چرا گرسنه نمی شوم؟
 گاهی لاغری و کاهش وزن برخی افراد به دلیل گرسنه نشدن و کاهش اشتهای آنها بروز می کند، کاهش اشتها گاهی نشان دهنده وجود مشکلی در بدن است که به مهم ترین آنها اشاره می شود

 علت کم شدن اشتها و گرسنه نشدن چیست؟

گرسنگی سیگنالی است که بدن اعلام می کند به سوخت احتیاج دارد. مغز و روده با هم کار می کنند تا در شما این احساس بروز می کند. بنابراین اگر احساس گرسنگی نمی کنید و تمایلی برای خوردن غذا ندارید، عوامل مختلفی ممکن است بر روی اشتهای شما تاثیر گذاشته باشند، از جمله برخی داروها، برخی بیماری ها و احساسات و عواطف شما.

بیشتر بدانید : 11 توصیه برای کاهش اشتها


گرسنه نشدن بر اثر استرس
استرس,زن مضطرب

زمانی که استرس دارید، بدن به گونه ای واکنش نشان می دهد انگار که شما در خطر هستید. مغز مواد شیمیایی مختلفی آزاد می کند، از جمله آدرنالین که ضربان قلب ر سریع تر کرده و گوارش را آهسته می کند. این مسئله اشتهای شما را کم می کند. این واکنش طبیعی بدن در مقابل استرس است که به اصطلاح آمادگی برای فرار  fight-or-flight نامیده می شود و مدت کوتاهی طول می کشد. اگر مدت زیادی دچار استرس باشید، بدن هورمونی به نام کورتیزول cortisol ترشح می کند و این هورمون شما را خیلی گرسنه تر می کند، به ویژه در این شریط تمایل به خوردن غذاهای با کالری بالا دارید.


تاثیر داروها بر اشتها
دارو,قرص

بسیاری از داروها باعث کم شدن اشتها می شوند که این مسئله عارضه جانبی ااین داروها محسوب می شود. برخی از رایج ترین داروها که باعث کور شدن یا کم شدن اشتها می شوند، عبارتند از: آنتی بیوتیک ها، ضد قارچ ها و داروهای شل کننده عضلات. داوهایی مانند ضد فسردگی ها، داروهای میگرن، فشار خون بالا، داروهای مربوط به بیماری مزمن انسداد ریه و بیماری پارکینسون هم بر روی اشتها تاثیر می گذارند. اگر اشتهای شما کم شده و در حال مصرف هر یک از این داروها هستید، با پزشک در مورد عوارض جانبی دارو مشورت کنید.


سرماخوردگی یا آنفولانزا
سرماخوردگی,آنفولانزا

زمانی که بیمار هستید، سیستم ایمنی بدن بیشتر ااز قبل فعالیت می کند و ماده ای به نام سیتوکین cytokines آزاد می کند. سیتوکین باعث خستگی و کم اشتهایی می شود. به این روش بدن به شما اعلام می کند باید استراحت کنید تا انرژی لازم برای مبارزه با بیماری را داشته باشید. اما خوردن کمی غذا به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

در این شرایط کمی سوپ مرغ را امتحان کنید. بررسی ها نشان داده اند که خوردن سوپ به بهبود التهاب کمک کرده و باعث می شود احساس بهتری داشته باشید.


کم شدن اشتها در دوران بارداری
زن باردار,بارداری

در دوران بارداری انتظار می رود خانم باردار به جای دو نفر غذا بخورد، اما معمولا احساس گرسنگی نمی کند. بسیاری از خانم های باردار دچار تهوع می شوند، به ویژه در سه ماه اول بارداری. گرچه این شرایط حالت تهوع صبحگاهی نامیده می شود، اما هر زمانی از روز ممکن است فرد دچار ان شود. خوردن غذاهایی که راحت هضم می شوند، می تواند این آشفتگی در دستگاه گوارش را آرام کند، در حالیکه خالی بودن معده شرایط ر بدتر می سازد.


کم کاری تیروئید و اشتها
کم کاری تیروئید,معاینه تیروئید

هورمون های تیروئید چگونگی تبدیل غذا به انرژی را در بدن کنترل می کنند. زمانی که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تولید نکند، عملکردهای بدن کند می شوند، شما انرژی کمتری استفاده می کنید و در نتیجه گرسنگی شما کم می شود. اما از آنجایی که کالری زیادی هم نمی سوزانید، ممکن است دچار اضافه وزن شوید. در این شرایط پزشک معاینات لازم را انجام داده و اگر گرسنه نشدن به خاطر کم کاری تیروئید باشد، هورمون تیروئید برای شما تجویز خواهد کرد تا دوباره همه چیز سرعت پیدا کند.

بیشتر بدانید : کم‌کاری تیروئید چیست و چگونه درمان می شود؟


میگرن و تاثیر آن بر میزان گرسنگی
سردرد,میگرن

سردرد به تنهایی کافیست تا باعث از دست دادن اشتها شود، اما میگرن با تهوع و استفراغ هم همراه است و در نتیجه تمایلی به غذا خوردن ندارید، حتی بعد از اینکه حمله میگرنی برطرف شده باشد. کم شدن اشتها یک یا دو روز بعد از حمله میگرنی رایج است. مصرف برخی داروها می تواند به پیشگیری و درمان این شرایط کمک کند.


کم خونی و کم اشتهایی
خون گرفتن

کم خونی یاا آنمی Anemia زمانی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی سلول های قرمز سالم در خون تولید نمی کند. کار سلول های قرمز خون حمل اکسیژن در بدن است. اگر به اندازه کافی سلول قرمز در بدن نداشته باشید، ممکن است احساس خستگی و ضعف کنید و اشتهای شما نیز کم شود. اگر علاوه بر کم شدن اشتها علائم دیگری مانند درد قفسه سینه و سردرد هم در خود مشاهده کنید، پزشک انجام آزمایش خون را برای شما تجویز خواهد کرد، زیرا این علائم نشان دهنده کم خونی هستند. اگر دچار کم خونی باشید مکمل های آهن و ویتامین B12 برایتان تجویز می شود.


گرسنه نشدن بر اثر سرطانفرد بیمار

گرسنه نشدن یا کم شدن اشتها یکی از رایج ترین عوارض بیماری سرطان است. بیماری سرطان و روش های درمان آن، مانند پرتو درمانی و شیمی درمانی، باعث تهوع، درد و کم آبی بدن هم می شوند. این عوامل حتی باعث تغییر مزه غذاها هم می شوند. در این شرایط اگر گرسنه نمی شوید یا به سختی غذا می خورید، حتما به پزشک اطلاع دهید. ممکن است نیاز به 6 تا 8 وعده غذایی سبکتر داشته باشید.


بالا رفتن سن و تغییر اشتها
پزشک در حال معاینه بیمار

بیش از 30 درصد سالمندان اشتهای کمتری نسبت به قبل دارند. کم اشتهایی با افزایش سن به دلایل مختلفی بروز می کند. با بالا رفتن سن سرعت کار دستگاه گوارش کم می شود، بنابراین فرد برای مدت بیشتری احساس سیری می کند. به علاوه حس بویایی، چشایی و بینایی فرد نیز ضعیف تر از قبل می شود، این عوامل تمایل فرد به غذا خوردن را کمتر می کنند. تغییرات هورمونی، بیماری مزمن و داروهایی که مصرف می شوند عوامل دیگری هستند که بر روی گرسنه شدن یا گرسنه نشدن فرد تاثیر می گذارند. اگر سالمندی هستید که دچار این شرایط شده اید، با پزشک مشورت کنید.


دیابت و گرسنگی
دیابت,اندازه گیری قند خون

اگر دیابت شما به خوبی کنترل نشود، بالا رفتن قند خون می تواند عصب های کنترل کننده عضلات معده را آسیب بزند. زمانی که این عصب ها آنطور که باید کار نکنند، غذا به درستی و به سرعت در داخل دستگاه گوارش حرکت نمی کند. این شرایط گاستروپارزی gastroparesis نامیده می شودکه منجر به کم شدن اشتها و نفخ می شود. این شرایط ب تغییر رژیم غذایی، مصرف دارو یا جراحی درمان می شود.


ویروس یا باگ در معده و تاثیر آن بر اشتها
ویروس معده

اگر دچار تهوع، اسهال و گرفتگی عضلات معده شده اید، ممکن است دچار گاستروآنتریت gastroenteritis یا بیماری التهاب معده ای روده ای یا باگ معده شده باشید. این مشکل زمانی بروز می کند که یک ویروس، باکتری یا انگل معده و روده شما را دچار عفونت می کند. در این شرایط هیچ تمایلی به خوردن غذا ندارید. زمانی که تهوع برطرف شد بهتر است خوردن غذاهای کم چرب مانند موز، برنج یا نان توست را شروع کنید، به علاوه آب فراوان بنوشید تا دچار کم آبی نشوید.


اختلالات معده و گرسنه نشدن
زن بیمار,زن مریض

زمانی که غذا خوردن منجر به تهوع، اسهال، نفخ یا درد معده می شود، اشتهای شما کاهش خواهد یافت. این مشکلات اغلب بر اثر مشکلات و اختلالات معده بروز می کنند که رایج ترین آنها عبارت است از سندروم روده تحریک پذیر IBS – که یک شریط مزمن در روده بزرگ است. بیماری های کولیت و کروه بیماری های جدی تری هستند که منجر به بروز همین علائم می شوند. اگر دچار این مشکلات هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.


کاهش اشتها و افسردگی
افسردگی,دختر افسرده

در برخی افراد افسردگی منجر به زیاد شدن اشتها و افزایش وزن می شود. در برخی دیگر تاثیر معکوس مشاهده می شود. افسردگی مغز را تحریک می کند تا هورمونی به نام فاکتور آزاد کننده کورتیکوتروپین CRF را به مقدار بیشتری آزاد کند. این هورمون میزان گرسنگی را کاهش می دهد. در شرایط افسردگی شدید فرد تمایل به غذا خوردن و غذا پختن را هم از دست می دهد. اگر تغییر اشتهای شما با تغییر خلق و خو همراه است، حتما به پزشک مراجعه کنید و در مورد ان صحبت کنید.


کم شدن اشتها بر اثر ضربه مغزی
مغز,ضربه مغزی

آسیب خفیف مغزی می تواند منجر به سرگیجه، سردرد و تهوع شود. در برخی موارد فرد ممکن است حس بویایی خود را هم از دست بدهد. از دست دادن حس بویایی بر روی اشتها تاثیر می گذارد. اگر فکر می کنید ضربه اای به سرتان وارد شده که باعث بروز این مشکلات شده است، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر ضربه جدی نباشد، مشکل به وجود آمده با استراحت زیاد برطرف می شود.


بیشتر بدانید : 8 دلیلی که چرا همیشه احساس گرسنگی می کنید؟

بیشتر بدانید : چرا اینقدر خسته‌ام؟( 7 دلیل احساس خستگی)

بیشتر بدانید : دلایل لاغری و کاهش وزن بی دلیل


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ