مصرف آنتی بیوتیک ها روی نسل بعدی شما هم تاثیر می گذارند
همه ما با عوارض مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها آشنا هستیم. اما دانشمندان به تازگی به یکی دیگر از خطرات این داروها پی برده اند که فراتر از حد تصور ماست

عوارض مصرف آنتی بیوتیک ها

در سراسر دنیا لزوم احتیاط در میزان مصرف آنتی بیوتیک ها را بیماران و پزشکان می دانند، که عمده علت آن این است که مصرف بیش از اندازه آنتی بیوتیک ها باعث افزایش مقاومت بدن به این داروها می شود، به این معنا که برخی عفونت ها که قبلا به وسیله آنتی بیوتیک ها درمان میشدند، دیگر به این داروها پاسخ نمی دهند.

اکنون یک بررسی جدید بر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است که مصرف آنتی بیوتیک با یک عارضه دیگر نیز همراه است. محققان دریافته اند که آنتی بیوتیک ها روی میکروبیوم* microbiome – اجتماعی از باکتری ها که در روده و جاهای دیگر زندگی می کنند - تاثیر می گذارد و این تغییرات ممکن است از طریق نسل ها منتقل شود و منجر به بروز بیماری شود.

مصرف آنتی بیوتیک ها و خطرات آن

*میکروبیوم microbiome: اجتماعی از جانوران کوچک میکروسکوپی (مانند باکتری ها، قارچ ها وویروس ها) که در یک محیط خاص از جمله بدن انسان زندگی می کنند.

در تحقیقی که در مجله nature microbiology نیز منتشر شد، محققان به موش های باردار هم میکروبیوم microbiome طبیعی دادند و هم میکروبیومی که در معرض آنتی بیوتیک قرار گرفته بود. زمانی که نوزادهای این موش ها به دنیا آمدند محققان دریافتند که تغییرات میکروبیوم از مادر به فرزندان منتقل شده است.

 به علاوه محققان گروهی از موشها را مورد بررسی قرار دادند که طوری طراحی شده بودند که بیشتر در معرض ابتلا به کولیت - نوعی بیماری التهابی روده (IBD)- بودند. محققان نوزادان این موش ها را به مدت ۵ ماه تحت نظر داشتند و متوجه شدند موش هایی که مادرشان به دلیل قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک دچار میکروبیوم تغییر یافته بوده نسبت به دیگر موش هایی که میکروبیوم طبیعی به ارث می برند، دچار کولیت بدتری هستند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری های التهابی روده IBD، علائم، علل و درمان


دکتر مارتین بلاسر  Martin Blaser، نوسینده تحقیق و مدیر میکروبیوم انسان در مرکز پزشکی NYU Langone، در این باره می گوید: آنچه مهم است این است که نوزادن این موش ها و مادرانشان هرگز آنتی بیوتیک دریافت نکردند و این مسئله نشان می دهد تاثیرات درمانی آنتی بیوتیک ها فراتر و ماندگارتر از آنیست که تصور می شود. 

بررسی های قبلی ارتباط بین مصرف آنتی بیوتیک و خطر بیشتر بروز بیماری های التهابی روده IBD یافته بودند که تصور می شود حدود یک میلیون و سیصد هزار امریکایی را تحت تاثیر قرر داده باشد. بلاسر می گوید یافته های مربوط به بررسی های جدید به شواهد موجود در مورد پیامدهای مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک ها افزوده و نشان داده اند که این پیامدها فراتر از ایجاد مقاومت به آنتی بیوتیک در بدن است.

بلاسر می گوید: "بسیاری از زنان باردار و دختران جوان در حال مصرف آنتی بیوتیک هستند، اکنون نگرانی ما بیشتر مربوط به تاثیری است که مصرف این دارو بر نسل بعدی می گذارد."

محققان فرض کرده بودند که میکروبیوم های قرار گرفته در معرض آنتی بیوتیک بر روی خطر ابتلا به بیماری در نوزادان موش تاثیر می گذارد، اما بلاسر می گوید محققان با میزان بالای تاثیر آنتی بیوتیک شگفت زده شدند.

بلاسر می گوید این تحقیق بر روی موش ها انجام شد – و نه انسان ها – اما نتایج به دست آمده نشان داد که این موضوع ارزش مطالعه بیشتر را دارد. او می گوید محققان می دانند که IBD یا بیماری التهابی روده دارای یک مولفه ژنتیکی است، اما تاکنون اعتقاد بر این است که ژن هایی که با این بیماری در ارتباط هستند، تنها  10 درصد خطر ابتلا به بیماری را در فرد ایجاد می کنند و 90 درصد دیگر ناشناخته است. بلاسر معتقد است که ممکن است بعضی از خطرات ناشناخته مربوط به آنتی بیوتیک ها باشد و یافته های جدید از توصیه های مربوط به قرار گرفتن غیر ضروری در معرض آنتی بیوتیک ها حمایت می کنند.

بلاسر می گوید: " من مخالف آنتی بیوتیک ها نیستم، اما لازم است خیلی هوشمندانه تر از آنها استفاده کنیم. من فکر می کنم که ما هر روز در مورد خطرات قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک  به یافته های بیشتری دست پیدا می کنیم."


بیشتر بدانید : زمان مصرف آنتی بیوتیک و بعد از آن چه بخوریم؟ چه نخوریم؟

بیشتر بدانید : آموکسی سیلین و هر آنچه باید در مورد آموکسی سیلین بدانید


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ