زنان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عفونت های خفیف دستگاه تناسلی زنان...

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 5 چیزی که ترشحات واژنی خبر از آن می دهد

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت و درمان خارش ناحیه تناسلی در زنان+روش شستشوی ناحیه ادراری-تناسلی


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ