7 واقعیت عجیب در مورد مردها، از جنینی تا درک رنگ ها
 بدن مردان و  زنان تفاوت های زیاد و جالبی دارد از قبیل پوست زخیم تر مردان، رنگ شناسی ضعیف تر در مردان و کلی نکات جالب تر

 7 واقعیت عجیب و جالب در مورد بدن مردها 

واقعیت های عجیبی در مورد بدن مردها وجود دارد که برخی از آنها حتی برای خود مردها هم ناشناخته است. حالا اگر می خواید واقعیت هایی رو در مورد بدن مردها بدونید با ما همراه باشید. 

بیشتر بدانید : چرا مردان کمتر از زنان گریه می کنند؟

بیشتر بدانید : بیست کلید طلایی سلامت مردان

1- ریشه زنانه 

می دونستید همه انسان ها در ابتدا زن هستند و بعد از مدتی جنسیت اونها مشخص میشه که یا زن باقی می مانند و یا مرد میشن. 

متخصصین ژنتیک کشف کرده اند که در 5 تا 6 هفته اول جنین فقط دارای کروموزوم X است، کروموزوم های X و Y تعیین کننده جنسیت هستند. 

اگر دو کروموزوم X به یکدیگر متصل شوند، جنسیت نوزاد دختر خواهد شد و اگر یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y به هم متصل شوند، نوزاد پسر خواهد داشت. 

پس از گذشت 5 تا 6 هفته اگر قرار باشد نوزاد پسر شود، کروموزوم Y در یک فرایند به نام تعیین جنسیت sexual differentiation کروموزوم Y آندروژن هایی مانند تستوسترون آزاد می کند و هورمون زنانه استروژن را کنار می زند  و جنسیت پسر می شود و اگر کروموزوم های Y هرگز به این مرحله نرسند، جنین به زنانگی خود ادامه می دهد. 

 2- طاسی 

اگر تارهای موهاتون رو تو کف حمام می بینید، وحشت نکنید، طبق بررسی های انجام شده همه انسان ها روزانه 50 تا 100 تار مو از دست می دهند. هر کس هزاران فولیکول مو روی سر خودش داره که از دست دادن 50 تا 100 تار مو در روز مسئله خیلی ترسناکی نیست. 

اما ریزش موی زیاد که منجر به طاسی می شود، در بسیاری از مردان مشاهده می شود. بر خلاف اعتقاد اکثریت، ژن کچلی فقط توسط مادر به فرد نمی رسد بلکه فاکتورهای دیگری نیز در این میان دخیل هستند. اگر پدر فرد کچل باشد، احتمال کچل شدن وی تا 60 درصد افزایش پیدا می کند. 

هورمون های مردانه نیز بر روی فولیکول های مو تاثیر می گذارند به این شکل که بدن به تدریج توانایی خود در تولید موهای جدید را از دست می دهد و کم کم موهای جلو سر نازک شده و می ریزند. استرس و رژیم غذایی نامناسب نیز عواملی هستند که منجر به کچلی مردها می شوند. 

ریزش مو در بعضی مردها از دوران نوجوانی شروع می شود، اما نگران نباشید، طاس شدن افراد چیزی حدود 15 تا 25 سال طول می کشد. 

3- سرعت پیر شدن صورت مردها کمتر از صورت خانم هاست 

صورت مردها می تواند تا سال ها جوانی خود را حفظ کند، به این دلیل که صورت مردها نسبت به صورت خانم ها با سرعت خیلی کمتری کلاژن از دست می دهد و در نتیجه نسبت به چروک شدن و افتادگی مقاوم تر است. 

با این حال عادت های نادرست مراقبت از پوست یا قرار گرفتن در معرض نور آفتاب میتونه آسیب جدی به پوست مردها هم بزنه از طرفی اگر خانم ها روش های درست مراقبت از پوست را انتخاب کنند و به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده کنند، می توانند پیری پوست را به تعوویق بیندازند. 

به علاوه عوامل محیطی می توانند تاثیر ناخوشایند خود را روی پوست مردها بگذارند و تاثیر کلاژن را از بین ببرند. 

4- پوست ضخیم تر مردها 

طبق بررسی های انجام شده توسط متخصصین پوست، پوست مردها در لایه استراتوم کرنئوم یعنی خارجی ترین لایه پوست خیلی کلفت تر از پوست زن هاست. این لایه ضخیم برای سلول های زنده لایه های زیرین یک مانع قوی محسوب می شود. نکته جالب دیگر اینکه این لایه بیرونی پوست لایه شاخی هم نامیده می شود و علت این نامگذاری سخت بودن سلول های این لایه است، که به اندازه سلول های شاخ حیوانات سخت و قوی است. 

هورمون تستوسترون مسئول کلفت بودن پوست مردهاست و باعث شده پوست مردها 25 درصد کلفت تر از پوست زن ها باشه، اما به مرور زمان سرعت نازک شدن پوست مردها نسبت به زن ها بیشتر است. پوست زن ها تا دوران یائسگی بدون تغییر باقی می ماند و پس از یائسگی پوست نازک می شود. 

5- بدن مردها هم شیر تولید می کند 

تاحالا به این مسئله فکر کردید که مردها چرا پستان دارند؟ 

یادتون هست که در ابتدای متن گفتیم در ابتدا اصلا مردی وجود ندارد و جنین تشکیل شده زن است و پس از گذشت 5 تا 6 هفته جنسیت اون قطعی می شود. پس از تعیین جنسیت این پستان ها به جای خود باقی می مانند و به همین علت مردها هم پستان دارند. 

در مردها هم  ترشح شیر مشاهده میشه، چرا که غدد شیری در پستان های مردها هم وجود دارد، به علاوه هورمون های مسئول تولید شیر، یعنی اکسی توسین و پرولاکتین، هم در بدن مردها وجود دارد، اما نترسید و فکر نکنید هر لحظه ممکنه شاهده ترشح شیر از پستان هاتون باشید. 

این مسئله در بین مردها رایج نیست، ترشح شیر در مردها در صورتی رخ می دهد که پستان ها به شکل خاصی تحریک شوند و یا هورمون پرولاکتین بیش از حد ترشح بشه. گاهی برخی روش های درمانی منجر به افزایش ترشح هورمون پرولاکتین می شود که در نتیجه ممکنه باعث ترشح شیر بشه. 

6-سیب گلوی مردها 
مردها

مطمئنا متوجه برآمدگی گلوی مردها شدین، به این برآمدگی سیب گفته میشه. بدن مردها در دوره بلوغ دچار تغییرات زیادی میشه که یکی از این تغییرات پیدایش این سیبه. این برآمدگی با بزرگ شدن حنجره ایجاد میشه، زمانی که حنجره بزرگ میشه، صدای مرد بم تر میشه. در بعضی مردها که حجنره بزرگتری دارند، این سیب هم بزرگتره. 

خانم ها هم یک سیب کوچیک دارند که برای محافظت از غده تیروئید و تارهای صوتی شکل گرفته. برخی خانم ها که حنجره بزرگتری دارند، سیب بزرگتری هم دارند، بزرگ بودن حنجره به خاطر افزایش هورمون تستوسترون در بدن اتفاق میفته. 

7-رنگ شناسی 

مردها نسبت به خانم ها تعداد رنگ های کمتری رو تشخیص می دهند که توضیح اون خیلی ساده است. درک رنگ از طریق سلول های مخروطی شبکیه اتفاق میفته، که در کروموزوم X موجود هستند، خانم ها هم دو تا کروموزوم X دارند در نتیجه دو برابر مردها سلول مخروطی شبکیه دارند و در نتیجه قدرت شناسایی و درک اونها از رنگ ها دو برابر مردهاست. 

خانم ها میتونن طیف های مختلف یک رنگ رو تشخیص بدن، در حالیکه همه اونها برای مردها یکسانه، به علاوه بررسی ها نشان داده اند که رنگ قرمز میتونه درک مردها از زمان رو تغییر بده اما بر روی خانم ها تاثیری نمیذاره. 

آیا شما تفاوت دیگه ای در بین مردها و زن ها می شناسید؟

بیشتر بدانید : وقتی هورمون مردانه کم می‌شود...

بیشتر بدانید : حقایقی در مورد مردها که بهتر است بدانید

بیشتر بدانید : زنها سرمایی ترند یا مردها؟ چرا؟

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ