آیا بعد از 35 سالگی هم می توان باردار شد؟
 بارداری در سنین پایین از مزیت هایی برخوردار است، اما این واقعیت به این معنا نیست که خانم ها در سن بالا نمی توانند باردار شوند، در ادامه نکاتی در برای بارداری در سنین بالا بیان می شود

 نکاتی برای باردار شدن در سن بالا

واقعیت این است که هرچه شما جوان‌تر باشید، جنین راحت‌تر در رحم شما خانه می‌کند. کیفیت و میزان تخمک‌های بارور شما در گذر زمان کاهش پیدا می‌کنند و در حالی که یک زن 20 ساله، 20 درصد احتمال بارور شدن در میانه چرخه‌های قاعدگی را دارد، زنان 30‌ساله حدود 15درصد برای مادرشدن به شکل طبیعی شانس دارند و وقتی به چهل سالگی می‌رسند، احتمال بارورشدنشان به 10درصد می‌رسد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شانس زنان برای باردارشدن بعد از 45سالگی، تنها 3 درصد است.


صبور باشید

اگر در 25سالگی تصمیم به مادرشدن بگیرید، احتمالا بعد از 2 تا 3 ماه، تخمک‌‎های آماده در رحم شما بارور می‌شوند. اما زنان حدود 35ساله، معمولا باید 6 تا 9 ماه برای باردارشدن صبوری کنند.


همه چیز را بررسی کنید

قرار نیست بررسی‌های پیش از بارداری را دقیقا به زمانی که قصد مادرشدن دارید موکول کنید. اگر برآورد کرده‌اید که سال آینده شانستان برای مادرشدن را امتحان کنید، همین امسال آزمایش‌های لازم برای بررسی وضعیت بدنی‌تان را انجام دهید.

گذشته از آزمایش خون کامل، شما باید با کمک سونوگرافی داخلی، وضعیت رحمتان را بررسی کنید. شاید وجود کیست یا فیبروم‌ها، باعث تاخیر در بارداری‌تان شوند و لازم باشد که قبل از زمان موردنظرتان برای درمان آ‌ن‌ها تلاش کنید.

گذشته از این، در این فرصت طولانی که پیش‌ رو دارید از مصرف داروهایی که تا مدت‌ها بعد از مصرف بر هورمون‌هایتان تاثیر می‌گذارند خودداری کنید و وضعیت عمومی بدنتان را با دقت زیر ذره‌بین بگذارید.

در این مدت بیشتر باید به فکر کاهش وزن و سالم نگه داشتن بدنتان باشید و علاوه بر انجام تمرین‌های ورزشی مستمر، باید الگوی تغذیه‌ای سالم را همراه با همسرتان در پیش بگیرید.


زمان را از دست ندهید
بارداری

اگر تردیدی ندارید که شما و همسرتان آمادگی ورود یک انسان کوچک به زندگی‌تان را دارید، فرصت‌ها را از دست ندهید. شما به یک کیت تخمک‌گذاری نیاز دارید. کیتی که می‌گوید تخمک‌های شما در چه زمانی از ماه بیشترین آمادگی را برای بارور شدن دارند.

شما می‌توانید این کیت را از داروخانه‌ها تهیه کنید و برای تخمین بهترین زمان مناسب برای باروری، از آن کمک بگیرید. کیت پیش‌بینی تخمک‌گذاری که آزمون FSH هورمون را انجام می‌دهد، می‌تواند به شما کمک کند که تخمدان‌ها یک تخمک را آزاد کنند.


اگر موفق نشدید...

اگر بعد از شش ماه تلاش برای باردارشدن، نتیجه‌ای نگرفتید، علاوه بر متخصصان زنان و زایمان، با یک فوق‌تخصص غدد و متابولیسم هم مشورت کنید. در این شرایط، صبرکردن نه تنها کمکی به بهبود وضعیت شما نمی‌کند، بلکه هر روز تخمک‌هایی با قابلیت بارورشدن در بدنتان را هم کمتر کرده و احتمال بارداری‌تان در سال‌های آتی را کاهش می‌دهد.


همسرتان را از چرخه درمان خارج نکنید

یادتان نرود که ترکیب اسپرم همسرتان با تخمک‌های شما زمینه‌ساز باردار‌شدنتان می‌شود. پس اگر بعد از شش ماه انتظار نتیجه‌ای نگرفته‌اید، بررسی‌های تخصصی را حتما همراه با همسرتان پیگیری کنید. او هم درست مانند شما باید از سلامت بدنش و توانایی باروری‌اش مطمئن شود و در صورت نیاز، درمان‌هایی را برای رسیدن به وضعیت مناسب پیگیری کند.


 بیشتر بدانید : 6 نکته درباره بارداری بعد از 35 سالگی

بیشتر بدانید : بعد از 40 سالگی هم می توان باردار شد؟

بیشتر بدانید : نکاتی برای بارداری بالای 30سالگی

بیشتر بدانید : چرا بارداری پس از 30 سالگی دشوار می‌شود؟


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه آتیه نو