لیزر موهای زائد چه هنگامی سرطان زا می شود؟
 درآمدزایی به هر قیمتی، کار را به آن جا رسانده که از مراجعه کنندگان خواسته می شود هر ماه برای ادامه درمان مراجعه کنند در حالیکه موهای بدن، فاز استراحتی به نام تلوژن دارند که بسته به ژنتیک، فصل و موضع روی بدن، بیش از دو تا سه ماه است بنابراین هر ماه نباید عمل لیزر انجام شود

آیا لیزر موهای زاید سرطان زاست ؟

به گفته آناهیتا والی متخصص و جراح پوست عمل زیبایی ضروری، امری بدون ایراد است و زمانی مساله بحران زا می شود که این مراجعه صرفا از روی مدگرایی انجام می شود و به زیباسازی هایی می رسد که ضرر و خسران به بار می آورد.

این متخصص و جراح پوست ضمن تاکید بر این موضوع که برای زیباسازی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد، گفت: چه مردان و چه زنان در هر سنی که هستند پیش از مراجعه برای جراحی های زیباسازی و پوست و مو، باید به سه نکته مهم زمان مراجعه، مکان و فرد متخصص توجه داشته باشند. زمان مراجعه به این معنا که متخصص در نظر می گیرد چه زمانی برای عمل مناسب است و در نظر می گیرد که به عنوان مثال لیزر موی زاید را زمانی انجام دهد که بیشترین نتیجه را به همراه داشته باشد؛ در حالیکه مراکز غیر مجاز، به دلیل سودجویی و درآمدزایی صرف، این موضوع مهم را در نظر نمی گیرند.

 چه کسی این کار را انجام می دهد، نکته دومی است که باید به آن توجه کرد. این که با توجه به پیچیدگی بدن انسان، آیا فردی که به آن مراجعه می کنیم می داند مثلا پوست چیست؟ کسی که یک دستگاه ابتدایی خریداری کرده و در محیطی غیر استاندارد اقدام به عمل لیزر و زیبایی می کند، ضمن این که مجاز به انجام این کار نیست، نمی تواند نتیجه درستی از درمان ارایه بدهد. این در حالی است که با فراگیری و قابل دسترس بودن اینترنت، می توان به سادگی سوابق تحصیلی و مجاز بودن برای فعالیت پزشک را از سازمان نظام پزشکی استعلام کرد.

نکته سومی که این عضو انجمن متخصصان پوست ایران به آن اشاره کرد، مکان مراجعه است به این معنا که دارای پروانه کسب و مجوز سازمان بهداشت است یا خیر. این نکته مهمی است چرا که در صورت داشتن مجوز، ضابطان بهداشت به صورت مرتب به آن جا سرکشی می کنند. پس هیچگاه نباید به فضاهای دربسته و زیرزمینی پا گذاشت که اگر اتفاقی بیافتد امکان شکایت و پیگیری وجود ندارد.


احتمال ابتلا به سرطان با لیزرهای زاید

لیزر صورت

والی در ادامه از مراجعه های غیرضروری اما مکرر به مراکز زیبایی و لیزرتراپی که در میان افراد رواج پیدا کرده انتقاد کرد و گفت: امروزه، با تبلیغات دروغین و کذب برخی مراکز، افراد زیادی برای از بین بردن موهای ناخواسته مراجعه می کنند غافل از این که موهای زائد یعنی موهایی سفت و زمخت بر روی اندام های بدن که ناموزون و غیر طبیعی است و نیاز به استفاده از لیزر در جهت از بین بردن دارد.

این که امروزه رجوع به لیزر برای هر کاری شایع شده، اشتباه است و باید دانست که انجام لیزر در موارد غیر ضروری و به صورت مکرر، سرطان زا و آسیب زننده به اندام های دیگر است.به عنوان نمونه، لیزر موی زاید برای بعضی نواحی خاص مانند زیر بغل توصیه می شود به این دلیل که این موضع، اگر به صورت مرتب با وسیله خودتراش موبرداری شود سبب تحریک و ملتهب شدن غدد لنفاوی شده و در تشخیص سرطان سینه مشکل به وجود می آورد. اما در موارد دیگر، عمل لیزر باعث سوختگی، جذب لیزر و «آتروفی» یا کاهش حجم عضلات می شود که در موارد حاد سرطان زا است.

درآمدزایی به هر قیمتی، کار را به آن جا رسانده که از مراجعه کنندگان خواسته می شود هر ماه برای ادامه درمان مراجعه کنند در حالیکه موهای بدن، فاز استراحتی به نام تلوژن دارند که بسته به ژنتیک، فصل و موضع روی بدن، بیش از دو تا سه ماه است بنابراین هر ماه نباید عمل لیزر انجام شود.



بیشتر بدانید : چگونه از شر موهای زائد خلاص شویم؟

بیشتر بدانید : آیا پرتو لیزر سرطان زا ست؟

بیشتر بدانید : کدام ناحیه ها و کدام موها را نباید لیزر کرد

بیشتر بدانید : آیا لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی و زیر بغل خطرناک است؟



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :isna.ir