رنگ درمانی و کاربرد های آن
مصریان باستان ، از رنگها برای درمان بیماران استفاده می كردند . آنها معبدهایی یا اتاقهای جداگانه می ساختند و هر یك از این اتاقها را با رنگ خاصی ، بنفش ، صورتی ، آبی نورپردازی می كردند

رنگ درمانی چیست؟

رنگ ها تاثیرات بسیاری بر مغز و احساسات افراد دارند ، یکی از مهم ترین رنگ ها که همه روزه از آن استفاده می کنیم ، طیف رنگ های خورشید است. دانشمندان بر این باورند که نور خورشید باعث ترشح بسیاری از هورمون های ضروری در بدن می شود. امروزه علم رنگ ها تا حدی پیشرفت کرده که طبی به نام رنگ درمانی به وجود آمده است.
رنگ ها بر احساسات و افكار ما اثرات انكار ناپذیری دارند . بعضی از ما عاشق رنگ قرمز هستیم و از نارنجی نفرت داریم ، همه این گرایش ها و گریزها به زندگی و تجربیات ما و درك مان از رنگها بستگی دارند و به وقایع خوشحال كننده و غم انگیز زندگی مان بر می گردند .
رنگ درمانی ، علمی است كه از رنگها در درمان بیماران و برای اهداف پزشكی استفاده می شود .
متخصصان این رشته اعتقاد دارند ، نورهای رنگی اثرات شفابخشی در بهبود بیماری های مزمن دارند.

رنگ درمانی از گذشته تا امروز

مصریان باستان ، از رنگها برای درمان بیماران استفاده می كردند . آنها معبدهایی یا اتاقهای جداگانه می ساختند و هر یك از این اتاقها را با رنگ خاصی ، بنفش ، صورتی ، آبی نورپردازی می كردند .
آنها این معبد را جایگاهی برای پرستش خدایان قرار می دادند و اعتقاد داشتند اگر بیماران در این نورهای رنگی به پرستش خدایان بپردازند ، بیماری و دردشان بهبود می یابد .
امریكایی های هندی تبار از رنگها برای التیام زخمهایشان در شكار بوفالو و یا در جنگ بین قبایل استفاده می كردند . در یونان و چین از دانش رنگ درمانی به خوبی استفاده می شد . آنها به خواص درمانی رنگها پی برده بودند و از روشهای درمانی متفاوت مثل : تاباندن نورهای رنگی بر نخاع ، خوردن سنگهای رنگی یا همراه داشتن آنها و … استفاده می كردند .

رنگ قرمز

قرمز رنگ زندگی است و نشان دهنده زنده بودن است . در طیف نور خورشید ، رنگ حاوی انرژی است . این رنگ گرم ترین رنگ است . عشق و هیجان به رنگ قرمز است . در احساسات انسان ها ، قرمز رنگی است كه به قلب تعلق دارد و رزهای قرمز و بسته های شكلات در روز عشق همه به رنگ قرمزند .
قرمز رنگی است كه انسان را به حركت وا می دارد . حركتی را برای ایجاد تحول و دگرگونی در دنیای پیرامون خویش .
از آنجایی كه این رنگ به آسانی به چشم انسان می آید ، رنگ اكثر علائم رانندگی ، ماشین های آتش نشانی و زنگهای خطر ، قرمز است . ماشین های مسابقه در مسابقات اتومبیلرانی ، قرمز رنگند .
چون رنگ قرمز ما را تحریك می كند ، رنگ مناسبی برای دیوارهای زندان و بیمارستان نیست .
اگر بیش از حد در تابش نور قرمز بمانیم و یا مدت زیادی به رنگ قرمز خیره شویم ، احساس آشفتگی ، بی قراری و خشونت می كنیم .
در میان كشورهای مختلف رنگ قرمز معانی متفاوتی دارد ؛ در چین رنگ خوش شانسی و مراسم ازدواج است و در روسیه رنگ زیبایی است ، در روم باستان نشان دهنده جنگ بوده است .

رنگ نارنجی

نارنجی رنگ گرمی است چون از تركیب دو رنگ زرد و قرمز به دست می آید . رنگی است كه با شادی و زندگی آمیخته است . نارنجی رنگ برگهای پاییزی و شعله های آتش است .
گر چه نارنجی به اندازه قرمز ، پرانرژی نیست ولی خلاقیت و ابتكار و بلند پروازی را در انسان بر می انگیزد . نارنجی درخشندگی و تابندگی خاصی دارد كه چشم نسبت به آن بسیار حساس است .
بنابراین در ساختن جاده ها و علائم رانندگی كاربرد بسیاری دارد و با تابیدن نور به سطح این رنگ در تاریكی شب براحتی به چشم انسان می آید .
در طراحی لباسهای ورزشی ، اكثرا با رنگ مكمل خود ، آبی ، پوشیده می شود .

رنگ زرد

زرد رنگی گرم ، روشن و پرطراوت است . رنگ خورشید و رنگ طلاست . رنگ زرد و نورهای زرد نشان دهنده معنویت ، الهیات و الهام است .
ما رنگ زرد را از یك طرف به خوبی و خوشحالی نسبت می دهیم و از سوی دیگر به احتیاط نسبت می دهیم . اگر در خانه در كنار نورد سرد مهتابی ، نور گرم ا ضافه شد ، حرارت و انرژی را القا می كند .
رزهای زرد نشان دهنده محبت و دوستی و آرامش می باشند .

رنگ سبز

سبز رنگ دنیای گیاهان است ، رنگ سبز احساس طراوت و سرزندگی را در ما القا می كند .
كیفیت سرد آن ، آرامش را در احساس انسان به وجود می آورد و قدرت شفابخشی و التیام دارد . رنگ سبز زندگی ، آرزو و رشد را نشان می دهد .

رنگ آبی

آبی از گروه رنگهای سرد است و رنگ آسمان روز است . آبی تسكین دهنده ترین رنگ است .
رنگ آبی ، تپش قلب را آرام تر می كند ، ضربان نبض را پایین می آورد ، درجه حرارت بدن را پایین می آورد و اشتها را كاهش می دهد .
آبی نشان دهنده خداوند و آسمان هاست .
قرار گرفتن به مدت طولانی در نور آبی ، احساس افسردگی را القاء می كند .

رنگ سفید

وقتی تمام نورهای رنگی به صورتی متعادل بر روی هم بیفتد ، نور سفید خلق می شود سفیدی ، نشان دهنده خالص بودن و پاكی و خوبی است . در نقاشی های مذهبی ، سفید رنگی است كه برای روشنایی خداوند و لباس فرشتگان برگزیده شده است .

رنگ سیاه

سیاه در ذهن انسان رنگ بدی است و رنگ انسانهای بد و فریب و دروغ است . سیاه رنگ مرگ و مراسم سوگواری است . كلماتی مانند «بازار سیاه» نشان دهنده منفی بودن این رنگ است .
به هر حال قرار گرفتن در تاریكی بهتر از قرار گرفتن در نور قرمز است و اثرات تحریكی كمتری را بر ذهن انسان دارد . رنگ سیاه می تواند احساس یاس ، تنهایی و دلتنگی را در ذهن انسان القا كند .

رنگ و زندگی

شناختن رنگها و اثرات شگفت انیگز آنها بر ذهن و احساسات انسان ، به ما كمك می كند ، انتخاب های مناسبتری را برای محیط كار ، محیط زندگی (منزل) و حتی لباسهای خود داشته باشیم . همچنین از اثرات شفابخش رنگها در القاء آرامش و تنظیم احساسات و هیجانات انسان ها ، می توان در درمان بسیاری از بیماری های دنیای مدرن مانند افسردگی ، بی قراری و اضطراب سود جست . در تحقیقی كه در آن «بررسی اثر رنگها بر سازگاری نوجوانان» بررسی شد این نتیجه به دست آمد نوجوانانی كه شادترند و با محیط خویش سازگاری بهتری دارند از رنگهای شاد در نقاشی های خود استفاده می كنند و همچنین به كار بردن رنگهای شاد در محیط زندگی نوجوانان ، بر روحیه و نشاط و سرزندگی آنها اثرات بسیار مطلوبی دارد .


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: pezeshkin.ir