زالپلون و عوارض مصرف زالپلون
زالپلون Zaleplon داروی آرام بخش و خواب اوری است که همراه با تاثیرات اولیه عوارضی نیز در پی دارد. در ادامه هر آنچه باید در مورد زالپلون بدانید بیان خواهد شد

داروی زالپلون Zaleplon چیست؟

اسامی تجاری دارو : Sonata
نام عمومی دارو : زالپلون Zaleplon

زالپلون کوتاه مدت استفاده می شود و برای افرادی تجویز می شود که در خوابیدن دچار مشکل هستند. اگر دچار مشکلات دیگری در خوابیدن هستید، به عنوان مثال نمی توانید در طول شب بخوابید، داروی زالپلون داروی مناسبی برای شما نیست. زالپلون یک داروی خواب آور است. این دارو روی مراکز خاصی در مغز کار می کند تا شما را آرام کرده و به شما کمک می کند سریعتر بخوابید.


طریقه مصرف زالپلون

قبل از شروع مصرف زالپلون راهنمای مصرف دارو را با دقت مطالعه کنید و در هر موردی سوالی دارید با پزشک مطرح کنید.

داروی زالپلون خوراکی است و باید درست طبق دستور پزشک مصرف شود. اثر بخشی زالپلون خیلی سریع اتفاق می افتد، بنابراین مهم است این دارو را درست قبل از خواب بخورید. زالپلون نباید برای چرت زدن یا خواب کمتر از 4 ساعت مصرف شود، زیرا در این صورت خطر بروز عوارض جانبی مانند از دست دادن حافظه یا خواب آلودگی ناشی از دارو افزایش پیدا می کند. پزشک سعی می کند کمترین میزان موثر برای شما را تجویز کند.

2 ساعت قبل از مصرف داروی زالپلون نباید غذای چرب بخورید، زیرا خوردن غذای چرب با این دارو از اثر بخشی دارو جلوگیری می کند.

میزان مصرف دارو به شرایط پزشکی، سن و واکنش بدن فرد به دارو بستگی دارد. از آنجایی که زالپلون معمولا برای دوره کوتاه تجویز می شود، پزشک به شما خواهد گفت چه زمانی مصرف دارو را متوقف کنید.

در یک یا دو روز اول بعد از توقف مصرف دارو ممکن است دچار اضطراب یا مشکل در خواب شوید. اگر تا چند روز بعد از توقف مصرف دارو در خوابیدن دچار مشکل می شوید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر این دارو به طور منظم و به مدت طولانی مصرف شود (بیشتر از چند هفته) یا به میزان زیاد مصرف شود، ممکن است باعث بروز علائم ترک شود. در این موارد علائم ترک دارو (مانند افسردگی غیر عادی، اضطراب، گرفتگی های معده و عضلات، استفراغ، تعریق، لرز یا تشنج) رخ می دهد. برای پیشگیری از بروز این واکنش ها پزشک به تدریج میزان مصرف را کاهش می دهد. برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید و هر گونه واکنش را بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

گرچه این دارو برای بسیاری از مردم موثر است، اما گاهی باعث بروز اعتیاد می شود. اگر دچار سوء مصرف مواد باشید (به عنوان مثال مصرف بیش از اندازه یا اعتیاد به الکل و مواد مخدر) خطر بروز این واکنش ها بیشتر خواهد بود. میزان مصرف دارو را افزایش ندهید، تعداد دفعات مصرف را افزایش ندهید یا دوره مصرف را بیشتر از مدت توصیه شده ادامه ندهید. مصرف دارو را درست طبق دستور پزشک متوقف کنید.

اگر شرایط ادامه پیدا کرده یا بدتر شد به پزشک مراجعه کنید.


عوارض جانبی زالپلون

زالپلون و عوارض مصرف زالپلون

خواب آلودگی، سرگیجه، از دست دادن کوتاه مدت حافظه یا عدم هماهنگی، به ویژه در دو ساعت اول مصرف دارو، رخ می دهد. مصرف صحیح دارو درست قبل از خواب خطر بروز عوارض جانبی را کاهش می دهد. اگر هر یک از این عوارض ادامه پیدا کرده یا بدتر شدند، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که پزشک با در نظر گرفتن تمام مزیت ها و عوارض دارو زالپلون را تجویز کرده است. بسیاری از مصرف کنندگان داروی زالپلون دچار عارضه جانبی جدی نمی شوند.

احتمال بروز برخی عوارض کم است اما بسیار جدی هستند. در صورت بروز این عوارض نادر و جدی به پزشک اطلاع دهید:

- تغییرات خلقی و روحی (به عنوان مثال تحریک پذیری، آشفتگی، دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود ندارند و فکر به خودکشی)

- رفتارهای غیر طبیعی

در موارد نادر نیز برخی مصرف کنندگان از تخت خارج شده و در حالیکه به طور کامل بیدار نشده اند، با وسیله نقلیه خود رانندگی می کنند. برخی نیز در خواب راه می روند، غذا آماده می کنند یا می خورند، با دیگران تماس تلفنی برقرار می کنند یا در خواب رابطه جنسی برقرار می کنند. اغلب فرد هیچ یک از اتفاقات را به خاطر نمی آورد، اما به هر حال این وضعیت برای فرد مصرف کننده یا دیگران خطرناک است. اگر داروی زالپلون مصرف می کنید و متوجه شده اید هر یک از این فعالیت ها را در خواب انجام داده اید، حتما به پزشک اطلاع دهید. اگر الکل یا داروی دیگری مصرف می کنید که باعث خواب آلودگی می شوند، خطر بروز این عوارض افزایش پیدا خواهد کرد.

احتمال بروز واکنش حساسیتی به این دارو به ندرت رخ می دهد. با این حال اگر متوجه بروز علائم واکنش های حساسیتی در خود شده اید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، علائم واکنش های حساسیتی به زالپلون عبارتند از:

  • بثورات پوستی
  • خارش یا التهاب (به ویژه در صورت، زبان یا گلو)
  • تشنج شدید
  • مشکل تنفسی

موارد بیان شده لیست کامل عوارض جانبی  داروی زالپلون نیستند. اگر علائمی را مشاهده کردید که در این لیست به آنها اشاره نشده، به پزشک مراجعه کنید.


اقدامات احتیاطی

زالپلون و عوارض مصرف زالپلون

اگر به این دارو یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، قبل از مصرف زالپلون به پزشک اطلاع دهید. داروی زالپلون ممکن است حاوی ترکیبات غیر فعال باشد که ممکن است باعث بروز واکنش ها و مشکلات حساسیت شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

قبل از شروع مصرف زالپلون سوابق پزشکی خود را به پزشکتان اطلاع دهید، به ویژه اگر دچار هر یک از بیماری های زیر هستید:

  • مشکلات کبد
  • فشار خود خیلی بالا یا خیلی پایین
  • مشکلات تنفسی (به عنوان مثال آسم)
  • افسردگی
  • سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال سو مصرف مواد

داروی زالپلون باعث خواب آلودگی یا سر گیجه می شود. الکل یا ماری جوانا خواب آلودگی و سرگیجه را بیشتر می کنند. بعد از مصرف زالپلون از رانندگی کردن، استفاده از ابزار آلات یا هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد، اجتناب کنید تا زمانی که هوشیاری کامل را به دست آورید. در این دوران از نوشیدن مشروبات الکلی جدا اجتناب کنید. اگر ماری جوانا مصرف می کنید، به پزشک اطلاع دهید.

برای کاهش خطر سر گیجه و سبکی سر، زمانی که از حالت نشسته یا درازکش بلند می شوید به آهستگی تغییر وضعیت دهید. قبل از جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که در حال مصرف داروی زالپلون هستید.

سالمندان نسبت به عوارض این دارو حساسیت بیشتری دارند، به ویژه مشکلات حافظه، گیجی، خواب آلودگی و عدم هماهنگی. خواب آلودگی و عدم هماهنگی خطر بروز افتادن فرد را افزایش می دهد.


زالپلون در بارداری

زالپلون در دوران بارداری تنها در صورت نیاز باید مصرف شود. در مورد مزایا و خطرات مصرف زالپلون در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.


زالپلون در دوران شیردهی

داروی زالپلون وارد شیر مادر می شود و تاثیرات ناخوشایندی روی نوزاد می گذارد. قبل از مصرف داروی زالپلون در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید.



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ