جواب نه شنیدن، بهتر از بی پاسخ ماندن است
تحقیقات دانشگاه بازل سوییس با همکاری دانشگاه پردو آمریکا اثبات کرد که مردم ترجیح می‌دهند در پاسخ به درخواست‌هایشان جواب منفی بشنوند تا این که بی پاسخ بمانند

بی‌پاسخ ماندن، ناخوشایند تر از نه شنیدن است

به گزارش ساینس دیلی، محققان دانشگاه بازل سوییس دریافتند که شرکت‌ها بایستی متقاضیان استخدام را با یک جواب قطعی مواجه سازند، بله یا خیر! اصولا رها کردن کسی بدون جواب یا معلق گذاشتن افراد در حالت بی خبری خوشایند نیست.

اگر متقاضیان باید مدتی برای پاسخ منتظر بمانند، شرکت‌ها باید آن‌ها را در جریان بگذارند. دانشگاه بازل با همکاری دانشگاه پردو(purdue) آمریکا به این نتایج جالب توجه رسیدند.

پژوهش اخیر نشان داد، مردم در قبال کوچک‌ترین محرومیت‌های اجتماعی بسیار حساس هستند، چرا که این موارد تهدیدی برای نیازهای اولیه بشر و تعلقات آن‌ها است. نادیده گرفته شدن می‌تواند احساس مهم و مفید بودن افراد برای دیگران را نابود کند.

در این پژوهش به استناد نتایج دانشکده روانشناسی، همه این آزمایشات نتایج مشابهی در پی داشت. نتایج نشان داد در مقایسه با نادیده گرفتن شدن، کوچکترین توجه و یا حتی یک اعتنای بی‌ادبانه حس پریشانی ناشی از محرومیت‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد. این نتایج اهمیت بالای اعطای حداقل توجه در طول مراحل انتخاب و استخدام را نشان می‌دهد.

دکتر سلما رودرت، یکی از محققان دانشگاه بازل گفت: مالکان شرکت‌ها و مدیران منابع انسانی که مسئولیت استخدام نیرو دارند، بایستی حداقل با ارسال یک ایمیل یا نامه به متقاضیانی که رد شده‌اند، به آن‌ها احترام گذاشته و اعتنا کنند. حتی انتقاد سازنده از کارمندان شرکت در  دفتر، در مقایسه با اینکه بدون هیچ حرفی آن‌ها را به بیرون‌ راهنمایی کنند، احساس رضایت بیشتری به آن‌ها می‌دهد.

روانشناسان می‌گویند، افرادی که نادیده گرفته می‌شوند دچار مشکلات ذهنی و روانی می‌شوند.

لازم به ذکر است، این پژوهش از اولین پژوهش‌های نوع خودش است که بر روی تعیین فاکتورهایی که احساسات منفی را بعد از مواجه شدن با یک محرومیت اجتماعی به وجود آورده و می‌توانند باعث بهبودی‌شان شوند، تمرکز کرده است. در واقع نتایج این پژوهش به افراد کمک می‌کند تا یکدیگر را بیشتر درک کنند و به احساسات همدیگر اهمیت بدهند.

ذکر این نکته بسیار مهم است، مردم باید دست از این تفکر که سکوت علامت رضایت است بردارند و فراموش نکنیم که هیچ‌کس آن قدر قوی نیست که از نادیده گرفتن شدن و بی پاسخ ماندن آسیب نبیند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemprgh.com/health
منبع: isna.ir