کبد ، آچار فرانسه بدن آشنا شوید
 کبد یکی از مهم ترین اندام های داخلی بدن است که کارهای مهمی در بدن انجام می دهد و دارای ویژگی های منحصر به فردی است که در ادامه به آنها اشاره می شود

 کبد چه کاری انجام می دهد و در کجای بدن قرار گرفته است؟

کبد شما سه کار مهم انجام می دهد:

  • مواد مضر را در خون فیلتر می کند

  • سوخت بدن را ذخیره می کند

  • مایعی به نام صفرا bile تولید می کند که به هضم غذا کمک می کند

اما این سه مورد تازه اول کار است. این اندام فوق العاده نقش مهمی در صدها عملکرد مختلف در بدن دارد.

بیشتر بدانید : کبد در بدن چه کارهایی انجام می دهد؟ + فیلم کبد


کبد یکی از بزرگترین اندام های داخلی
کبد

پوست تنها عضوی است که از کبد بزرگتر است. کبد یک فرد بزرگسال به طور متوسط بیشتر از یک کیلو گرم وزن دارد و هر زمان حدود 13 درصد از خون بدن را در خود نگهداری می کند. کبد دارای شکل مخروطی است که رنگ آن قرمز پررنگ مایل به قهوه ای است (یا به اصطلاح رنگ جگری) و بین دیافراگم (روی کبد) و معده (زیر کبد) قرار گرفته است.


کبد دارای قدرت بازسازی خود است
جراح,پزشک جراح

اگر بیماری به کبد آسیب بزند، جراح می تواند حداکثر تا سه چهارم کبد را خارج کند، بدون اینکه کبد از بین برود. اغلب کبد طی چند هفته خود را بازسازی کرده و به اندازه اولیه باز می گردد. اگر به کبد جدید احتیاج داشته باشید، پزشک گاهی می تواند تنها از بخشی از کبد یک فرد دیگر استفاده کرده و این کبد جدید نیز رشد کرده تا مناسب بدن شما شود.


کبد داروخانه بدن
مرد در حال خوردن دارو

اکثر داروها از کبد عبور می کنند. در برخی موارد برای اینکه دارو به درستی عمل کند باید از کبد عبور کند، کبد دارای یک ماده شیمیایی است که برخی داروها را فعال می کند، در نتیجه دارو می تواند به درستی اثربخشی داشته باشد. به علاوه این مواد شیمیایی سرعت تجزیه داروها را کنترل می کنند و سپس از طریق ادرار یا مدفوع از بدن خارج می شوند.


مایع گوارشی
مایع گوارشی

کبد از کلسترول برای تولید مایع گوارشی با نام صفرا bile استفاده می کند. این مایع گوارشی به تجزیه چربی ها و برخی ویتامین ها کمک می کند و به این ترتیب بدن می تواند از آنها استفاده کند. لوله های کوچکی به نام مجاری صفرا bile duct مایع گوارشی را از کبد به کیسه صفرا حمل می کنند، در کیسه صفرا این مایع ذخیره شده تا اینکه در زمان نیاز در روده کوچک مورد استفاده قرار گیرد.


کبد مرکز مواد مغذی
کبد

روده کوچک از مواد مغذی غذاها – مانند قند، گلیسرول، اسید آمینه، ویتامین ها، مواد معدنی و نمک ها -  استفاده می کند و آنها را از طریق سلول های مخصوصی وارد خون می کند. در اولین مرحله کبد آنها را به شکلی در می آورد که بدن بتواند استفاده کند. سپس بسیاری از این مواد مغذی را ذخیره می کند، مانند آهن، فولات و ویتامین های A، D و B 12 و آنها را به جایی منتقل می کند که بدن در زمان مناسب استفاده کند.


فیلتر مواد غذایی در کبد
مواد غذایی در بدن

همان خونی که از روده کوچک عبور می کند، حاوی سمومی است و زمانی که هر آنچه بدن می تواند استفاده کند، جدا می شود، کبد نیز مواد زائد را جدا کرده تا از بدن خارج شوند. این مواد زائد از طریق ادرار یا مدفوع از بدن خارج می شوند.


مرکز سم زدایی بدن در کبد
تابلوی دستشویی

علاوه بر سمومی که در غذاها وجود دارد، کبد می تواند سمی را که در برخی مواد دیگر مانند الکل، آفت کش ها و فلزات سنگین وجود دارد، تجزیه کرده و آنها را به مواد زائد بی ضرر تبدیل می کند که به راحتی از بدن خارج می شوند. به علاوه برخی عملکردهای طبیعی بدن، مانند ساخت هورمون، ممکن است سمومی تولید کنند.


کبد دروازه امنیت
کبد دروازه امنیت

علاوه بر توانایی کبد برای فیلتر کردن سموم، کبد می تواند باکتری ها، ویروس ها و سایر مواد مضر را که از طریق غذا وارد بدن شده اند، یافته و از بین ببرد. کبد دارای بزرگترین سربازان مربوط به سیستم ایمنی است که می توانند میکروب ها را بخورند، این سلول ها فاگوسیت phagocyte نامیده می شوند و در صورت نیاز می توانند یک واکنش ایمنی قوی آغاز کنند.


کبد تقویت کننده مغز
مرد ناراحت

کبد از طریق پاکسازی سموم از خون و خارج کردن آنها از بدن می تواند به مغز در فکر کردن کمک کند. زمانی که کبد به درستی کار نمی کند این مواد شیمیایی تجمع پیدا کرده و وضعیت روحی، عادت های خواب و عملکردهای شما را تغییر می دهد. در این شرایط ممکن است احساس افسردگی یا اضطراب کنید و یا در تمرکز کردن دچار مشکل شوید. به مرور زمان ممکن است دچار لرزش دست، پرش عضلات و لکنت زبان شوید. دانشمندان در تلاش هستند که سمومی را که باعث بروز این مشکلا شده اند، به طور دقیق شناسایی کنند.


کبد جایگاه سوخت برای بدن
جایگاه سوخت

گلوکز که نام دیگر آن قند خون است، یکی از مهم ترین سوخت ها برای بدن است. معمولا کبد قند مورد نیاز روزانه را به شکل گلیکوژن نگه داری می کند. اگر مدتی غذا نخورید و قند خون تان خیلی افت کند، کبد آن را به سرعت به گلوکز تبدیل می کند. این اتفاق ممکن است در مواقع مختلف، به عنوان مثال زمانی که خواب هستید، رخ دهد.


حفظ تعادل انرژی در بدن توسط کبد
ترازو

کبد کمک می کند منابع انرژی در بده به حالت متعادل بماند. کبد نه تنها یک جایگاه سوخت رسانی بزرگ در بدن محسوب می شود، بلکه آمینو اسیدها را از غذاهای هضم شده می گیرد و آنها را به اسیدهای چرب تبدیل می کند. زمانی که گلوکز در بدن شما کاهش پیدا می کند، کبد رویه کار خود را تغییر می دهد و می تواند اسیدهای چرب را به شکل دیگری از انرژی به نام کتون تبدیل کند.


مواد شیمیایی مفید در کبد
عکس زن در حال خوردن غذا

کبد  از مواد مغذی استفاده می کند تا صدها ماده مورد نیاز بدن را بسازد. علاوه بر اینکه غذایی را که می خورید در کبد تجزیه می شود، کارهای دیگری نیز در کبد انجام می شود از جمله : آمینو اسید را به پروتئین تبدیل کرده و ویتامین را به بخش های مختلف بدن می رساند و همچنین به لخته شدن خون کمک می کند و در نتیجه بعد از بروز زخم خونریزی زیادی در بدن رخ نمی دهد.


کبد یک اندام خنثی کننده
زردی,زرد شدن صورت

کبد به بدن کمک می کند تا از ماده اضافه ای به نام بیلی روبین bilirubin رها شوید، بیلی روبین زمانی ساخته می شود که سلول های قرمز خون تجزیه می شوند. اگر کبد به درستی کار نکند، بیلی روبین زیادی در بدن تجمع پیدا می کند که این شرایط زردی jaundice نامیده می شود. این بیماری پوست و قسمت های سفید چشم را زرد رنگ می کند. با یک آزمایش خون پزشک وجود این بیماری را تشخیص داده و علت بروز آن را بررسی خواهد کرد.


بیشتر بدانید : علایم اولیه بیماری کبد را بشناسید

بیشتر بدانید : كبد بیمار چه بلایی بر سر پوست می آورد؟

بیشتر بدانید : کبد را با این 13 اشتباه ناآگاهانه آتش نزنید!

بیشتر بدانید : شش واقعیت در مورد کبد


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ