مصرف کدام داروها باعث یبوست می شوند؟
یبوست به دلایل مختلفی بروز می کند که یکی از این دلایل مصرف برخی داروهاست، در ادامه به داروهایی اشاره می شود که باعث یبوست می شوند

یبوست دارویی چیست؟ 

یبوست می تواند به دلایل مختلفی شکل بگیرد، اگرچه بیشتر مردم کمتر نسبت به داروهای مصرفی خود و ارتباط آن با یبوست مشکوک می شوند. اما برخی داروها می توانند شرایط اجابت مزاج را دشوار و دردناک سازند. در ادامه با برخی از شایع‌ترین گزینه ها در این زمینه آشنا می شویم.


داروهای مسکن

هر یک از داروهایی که برای تسکین درد مصرف می کنید، از نمونه های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و آسپرین تا داروهای تجویزی، می توانند احتمال ابتلا به یبوست را افزایش دهند.

دستگاه گوارش انسان دارای گیرنده هایی برای این نوع از داروها است، از این رو، آنها می توانند اثر مستقیم بر اجابت مزاج داشته باشند. استفاده بلند مدت از داروهای مسکن بدون نسخه یا تنها یک یا دو روز مصرف داروهای مسکن قوی حاوی مخدر می تواند احساس نفخ و یبوست را به همراه داشته باشد.


داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی از جمله مقصران دارویی اصلی ابتلا به یبوست و تشدید این شرایط محسوب می شوند. داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای قدیمی مانع از انقباضات روده انسان می شوند. زمانی که چیزی حرکت نمی کند، روده انسان هرچه بیشتر مسدود می شود. داروهای ضد افسردگی جدید، از جمله مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین، مانند پروزاک (فلوکستین)، نیز می توانند دشواری در اجابت مزاج و ابتلا به یبوست را موجب شوند.

بیشتر بدانید : قرص فلوکستین Fluoxetine برای چیست؟ +عوارض فلوکستین

بیشتر بدانید : آیا قرص های ضد افسردگی اعتیاد آورند؟


داروهای ضد حالت تهوع

داروهای ضد حالت تهوع مانند زوفران (Zofran) به واسطه اثر منفی بر سطوح سروتونین در بدن می توانند موجب ابتلا به یبوست شوند. به جای مصرف دارو، در صورت امکان می توانید گزینه های طبیعی، مانند یک فنجان چای زنجبیل یا چند جرعه نوشابه کولا را برای مقابله با حالت تهوع امتحان کنید.


داروهای ضد اسید

اگر برای تسکین سوزش سردل خود دارو مصرف می کنید، این احتمال وجود دارد که با دشواری در اجابت مزاج و یبوست مواجه شوید، به ویژه اگر در بلند مدت این کار را انجام دهید. داروهای ضد اسید حاوی کلسیم و آلومینیوم گزینه های بدتری هستند و البته از شایع‌ترین داروهای ضد اسید محسوب می شوند.

گاهی اوقات بازگشت اسید معده به مری ممکن است نه به واسطه میزان بیش از حد اسید معده بلکه به واسطه میزان بسیار کم آن رخ دهد. به عنوان گزینه ای طبیعی برای جایگزینی با داروهای ضد اسید می توانید ترکیب یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در یک لیوان آب و مصرف روزانه آن را امتحان کنید.


داروهای فشار خون

از مسدودکننده های کانال کلسیم تا داروهای ادرارآور، اگر به منظور کاهش فشار خون برای شما دارو تجویز شده است، احتمال تجربه یبوست به عنوان یکی از عوارض جانبی مصرف این داروها زیاد است. داروهای ادرارآور می توانند آب را از دستگاه گوارش خارج کنند. بدن برای نرم کرن مدفوع و عبور آسان آن از روده به این آب نیاز دارد.

 بیشتر بدانید : فشار خون چیست؟


داروهای آلرژی

مصرف داروهای آلرژی می تواند با برخی عوارض جانبی مانند خشکی دهان و البته خشکی مدفوع و ابتلا به یبوست همراه باشد. بر همن اساس، داروهای آلرژی را می توان از جمله دلایل پنهان ابتلا به یبوست دانست.

ممکن است برای پرهیز از عطسه، خارش و آبریزش چشم و بینی از داروهای آلرژی استفاده کنید و در شرایطی که شاید اقدامی بی ضرر به نظر برسد، اما مصرف بلند مدت می تواند دشواری در اجابت مزاج و ابتلا به یبوست را موجب شود.


داروهای ملین

این که مصرف داروهای ملین می تواند به بروز یبوست منجر شوند، عجیب به نظر می رسد، اما آغاز چرخه مصرف این داروها می تواند وابستگی به آنها را موجب شده و در نهایت ممکن است فرد بدون مصرف داروهای ملین قادر به اجابت مزاج راحت و روان نباشد.

پیش از استفاده مکرر از داروهای ملین بهتر است دوباره فکر کنید. این داروها در کوتاه مدت می توانند به سود شما باشند، اما در بلند مدت می توانند به تشدید یبوست منجر شوند. اگر گاهی اوقات برای اجابت مزاج به مقداری کمک نیاز دارید، بهتر است محصولات حاوی مواد طبیعی که کمترین میزان تنش و استرس را به بدن وارد می کنند، انتخاب کنید.


سخن پایانی

یبوست شرایطی است که نباید نادیده گرفته شود. افراد بسیاری آن را به عنوان یک واقعیت زندگی روزمره می پذیرند، اما یبوست نه تنها می تواند به هموروئید و حتی بی اختیاری مدفوع منجر شود، بلکه یبوست مزمن می تواند زمینه ساز ابتلا به برخی بیماری های جدی، از جمله روده نشت کننده و سرطان روده بزرگ شود.

اگر دارو مصرف می کنید و با دشواری در اجابت مزاج مواجه شده اید، به داروهای مصرفی خود توجه داشته باشید زیرا ممکن است از جمله مواردی باشند که به بروز یبوست منجر می شوند. شما می توانید با پزشک خود درباره تغییر دوز یا نوع داروی مصرفی صحبت کنید.

در صورت ابتلا به یبوست برای بهبود شرایط اجابت مزاج خود می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • میزان مصرف فیبر را افزایش دهید. فیبر نه تنها به بهبود شرایط اجابت مزاج کمک می کند، بلکه می تواند خطر ابتلا به برخی انواع سرطان را کاهش دهد.
  • از مصرف پتاسیم به میزان کافی اطمینان حاصل کنید تا مدفوع آبدار و نرم باقی بماند.

  • به جای قهوه عادی، مصرف قهوه کاسنی را مد نظر قرار دهید. کاسنی فیبر اینولین را در اختیار بدن قرار می دهد که از تولید طبیعی باکتری های مفید در روده بزرگ پشتیبانی می کند.


بیشتر بدانید : یبوست را به راحتی درمان کنید!!

بیشتر بدانید : علت یبوست چیست؟+ درمان سریع یبوست با چند مکمل

بیشتر بدانید : این داروها موجب یبوست می شوند

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com