علائم گرمازدگی و مراحل گرمازدگی
گرمازدگی مشکلی است که در فصل گرما زیاد با آن روبه رو هستیم. شناخت علائم گرمازدگی به درمان سریعتر ان کمک می کند.

علائم گرمازدگی

 با گرم شدن هوا احتمال ابتلا به بیماری‌هایی که با گرما مرتبط است، افزایش می‌یابد. یکی از شایع‌ترین این بیماری‌ها، گرمازدگی است که می‌تواند فرد را تا سر حد مرگ هم ببرد. دکتر غلامرضا معصومی، متخصص طب اورژانس، با بیان این که گرمازدگی از جمله حوادثی است که کاملا قابل پیشگیری است، تصریح کرد: گرمازدگی در صورت بی‌توجهی به علایم آن و درمان نشدن، می‌تواند فرد را به سمت مرگ هم سوق دهد. سه دسته علایم گرفتگی عضلات ناشی از گرما، خستگی ناشی ازگرما و سکته گرمایی در صورت درمان نشدن از هرمرحله به مرحله بعد ادامه می‌یابد.


گرفتگی عضلات ناشی از گرما

یکی از شایع‌ترین علایم این مشکل، گرفتگی عضلانی است. باید توجه کرد که درمان در این مرحله راحت است و نیازی به انتقال بیمار به مرکز درمانی نیست. بر طرف کردن گرفتگی با کشش در جهت مخالف عضلات انجام می‌شود و نوشیدن مایعات فراوان و البته نوشیدنی‌های ورزشی جلوی اتفاق مجدد را خواهد گرفت. اگر بیمار را به محل خنک منتقل کنیم، قطعا سیر بهبود علایم سریع‌تر خواهد شد.


خستگی گرمایی

 علائم گرمازدگی و مراحل گرمازدگی

اگر در مرحله گرفتگی عضلانی اقدام مناسبی انجام نشود، به ویژه در کودکان و افراد مسن، فرد وارد مرحله خستگی گرمایی خواهد شد که به صورت تعریق شدید و ضربان قلب بالا همراه با گیجی و خواب آلودگی، احساس ضعف، گرفتگی عضلانی، تهوع و سردرد همراه با افت فشار خون مشخص خواهد شد. معمولا در هوایی که رطوبت بالا دارد، وضعیت وخیم‌تر می‌شود.


سکته گرمایی

در ادامه سیر گرمازدگی، اگر در مرحله قبل نیز اقدام موثری انجام نگیرد، بیمار وارد این مرحله می‌شود. علایم ورود به این مرحله عبارت است از: نداشتن تمرکز، کم شدن تعریق، بر افروختگی پوست، ضربان قلب بالا و همچنین تنفس‌ تند، گیجی و منگی و در نهایت بیهوشی و مرگ. بیمار باید بلافاصله به بیمارستان منتقل و اقدامات لازم مایع درمانی و کاهش دمای بدن برایش انجام شود.

البته اگر در این شرایط امکانات درمانی در دسترس نیست یا رسیدن به این امکانات زمان‌بر است، می‌توان فرد را در آب سرد خواباند و سپس بدن خیسش را در مقابل باد قرار داد. گذاشتن یخ در کنار بدن بیمار و زیر بغل و کشاله‌های ران نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. در صورتی که فرد دچار لرز شد،  باید لرز را با داروهایی ماند بنزودیازپین‌ها (دیازپام) کنترل کنیم.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : khorasannews.com