ادعای تازه درباره چربی‌ های اشباع‌ شده
گروهی از متخصصان کانادایی با حمایت از مصرف چربی های اشباع شده اظهار داشتند که این نوع چربی‌ همیشه برای بدن مضر نیستند و این قابلیت را دارند که روند درمان را تقویت کنند

 در باره چربی های اشباع شده، تحقیقات بیشتری باید انجام شود

 

دیانا گیبسون، یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه بریتیش کلمبیا، معتقد است که چربی‌های اشباع شده سمی نیستند و این قابلیت را دارند تا روند درمان را تقویت کنند.

در این بررسی تاثیرات حفاظتی احتمالی چندین رژیم غذایی پُرچرب مختلف در برابر عفونت‌ها، روی تعدادی موش آزمایشگاهی مورد مطالعه قرار گرفت.

چهار گروه موش تحت رژیم‌های غذایی مختلف قرار گرفتند. اولین گروه با روغن ذرت، ‌ گروه دوم با روغن زیتون، گروه سوم چربی شیر و گروه چهارم با چربی شیر، همراه با روغن ماهی تغذیه شدند.

به گفته محققان کانادایی، پس از گذشت پنج هفته از شروع این رژیم غذایی، موش‌ها در تماس با باکتری مرتبط با بیماری التهابی دستگاه گوارش قرار گرفتند و مشخص شد، گروهی که با روغن زیتون تغذیه شده بودند، در مقایسه با گروه‌های دیگر بهبود پذیری بیشتری نسبت به عفونت روده داشتند.

علاوه بر این بین گروهی که با روغن ذرت (چربی اشباع نشده) تغذیه شده و دو گروه دیگر که از چربی شیر (چربی اشباع شده) مصرف کرده بودند، تفاوت وجود داشت.

به گزارش نیچر ورلد نیوز، محققان مشاهده کردند، موش‌های تغذیه شده با چربی‌های اشباع شده واکنش‌های حفاظتی ترمیمی، از جمله تولید اسید چرب با زنجیره کوتاه از خود نشان می‌دهند. به علاوه در گروهی که با شیر و روغن ماهی تغذیه شده بودند نیز، تاثیر حفاظتی توام با فعالیت نوعی آنزیم با عنوان IAP مشاهده شده که این آنزیم نیز به نوبه خود در ایجاد سیستم دفاعی در برابر حمله باکتری‌ها در روده نقش دارد.

با توجه به این یافته‌ها، متخصصان معتقدند که باید مطالعات بیشتر برای درک جزییات دقیق‌تر از تاثیر مصرف این نوع چربی‌ها بر بدن صورت گیرد.


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir