چگونه از شر موهای زائد خلاص شویم؟
آیا شما هم دارای موهای زائد هستید و از حضور این موهای در صورت یا بدن خود رنج می برید؟

 رهایی از شر موهای زائد با چند نکته 

همه مردان و زنان به دلایل گوناگون و تنها به یک دلیل عمده – پاکیزه بودن – به دنبال راه‌ هایی هستند تا از شر موهای زاید خود خلاص شوند.تیغ،موم،نخ،کرم‌های موبر،دستگاه‌های اپیلاتور و در نهایت،لیزر به شما کمک می‌کند تا بر این موها که رشدشان تمامی ندارد،فایق آیید اما روش انجام آنها و اینکه کدام یک بهترین است از جمله مواردی است که در این مقاله به آن اشاره می کنیم.

پیش از هر چیز لازم است به این نکته اشاره کنیم که عوام مردم و بسیاری از آرایشگران از اصطلاح اپیلاسیون برای برداشتن موهای زائد بدن (چه به صورت دائمی و چه به‌صورت موقتی) استفاده می‌کنند،در صورتی که اپیلاسیون به معنی برطرف کردن همیشگی رشد موهای زاید بدن تنها به‌ وسیله دستگاه الکترولیز یا لیزر است و به برطرف‌کردن موقت موهای زاید بدن به‌وسیله مواد شیمیایی و یا وسایل متفرقه،اپیلاسیون گفته می‌شود.

بیشتر بدانید : اصلاح موی بدن برای مردان مفید است یا مضر؟

بیشتر بدانید : لیزر موهای زائد چه هنگامی سرطان زا می شود؟

بیشتر بدانید : رفع دائمی موی زائد در طب سنتی

اپیلاسیون به‌وسیله تیغ: آسان و سریع

تیغ بهترین وسیله پاک‌کردن سریع بدن از موهای زاید است،به‌ویژه برای افرادی مفید است که پوستی حساسی دارند.تیغ‌های برقی و دستی هر دو کار آمدند.در صورتی که تیغ را برای دپیلاسیون انتخاب می‌کنید تنها کافی است هر دو روز یک ‌بار یک دوش 10 دقیقه‌ای بگیرید تا پوست شما نرم شود.

سپس با مقداری آب صابون،پوست را لیز کنید تا تیغ به راحتی روی آن حرکت کند.تیغ را از مچ پا به سمت زانو بکشید.تیغ ساقه مو را درست هم‌سطح لایه اپیدرم پوست قطع می‌کند.در حال حاضر،تیغ‌هایی وارد بازار شده است که لایه نازکی ژل نرم‌کننده دارد تا به پوست آسیب نرساند.با این حال پیشنهاد می‌شود در کنار آن،از صابون یا ژل‌های نرم‌کننده هم استفاده کنید.

توجه داشته باشید گرچه تیغ وسیله‌ای سریع و آسان است ولی رشد و ضخامت موها پس از مدتی کمی افزایش می‌‌یابد،بنابراین روشی است که برای دست و ‌صورت توصیه نمی‌شود.پس از اپیلاسوین با تیغ هرگز از دئودورانت‌ها روی پوست استفاده نکنید.


اپیلاسیون به‌وسیله موم: موثر و کارآمد
رفع موهای زائد

موهای کوتاه،نازک،بلند یا ضخیم فرقی نمی‌کنند.موم گرم‌ به راحتی مو را از ریشه بیرون می‌کشد و از آن می‌توانید برای برداشتن موهای زاید زیر بغل،پا و خط مایو استفاده کنید.اپیلاسیون به‌ وسیله موم کمی دردناک است و اگر در شرایط غیربهداشتی انجام شود،جوش و التهاب پوستی به همراه دارد. تجربه نشان داده که پس از دپیلاسیون با موم، موها دیرتر رشد می‌کنند و تا حدودی از زبری و ضخامت آنها کاسته می‌شود. لیکن استفاده مداوم از موم‌ها باعث افتادگی و شل‌شدن پوست می‌شود.

برای استفاده از موم،باید آن را گرم کنید.برای آنکه درجه حرارت آن را امتحان کنید،ابتدا مقداری از آن را پشت دست خود بگذارید.در صورتی که موم دست را نمی‌سوزاند،مقداری از آن را به‌وسیله کاردک چوبی در جهت رویش مو،بر سطح پوست مالیده و یک قطعه پارچه تمیز یا کاغذ روی آن گذاشته و فشار دهید.سپس با نوک انگشتان کاغذ یا پارچه را گرفته و در جهت عکس رویش موها محکم آن را بکشید.موم گرم نسبت به هر ماده دیگری موثرتر عمل می‌کند،چون منافذ پوست را باز کرده و کمک می‌کند تا مو از ریشه به راحتی جدا شود.استفاده از موم برای کسانی که کم‌خونی یا واریس دارند توصیه نمی‌شود،زیرا گرما در این‌گونه افراد موجب منبسط‌شدن رگ‌های خونی و هماتوم (تراوش و تجمع موضعی خون) می‌شود.

پیش از اپیلاسیون با موم به این نکات توجه کنید:

  1. پیش از انجام اپیلاسیون با موم،حتما حمام کنید تا سلول‌های مرده از بدن جدا شده و موهای زیر پوستی بیرون بیاید.

  2. قبل از اپیلاسیون با موم،پوست باید خشک و تمیز باشد.

  3. موم را به قطر یک سانتی‌متر و طول پنج سانتی‌متر با کاردک مخصوص روی پوست بمالید.

  4. موم را از زانو به پایین بمالید و سپس در جهت عکس بردارید.

  5. در صورتی که قمستی از موم روی پوست باقی بماند، دستمالی را به روغن مخصوص ضد باکتری آغشته کرده و روی آن بمالید تا پاک شود.

  6. در صورتی که روی قسمتی از بدن موم انداخته‌اید ولی هنوز مو در آن قسمت باقی‌مانده است، صبر کنید پوست کمی خنک شود و التهاب آن بخوابد.سپس دوباره موم را امتحان کنید.

  7. بهترین اندازه مو برای انداختن پنج میلی‌متر روی پا و شش میلی‌متر روی خط مایو است.در صورتی که موها از این حد بلندتر شد،ابتدا با قیچی آن را کوتاه کنید تا درد کمتری داشته باشد.

اپیلاسیون شرقی در واقع استفاده از همین موم است که به جای مواد شیمیایی از ترکیبات آب،آبلیمو و شکر ساخته شده است و به راحتی با آپ می‌شود و آن را برای تمامی نقاط بدن می‌توان استفاده کرد.در اپیلاسیون موی دست حتما به جهت رویش موها توجه کنید.اپیلاسیون در جهت عکس رویش موها انجام می‌شود.می‌توانید پس از اپیلاسیون،پوست را شسته و از مقداری کدام مرطوب‌کننده استفاده کنید.


 اپیلاسیون با دستگا‌ه‌های اپیلاتور: اقتصادی

دستگاه‌های اپیلاتور ازجمله اقتصادی‌ترین وسایل است.این دستگاه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: گروهی که تنها ساقه مو را کوتاه می‌کنند و گروهی که مو را از ریشه درمی‌آورند.

عموما وقتی از دستگاه‌های اپیلاتوری استفاده می‌کنید که مو را از ریشه بیرون می‌آورند،رویش موها دو تا سه هفته عقب می‌افتد.از این دستگاه‌ها‌ روی تمامی قسمت‌های بدن می‌توانید استفاده کنید.تنها عیب این دستگاه‌ها این است که باعث به وجود آمدن جوش‌های ریز روی پوست‌های حساس می‌شود و اگرچه موهای بسیار ریز را می‌گیرند،ولی به مرور زمان رویش موهای زیرپوستی می‌شوند.

توجه داشته باشید بیش از اپیلاسیون با دستگاه‌های اپیلاتور،یک دوش آب گرم بگیرید تا پوست نرم شود.بهترین زمان برای اپیلاسیون،بعدازظهر است تا التهابات احتمالی پوست در طول شب فروکش کند.قبل از اپیلاسیون با دستگاه‌های اپیلاتور،مطمئن شوید چربی،کرم یا بقایای آرایشی از روی نقاطی که می‌خواهید اپیلاسیون کنید،کاملا تمیز و برداشته شود.بعضی مواقع،موهای نازکی که به سمت عقب رشد می‌کنند،به سطح پوست نمی‌رسد و زیر پوست رشد می‌کنند.

برای پیشگیری از چنین مواردی می‌توانید از دستکش ماساژ (کیسه مخصوص حمام) با پیلینگ بدن استفاده کنید.این کار،سلول‌‌های مرده پوست را از بین می‌برد به‌طوری که موهای نازک به راحتی می‌توانند به سطح پوست بیانید و به‌وسیله اپیلاتور برداشته شوند.

برخلاف تیغ که پس از استفاده از آن موها ضخیم و رشد آنها سریع‌تر می‌شود،آزمایش‌های پوست ‌شناسی نشان داده است که استفاده از اپیلاتور این مشکل را به وجود نخواهد آورد.چیزی که سبب شد،این عقیده در میان مردم جا بیفتد این است که بسیاری از خانم‌ها در تابستان اپیلاسیون می‌کنند.طبیعتا دمای بالای هوای روی رشد موهای بدن تاثیر می‌گذارد.در تابستان گردش خون سریع‌تر است.این موضوع به تغذیه ریشه‌ها و در نتیجه رشد سریع‌تر موهای بن کمک می‌کند.


 اپیلاسیون با کاغذ سمباده مخصوص

برای انجام این نوع اپیلاسیون باید کاغذ سمباده را با حالت دورانی روی سطح پوست مالش داد. چگونگی رشد موها بعد از اپیلاسیون با سمباده مشابه استفاده از تیغ است.


 اپیلاسیون به ‌وسیله موچین

موهای ابرو و موهای زبر و کوتاه را می‌توان به‌وسیله موچین اپیلاسیون کرد.رشد موها بعد از انجام اپیلاسیون نرمال خواهد بود.


 اپیلاسیون به‌وسیله نخ

اپیلاسیون به‌وسیله نخ که آن را اصطلاحا بند ‌انداختن می‌گویند،یکی از روش‌های سنتی و بومی ایران است.در این تکنیک،رشد موها کندتر از تیغ صورت می‌گیرد.نخ اصلاح را باید به مدت 20 دقیقه در محلول رقیق شده دتول قرار داد تا ضدعفونی شود.

بند انداختن غیر بهداشتی پوست را تحریک می‌کند و اغلب باعث ایجاد جوش و التهابات پوستی می‌شود.برای جلوگیری از التهابات پوستی قبل از اپیلاسیون با نخ،دست‌ها را با آب و صابون بشویید،صورت را به وسیله تونیک تمیز کرده و بعد از خاتمه کار،از کرم ضدحساسیت استفاده کنید.


 اپیلاسیون با کرم‌های موبر: بی‌درد

وقتی از کرم‌های موبر برای اپیلاسیون استفاده می‌کنید،رشد موها به نسبت استفاده از موم،سریع‌تر ولی به نسبت تیغ،کندتر می‌شود. PH قلیایی کرم‌های موبر به کراتین مو صدمه رسانده و آن را متلاشی می‌کند.

ولی به ریشه صدمه نمی‌رساند.تقریبا هر هفته باید از کرم‌های موبر استفاده کنید تا از شر موهای زاید در امان باشید.پیش از آنکه به حمام بروید،مقداری از این کرم‌ها را روی سطحی از بدن که خشک و تمیز است بمالید و بر اساس دستورالعمل کارخانه سازنده کرم چند دقیقه صبر کنید.

سپس کرم را از روی پوست شسته،خشک کنید و مقداری آبلیمو روی پوست بزنید.آبلیمو جلوی  التهاب و قرمز شدن پوست را می‌گیرد.در عین حال می‌توانید از محلول شیر و آب یا روغن‌های تغذیه کننده پوست استفاده کنید.به هیچ عنوان از مایعات الکلی،بعد و قبل از اپیلاسیون استفاده نکنید.

فراموش نکنید دئودورانت‌ها هم الکلی‌اند.حتما پیش از استفاده از کرم‌های موبر آن را روی قسمتی از دست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید نسبت به آن آلرژی ندارید.


 اپیلاسیون صورت 

برای برداشتن موهای صورت می‌توانید از نخ،موم گرم استفاده کنید.جالب است بدانید مصرف موم روی جوش و زخم‌های کوچک پوست اشکالی ندارد.آرایشگران از نخ برای اپیلاسیون تمام صورت و از موم برای پشت لب استفاده می‌کنند.گروهی از افراد به جای اپیلاسیون ترجیح می‌دهد موهای صورت خود را دکلره کنند.

در دکلرواسیون از موادی استفاده می‌شود که طی 10 دقیقه موهای صورت را کاملا بی‌رنگ می‌کند.


اپیلاسیون‌های مردانه 
ژیلت

برخلاف گذشته،امروز مردان بسیاری تمایل دارند موهای زاید بدن خود را بردارند و این امر را نشانه مدرن بودن می‌دانند.این موضوع در میان مردان اروپا از و آمریکایی بیشتر رواج دارد.

نظرسنجی‌های کشور فرانسه نشان می‌دهد،از هر پنج مرد یک نفر کاملا موهای بدنش را برمی‌دارد. 35 درصد مردان تنها برای تمیز بودن، 15 درصد به دلیل انجام فعالیت‌های ورزشی، 13 درصد برای بهداشت بدن و 6 درصد به دلیل تنفر از موهای زاید اپیلاسیون می‌کنند.سلاح جاودانی مردها برای خلاص شدن از شر موهای زاید تیغ است.

تقریبا 67 درصد مردان این وسیله را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند.با این حال 37 درصد مردها از کرم‌های موبر، 32 درصد از موم و 16 درصد از دستگاه‌های اپیلاتور هم استفاده می‌کنند. جالب است بدانید،شناگران،دوچرخه سواران و بکس بازها از جمله طرفداران اپیلاسیون در میان مردان هستند.


 اپیلاسیون: روشی ایده‌آل؟

عمل اپیلاسیون را بارها تکرار کنید تا پیاز مو در مرحله مطلوبی سوخته و متلاشی شود. مهارت نداشتن در انجام اپیلاسیون می‌تواند سبب زیان‌های جبران‌ناپذیر شود.لذا لازم است متخصصان الکترولیز با دستگاه‌های اپیلاتور برقی (سوازندن سوزنی) استفاده کنند.

لازم به ذکر است که اپیلاسیون برای زنان باردار،مبتلایان به مرض قند،یا کسانی که تحت معالجات هورمونی قرار دارند توصیه نمی‌شود.بعضی نواحی بدن مثل اطراف چشم،شقیقه‌ها و پیشانی،درون گوش و بینی را نباید اپیلاسیون کرد.

باید اعتراف کرد که اپیلاسیون ایده‌آل وجود ندارد.شاید موثرترین روشی که در حال حاضر استفاده می‌شود، لیزردرمانی باشد دستگاه لیزر و IPL وسایلی هستند که با تولید نورهایی با طول موج خاص رنگدانه‌های موجود در پیاز مو را هدف گرفته و پیاز مو را نابود می‌کنند.لیزر 80 درصد موهای زاید را برای همیشه از بین می‌برد.البته باید بدانید که هر مویی سه مرحله زندگی دارد.مو متولد می‌شود،رشد می‌کند،استراحت می‌کند.

سپس می‌میرد و سوی دیگری جای آن را می‌گیرد. عمر همه موها یکسان نیست.در یک جلسه لیزدرمانی بیشتر موها از بین می‌روند اما برای موهای باقی مانده باید دو ماه صبر کرد و دوباره جلسه لیزر درمانی را آغاز کرد.برای به دست آوردن یک نتیجه آیده‌آل روی پا،زیربغل و خط مایو سه تا پنج جلسه لیزر درمانی لازم است.البته بعضی پرمویی ‌ها پس از لیزر درمانی مربوط به سن و دوره‌ای خاص است. مثلا با نزدیک شدن به یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر زنان مبتلا به پرمویی می‌شوند.

لیزر بیشتر روی پوست های سفید که موهای سیاهی دارند جواب می‌دهد،اما روی پوست‌های تیره این احتمال وجود دارد که پیگمنت‌های مو خارج شده و مو را بی‌رنگ کند. موهای بلوند و سفید نیز به لیزر جواب مطلوبی نمی‌دهند.لیزر درد چندانی ندارد و تنها هنگام گذشتن پرتو لیزر از روی مو،شما احساس سوزش خفیفی خواهید کرد.

اپیلاسیون پشت ‌لب به دلیل حساس به دلیل حساس بودن پوست و اپیلاسیون زیر بغل و خط مایو به دلیل تراکم موها بسیار دردناک‌تر از باقی نقاط بدن است.لازم است بدانید نور آفتاب،دشمن لیزر درمانی است.توصیه می‌شود هنگامی که پوستتان برنزه است یا به مسافرت رفته‌اید،لیزر درمانی نکنید.پس از لیزر درمانی نیز حداقل یک ماه زیر آفتاب نروید زیرا پوست حساس است و امکان دارد لکه‌های قهوه‌ای ظاهر شود.

از سوی دیگر،در صورتی که شما درمانی را آغاز کرده‌اید که داروهای آنها در برابر اشعه‌های روشنایی حساس‌اند،باید از لیزر درمانی خودداری کنید.به هر حال،پس از هر لیزر درمانی احتمال رویش دوباره یا سوختگی پوست هم وجود دارد.


بیشتر بدانید : روش های از بین بردن موهای زائد در خانم ها، توصیه ها و عوارض

بیشتر بدانید : آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟

بیشتر بدانید : کدام ناحیه ها و کدام موها را نباید لیزر کرد


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatiran.com