آسیب کبد ناشی از استامینوفن را با این نکات کاهش دهید
 استامینوفن یکی از رایج ترین مسکن هاست که بدون نسخه پزشک در اختیار شما قرار می گیرد، اما در مصرف این دارو رعایت برخی نکات الزامی است که در ادامه به آنها اشاره می شود

 استامینوفن Acetaminophen و کبد

استامینوفن Acetaminophen دارویی است که همیشه در بین داروهای خود دارید. استامینوفن را برای رفع درد و تب مصرف می کنید. وقتی دستورالعمل دارویی را دنبال کنید، دارو موثر و بی خطر خواهد بود و منجر به بروز مشکلات گوارشی نخواهد شد. اما اگر زیاد استامینوفن مصرف کنید، به کبد خود آسیب زده اید. در موارد شدیدتر حتی منجر به نارسایی کبد نیز می شود.

مصرف استامینوفن مضر نیست، البته در صورتی که بدانید چطور و به چه میزان آن را مصرف کنید.

استامینوفن یکی از ترکیباتی است که در بسیاری از داروها، از جمله داروهای آلرژی، داروهای سرماخوردگی، شربت سرفه، قرص های سردرد و داروهای خواب آور، وجود دارد.

هرگز از یک محصول حاوی استامینوفن به طور همزمان استفاده نکنید. به عنوان مثال اگر داروی سردرد و سرماخوردگی مصرف کنید، هر دو دارو حاوی استامینوفن هستند و به این ترتیب استامینوفن زیادی مصرف کرده اید. بنابراین قبل از مصرف هر دارو، بخش ترکیبات فعال دارو را با دقت مطالعه کنید.

بیشتر بدانید : استامینوفن ساده مصرف کنیم یا کدئین دار؟


دستورالعمل های مصرف دارو را با دقت مطالعه کنید
قرص,دارو,استامینوفن

دستورالعمل مصرف دارو و راهنمای آن را با دقت مطالعه کنید، بیشتر از میزان توصیه شده از دارو مصرف نکنید حتی اگر همچنان دچار درد هستید.

طبق دستورات دارویی نباید استامینوفن را بیشتر از 10 روز برای درد و بیشتر از 3 روز برای تب مصرف کنید. با وجود این اگر هنوز نیاز به مصرف دارو دارید، به پزشک مراجعه کنید.

بزرگسالان نباید بیشتر از 4000 میلی گرم استامینوفن در روز مصرف کنند. این میزان معادل 12 قرص است که هر یک حاوی 325 میلی گرم استامینوفن است.

برای کودکان میزان مصرف استامینوفن در روز مطابق با سن و وزن کودک مشخص می شود. در هر وعده مصرف کود میزان استامینوفن موجود را چک کنید و درست طبق دستورالعمل دارویی عمل کنید.

در مورد مصرف استامینوفن برای کودکان اگر سوالی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید و در زمان شورت با پزشک در مورد تمام داروها و مکمل هایی که توسط کودک مصرف می شود، با پزشک صحبت کنید.

رایج ترین اشتباهاتی که مصرف کنندگان استامینوفن مرتکب می شوند عبارتند از:

  • مقدار زیادی از دارو را در یک زمان مصرف می کنند
  • زمان زیادی بین هر وعده دارویی با وعده دیگر منتظر نمی مانند


بیشتر بدانید : علائم مسمومیت با استامینوفن

بیشتر بدانید : به کودکتان استامینوفن می دهید؟

بیشتر بدانید : استامینوفن وخطرآسم؟!

بیشتر بدانید : استامینوفن بر علیه یک سرطان زنانه


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ