متخصصان علوم پزشكی در دانشگاه یورك، یك روند ژنتیكی را شناسایی كرده‌اند كه می‌تواند موجب افزایش مقاومت سرطان تخمدان در برابر شیمی درمانی شود.

 این متخصصان یك زنجیره ظریف از ساختار ژنتیكی انسان را مورد مطالعه و بررسی قرار داده‌اند كه «MicroRNA» نامیده می‌شود و در تنظیم بیان ژنی نقش قابل ملاحظه‌ای را ایفا می‌كند.

به گفته متخصصان؛ سرطان زمانی بروز می‌كند كه این تنظیمات ژنی دچار اختلال می‌شوند.

به گزارش ساینس دیلی، دكتر چون پنگ پروفسور بیولوژی و محقق اصلی در این مطالعه تاكید كرد كه سرطان تخمدان بیماری بسیار كشنده‌ای است چون تشخیص آن كار فوق‌العاده دشواری است و زمانی كه تشخیص داده شود معمولا در مراحل پیشرفته بیماری است و در این مرحله دیگر روشی برای درمان آن وجود ندارد. علاوه بر این حتی اگر بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود شیمی درمانی همیشه موثر واقع نمی‌شود.

دكتر پنگ و دستیاران وی یك گیرنده موسوم به ALK7 را شناسایی كرده‌اند كه مرگ سلولی را در این بیماری تشدید می‌كند و در نتیجه تاثیر شیمی درمانی برای كنترل سرطان كاهش پیدا می‌كند. آنها دریافتند كه فاكتور ژنتیكی microRNA 376c در واقع عامل فعالیت این گیرنده و مقاومت بیماری در برابر درمان است.

به گزارش ایسنا، سرطان تخمدان بیماری چندان رایجی نیست اما به دلیل بدخیم بودن، پنجمین عامل مرگ و میر زنان در اثر سرطان و بیماری‌های زنان محسوب می‌شود. علت این بیماری ناشناخته است.

زنان مسن بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند. با وجود این که سرطان تخمدان شیوع چندان زیادی ندارد اما به دلایلی باعث مرگ و میر زیاد می شود. یکی از این دلایل مبهم و غیرمشخص بودن علایم سرطان تخمدان است که در نتیجه زنان و پزشکان آنها معمولا این علایم را مربوط به بیماری‌های رایج دیگر تصور می‌کنند و زمانی که سرطان تشخیص داده می‌شود اغلب تومور به خارج از تخمدان سرایت کرده است.

همچنین تخمدان سرطانی سلول‌های بدخیمی را از خود بیرون می ریزد که اغلب بر روی رحم، مثانه، روده و دیواره روده جای می‌گیرند. این سلول‌ها حتی پیش از آن که سرطان شناسایی شود، شروع به ساخت تومورهای جدید می‌کنند.

این مطالعات در مجله دانش سلولی به چاپ رسیده است.

گردآوری :  گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Isna.ir 

مطالب پیشنهادی :
کیست تخمدان به سراغ چه زنانی می رود؟
کیستهای تخمدان؛ عوامل، علائم و درمان
تفاوت میان تنبلی تخمدان و تخمدان پلیکیستیک در چیست؟
كیست تخمدان ، ترس ندارد
ارتباط مصرف قهوه با سرطان تخمدان