با گذشت زمان آثار شوم دخانیات بر قدرت باروری، شناخته شده است و بیشتر مردم از این آثار مطلع هستند.

 
با دود دخانیات، قدرت بارداری هم به هوا می‌رود

 اما دربارۀ اثر دخانیات بر قدرت باروری مردان یا کودکان زمانی که بزرگ می‌شوند، کمتر صحبت شده است. نگاهی کوتاه بر تأثیر دخانیات بر روی قدرت باروری خواهیم داشت.

  استعمال دخانیات مادر/پدر و قدرت باروری
به خاطر داشتن آثار دخانیات بر قدرت باروری زنان بسیار مهم است. این آثار متعدد و مقتدر هستند. برای مثال، تحلیل مطالعات چاپ شده دربارۀ این موضوع نشان می‌دهد که قدرت باروری زنی که سیگار می‌کشد، 15 تا 40% کاهش می‌یابد. به معنای دیگر، سیگاری هایی که دوست دارند بچه دار بشوند، شانس بارداری شان تقریباً نصف غیرسیگاری هاست.
تأخیر در بارداری نیز بالاتر از 6 ماه تا یک سال است، ضمناً خطر سقط جنین نیز افزایش می‌یابد.
میزان موفقیت روش ((IVF نیز برای سیگاری ها کمتر است.
ضرر دیگر آن این است که یائسگی برای زنان سیگاری دو سال زودتر ظاهر می‌شود.
اما یک خبر خوش! این مشکلات در صورت توقف مصرف دخانیات قابل بازگشت هستند، ضمناً با تعداد سیگارهایی که در یک روز کشیده می‌شود هم ارتباط دارند.

برخی تحقیقات ثابت کرده اند که حیات اسپرماتوزوئیدها و ریخت شناسی آنها در مردان سیگاری از بین می‌رود. مشاهده شده که جنین پدران سیگاری دچار ناهنجاری بوده اند. ضمناً سیگاری بودن پدرها خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. همچنین بین سیگاری بودن والدین و بروز سرطان های مغزی در میان کودکان 0 تا 5 سال، ارتباط مستقیمی وجود دارد.

نتایج استعمال دخانیات بر کودکان زمانی که بزرگ می‌شوند، چیست؟
به غیر از خطر روبه فزونی مرگ کودکان، به خصوص افزایش احتمال مرگ ناگهانی، و به جز حساسیت رو به افزایش به عفونت های تنفسی کودکان شیرخوار و بچه های کوچک، استعمال دخانیات مادران نتایجی بر کودک زمانی که بزرگ می‌شود، نیز دارد.

توانایی تولید مثل کودکانی که مادران شان سیگاری بوده اند، ممکن است از بین برود، این عارضه خود را به شکل صدمه به اسپرماتوزوئید در مردان جوان و باروری ضعیف در بین دختران جوان خود را نشان می‌دهد.

کمک به توقف مصرف دخانیات
تمام والدینی که می‌خواهند بچه دار شوند، باید استعمال دخانیات را اجباراً کنار بگذارند. اگر این کار برای شان ممکن نیست، باید زنان باردار و همسرانشان حداقل میزان مصرف دخانیات شان را کاهش دهند، ضمناً می‌توانند از جایگزین های نیکوتینی بهره ببرند.

متخصصان سلامت نیز نقش مهمی در آگاهی دادن به زوج ها و پرسش از آنها دربارۀ استعمال دخانیات دارند. علاوه بر این، آنها باید یک تست بسیار ساده از شدت مسمومیت دخانیتی از آنها بگیرند و عوارض آن را برایشان شرح دهند. این تست باید برای تمام زنانی که می‌خواهند باردار شوند و تمام زنان باردار، انجام شود. در این تست میزان مونوکسید کربنی که تنفس شده، اندازه گیری می‌شود. فایدۀ دیگر این تست حساس کردن [والدین] است زیرا شدت عوارض دخانیات بر بدن را آشکار می‌کند.

در پایان، باید به سیگاری ها برای ترک سیگار کمک کرد. وابستگی به نیکوتین مثل وابستگی به مواد مخدر است. غلبه بر چنین چیزی قطعاً دشوار است.

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ
مطالب پیشنهادی:

چرا بعـضیهـا از زایمـان طبیـعی میترسنـد؟
رابطه زناشويی پس از زايمان
بچه های زایمان طبیعی چه تفاوتی با سایرین دارند؟!
ورزش های پس از زایمان
زیبایی بعد از زایمان