مصرف بیش از اندازه ویتامین ها و تاثیرات مخرب آن بر بدن
به گفته متخصصان، مصرف بیش از اندازه زیاد ویتامین می تواند مشکلاتی برای سلامت از جمله حالت تهوع، مشکلات کلیوی و قلب به همراه داشته باشد

مصرف بیش از اندازه ویتامین ها خطرناک است؟

بدون شک ویتامین ها نقش اصلی در رشد و عملکرد بدن ما دارند. با این حال مصرف بیش از اندازه ویتامین ها می تواند موجب بروز مشکلاتی نظیر حالت تهوع، میزان بالای آنزیم کبدی در خون و آسیب به کلیه ها و قلب شود.

 

مصرف بیش از اندازه ویتامین A

این ویتامین مهم محلول در چربی در سلول های چربی ذخیره می شود. اگرچه ویتامین A برای سلامت چشم خوب است، اما مصرف بیش از اندازه آن موجب تجمع این ویتامین در بدن می شود. وجود میزان بالای ویتامین A در بدن می تواند منجر به خشکی و زبری پوست، لب های ترک خورده، ریزش مو، کج خلقی، سردرد، آنزیم بالای کبدی در خون و بیماری کبد شود. اووردوز بیش از اندازه این ویتامین می تواند موجب استفراغ، فشار زیاد در مغز و همچنین مرگ شود.

 

مصرف بیش از اندازه ویتامین B

ویتامین B گروهی متشکل از ۸ ویتامین خاص است: B-۱, B-۲, B-۳, B۵, B-۶, B-۷ B-۹, B-۱۲. این گروه از ویتامین ها مسئول متابولیسم، حفظ سلامت پوست و مو و همچنین حفظ حافظه هستند. با این حال مصرف بیش از اندازه زیاد ویتامین های B-۳ و B-۶ منجر به مسمومیت عصبی، حالت تهوع، زردی و مسمویت کبد می شود.

 

مصرف بیش از اندازه ویتامین D

این نوع ویتامین موجب افزایش سطح کلسیم خون بواسطه کمک به جذب کلسیم می شود. اگرچه به ندرت اتفاق می افتد، اما مصرف بیش از اندازه ویتامین D می تواند منجر به آسیب به کلیه ها و قلب، حالت تهوع، استفراغ، یبوست و اسهال شود. وانگهی میزان بالای این ویتامین در طول بارداری موجب بروز مشکلات روانی در نوزاد می شود.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: mehrnews.com