نشانه های بیماری در مردان که باید جدی گرفته شوند
برخی نشانه ها در مردان بروز می کنند که جدی گرفته نمی شوند اما در واقع علائم مهمی هستند که نشان دهنده بروز برخی مشکلات هستند که در ادامه به آنها اشاره می شود 

مردان لطفا این نشانه ها را جدی بگیرید

بنابر پژوهشی که در نشریه International Journal of Clinical Practice منتشر شد، مردان نسبت به زنان کمتر به پزشک خود مراجعه می کنند. مردان ممکن است برای معاینات سالانه مراجعه نکنند، علائم بیماری را نادیده بگیرند، یا برای دریافت کمک پزشکی مورد نیاز خود با تاخیر اقدام کنند.

در برخی موارد، این تاخیرها می تواند خطرناک باشد. تشخیص و درمان زودهنگام اغلب می تواند به کسب نتایجی بهتر از درمان منجر شود.

خونریزی شدید، سینه درد، و تب بالا از جمله علائمی هستند که نیاز به مراقبت پزشکی فوری را نشان می دهند. اما درباره علائم دیگر مانند تکرر ادرار یا نیاز به اعمال فشار بیشتر برای دفع مدفوع چطور؟ آیا آنها می توانند علائمی از یک شرایط جدی باشند؟

اگر به بروز مشکلی در بدن مشکوک هستید، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط اهمیت دارد. از کاهش وزن ناخواسته تا تغییرات در عادات دفع ادرار و مدفوع، در ادامه با برخی علائم ظریف که می توانند به بروز مساله ای جدی اشاره داشته و نباید نادیده گرفته شوند بیشتر آشنا می شویم.

بیشتر بدانید : آقایان عزیز برای حفظ سلامت خود باید این آزمایش ها را انجام دهید

تنگی نفس

سینه درد نشانه ای شایع از بروز یک حمله قلبی است اما علائم دیگری نیز ممکن است به این شرایط اشاره داشته باشند که شاید با آنها آشنا نباشید. در شرایطی که علائم یک حمله قلبی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشند، نشانه های هشداردهنده اولیه از قبیل تنگی نفس نباید نادیده گرفته شوند.

به عنوان مثال، اگر پس از یک پیاده‌روی ساده با تنگی نفس و دشواری در تنفس مواجه شده اید، این ممکن است یک نشانه اولیه از ایسکمی کرونری (Coronary Ischemia) باشد. این شرایط زمانی رخ می دهد که سرخرگ انتقال دهنده خون به قلب به صورت نسبی یا کامل مسدود می شود. انسداد می تواند موجب یک حمله قلبی شود.

اگر سینه درد یا تنگی نفس را تجربه می کنید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم یک حمله قلبی را تجربه می کنید باید به اورژانس مراجعه کنید. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس فشار در سینه
  • احساس سفتی و تنگی در سینه
  • تنگی نفس شدید
  • سرگیجه


کاهش وزن ناخواسته

اگر بدون دلیلی مشخص کاهش وزن خود را تجربه می کنید، این می تواند دلیلی برای نگرانی باشد. کاهش وزن ناخواسته اغلب یکی از نخستین نشانه های بسیاری از بیماری ها، از جمله سرطان است. مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط و تشخیص دلیل این شرایط اهمیت دارد.


مدفوع سیاه یا خون آلود

رنگ مدفوع شما با توجه به غذاها و داروهایی که مصرف می کنید می تواند از روزی به روز دیگر تغییر کند.

به عنوان مثال، مصرف چغندر می تواند موجب قرمز رنگ شدن مدفوع شود. به همین ترتیب، مکمل های آهن و برخی داروهای اسهال مانند بیسموت ساب‌سالیسیلات ممکن است به طور موقت موجب سیاه یا قیری رنگ شدن مدفوع شوند.

مدفوع با طیف رنگ قهوه ای یا سبز شرایطی عادی در نظر گرفته می شود. اما اگر مدفوع سیاه، خون آلود یا رنگ پریده است، این شرایط ممکن است به بروز یک مشکل در بدن اشاره داشته باشد. در برخی موارد، این مشکل ممکن است جدی باشد.

مدفوع سیاه رنگ ممکن است به خونریزی در قسمت بالایی دستگاه گوارش اشاره داشته باشد. مدفوع خرمایی مایل به قرمز یا خون آلود می تواند نشانه ای از خونریزی در قسمت پایینی دستگاه گوارش باشد. پزشک احتمالا نشانه های خونریزی، هموروئید یا زخم ها را برسی خواهد کرد. مدفوع رنگ پریده نیز ممکن است نشانه ای از بروز مشکل در کبد یا مجاری صفراوی باشد.

اگر متوجه تغییرات غیرمعمول در رنگ مدفوع خود شده اید، بلافاصله برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید : شکل مدفوع در مورد سلامت شما چه می گوید؟

بیشتر بدانید : رنگ مدفوع خبر میدهد از سر درون


تکرر ادرار

تکرر ادرار می تواند نشانه ای از ابتلا به دیابت باشد. دیابت می تواند موجب تکرر ادرار شود، زیرا کلیه ها برای حذف قند اضافه از جریان خون باید تلاش بیشتری انجام دهند.

مشکلات پروستات نیز می تواند دلیل تکرر ادرار باشد. از علائم دیگر مشکلات پروستات می توان به کاهش جریان ادرار هنگام دفع ادرار، ناراحتی در ناحیه لگن، و خون در ادرار یا مایع منی اشاره کرد.

هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات یا بزرگ شدن پروستات شرایطی شایع بین مردان مسن است. اگرچه رایج است، اما شما نباید علائم را نادیده بگیرید، زیرا می توانند مشابه با علائم شرایط جدی‌تر دیگر باشند.

در صورت مواجهه با هر یک از علائم مذکور برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید : غده پروستات در مردان و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

بیشتر بدانید : 10 توصیه غذایی برای حفاظت از پروستات


یبوست

همه ما گاهی اوقات ابتلا به یبوست را تجربه می کنیم. یبوست پس از 50 سالگی شایع‌تر است. اما یبوست مزمن می تواند نگران کننده‌تر باشد.

یبوست مزمن می تواند به اعمال فشار بیشتر هنگام دفع مدفوع منجر شود. این شرایط احتمال ابتلا به هموروئید را افزایش می دهد که می تواند دلیل خونریزی و ناراحتی اطراف رکتوم باشد.

همچنین، یبوست مزمن ممکن است نشانه ای از وجود یک مانع در مسیر خروج مدفوع باشد. یک تومور، پولیپ، یا پیچ خوردگی در روده ها ممکن است دلیل بروز انسداد در روده بزرگ باشد. همچنین، ممکن است به یک بیماری زمینه ای که موجب تحرک غیرعادی روده بزرگ می شود، مبتلا باشید.

تشخیص زودهنگام اهمیت دارد زیرا می توان احتمال ابتلا به شرایط جدی مانند سرطان روده بزرگ را بررسی کرد.

بیشتر بدانید : هر آنچه لازم است در مورد یبوست بدانید

اختلال نعوظ

اختلال نعوظ جدا از نگرانی هایی که درباره عملکرد جنسی فرد ایجاد می کند، می تواند نشانه ای از مشکلی بسیار جدی‌تر مانند بیماری قلبی‌عروقی باشد.

همچنین، اختلال نعوظ ممکن است به واسطه افزایش استرس یا ابتلا به افسردگی رخ دهد. اگر این مشکلات را تجربه می کنید با پزشک خود درباره گزینه های درمان صحبت کنید.

هرچه زودتر اختلال نعوظ تشخیص داده شده و به آن رسیدگی شود، درمان نیز زودتر آغاز شده و نتایج بهتری از آن کسب خواهد شد.

بیشتر بدانید : درمان اختلال نعوظ مردان با 12 تاکتیک موثر

سوزش مکرر سردل

افراد بسیاری هر از گاهی پس از خوردن یک وعده غذایی چرب یا مقدار زیادی پاستا ممکن است سوزش سردل را تجربه کنند. اما اگر پس از هر وعده غذایی با این شرایط مواجه می شوید، ممکن است به بیماری بازگشت محتویات معده به مری مبتلا باشید.

این بیماری معمولا به نام بازگشت یا رفلاکس اسید شناخته می شود. افراد مبتلا به این شرایط بازگشت اسید و تکه های غذا از معده به مری را تجربه می کنند. در صورت عدم درمان، اسید معده می تواند موجب از بین رفتن بافت مری شده و موجب تحریک یا بروز زخم شود. در موارد نادر، مزمن شدن بیماری بازگشت محتویات معده به مری می تواند به سرطان مری منجر شود.

گاهی اوقات علائم یک بیماری یا مشکل سلامت دیگر ممکن است با بیماری بازگشت محتویات معده به مری اشتباه گرفته شوند. به عنوان مثال، یک فرد ممکن است فکر کند با سوزش سردل مواجه است در شرایطی که  در واقع مشکلات قلبی را تجربه می کند. در صورت پایدار بودن سوزش سردل برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید : علت ترش کردن یا سوزش سر دل چیست؟

خروپف بیش از حد

خروپف مزمن و با صدای بند ممکن است نشانه ای از ابتلا به آپنه انسدادی خواب باشد. در این شرایط، عضلاتی در گلو شل شده و مسیر هوایی را هنگام خواب به طور موقت مسدود می کنند. این شرایط می تواند موجب مشکلات تنفسی و اختلال در الگوهای خواب فرد شود. این وقفه های مداوم ممکن است احساس خواب آلودگی و خستگی را حتی پس از خوابیدن به میزان کافی موجب شود.

در صورت عدم درمان، آپنه خواب می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی‌عروقی، نارسایی قلبی، یا ریتم های غیرطبیعی قلب را افزایش دهد. خروپف و آپنه انسدادی خواب با چاقی و دیابت نوع 2 نیز پیوند خورده اند.


توده های پستان

ممکن است فکر کنید سرطان پستان یک بیماری مختص به زنان است اما این درست نیست. مردان نیز می توانند سرطان پستان را تجربه کنند و این بیماری بیشتر بین مردان مسن که در بازه سنی 60 تا 70 سال قرار دارند، شایع‌تر است.

در صورت مواجهه با یک توده یا بافتی سفت در پستان، تیره یا قرمز شدن هاله نوک پستان یا ترشح از آن، برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زودهنگام عاملی کلیدی برای دریافت درمان مورد نیاز و کسب نتایج بهتر از آن است.


بیشتر بدانید : رازهایی مردانه که خانمها باید بدانند

بیشتر بدانید : حقایقی در مورد مردها که بهتر است بدانید

بیشتر بدانید : آقایان لازم است این 5 بیماری را بشناسید

بیشتر بدانید : 10 راز سلامتی برای مردان 40 ساله


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com