داروهایی که مصرفشان قبل از پرواز ممنوع می‌باشد
 مصرف برخی داروها قبل از پرواز می تواند خطرناک باشد و عوارضی به همراه داشته باشد

 داروهایی که نباید پیش از پرواز مصرف کنید

سؤال این است که مصرف کدام نوع از دارو‌ها در زمان پرواز می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد؟ این‌جا به برخی از دارو‌هایی که مصرف آن‌ها هنگام پرواز مضراتی برای سلامتی دارد، اشاره شده که شامل موارد زیر هستند:

1-برخی دارو‌های هورمونی

سفر هوایی می‌تواند ناخوشایند باشد، زیرا باعث می‌شود فرد دچار گرفتگی شده و همچنین سطح اکسیژن از میزان طبیعی پایین‌تر است و در عین حال به دلیل کمبود رطوبت در هوا، بدن به سرعت دچار از دست رفتن آب می‌شود. همچنین در حین پرواز احتمال اینکه فرد دچار ترومبوز سیاهرگی عمقی شود، افزایش پیدا می‌کند. این عارضه اغلب در پا‌ها اتفاق می‌افتد و در موارد جدی خون لخته شده به سمت قلب، ریه‌ها یا مغز حرکت می‌کند.

احتمال لختگی خون در حین پرواز بسیار پایین است، اما باید توجه داشت برخی از دارو‌ها این خطر را بیشتر می‌کنند. به همین دلیل بهتر است در صورت امکان از مصرف آن‌ها خودداری کرد.

برخی از قرص‌های ضد بارداری در زنان تا حدودی خطر لختگی خون را افزایش می‌دهد. همچنین استروژن و دیگر درمان‌های هورمونی نازایی هم می‌توانند در بروز این مشکل نقش داشته باشند.

2-دارو‌های خواب‌آور

برخی از افراد برای خوابیدن در حین پرواز مشکل دارند. بنابر این، مصرف دارو‌های خواب‌آور به خصوص در سفر‌های طولانی محتمل‌ترین گزینه است. هر چند، متأسفانه این دارو‌ها خطر ترومبوز سیاهرگی عمقی را افزایش می‌دهد. همچنین افراد سیگاری، مبتلا به اضافه وزن، زنان باردار یا افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عارضه هستند.

3-آنتی هیستامین‌ها

برخی از افراد به جای قرص‌های خواب‌آور از آنتی هیستامین مصرف می‌کنند. همچنین والدین ترجیح می‌دهند برای آرام نگه داشتن فرزندشان در حین پرواز از این دارو استفاده کنند. هرچند این کار پیشنهاد نمی‌شود، زیرا گاه نتیجه عکس دارد و کودک را بیش‌فعال می‌کند. همچنین ممکن است تأثیر نامطلوب روی تنفس داشته باشد.

4-دارو‌های ضد اضطراب

برخی افراد از سفر‌های هوایی نفرت دارند. تصور پرواز کردن در ارتفاع بالا آنان را مضطرب می‌سازد. گاهی اوقات شرایط به گونه‌ای می‌شود که مصرف دارو‌های ضد اضطراب به این افراد توصیه می‌شود. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند دارو‌های ضد اضطراب مانع از آن می‌شوند که فرد به پرواز کردن با هواپیما عادت کند. همچنین نسبت به حرکات و صدا‌های داخل هواپیما و تکان‌های آن حساس‌تر می‌شود و حافظه فرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

 بیشتر بدانید : این افراد سوار هواپیما نشوند

بیشتر بدانید : ترس خود از برخاستن و فرود هواپیما را اینگونه کنترل کنید

 بیشتر بدانید : قبل از پرواز چه بخورم و چه نخورم؟

بیشتر بدانید : شما هم با پرواز مشکل دارید؟

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :iribnews.ir