رژیم غذایی متناوب دو برابر زودتر لاغرتان می کند
 محققان بر این باورند که رژیم غذایی متناوب برای کاهش وزن موثر تر از رژیم غذایی دائمی اثر دارد

با رژیم غذایی متناوب دو برابر زودتر لاغر شوید

محققان در مطالعات مقایسه‌ای جدید خود بین رژیم‌های غذایی پیوسته و متناوب دریافتند که رژیم غذایی متناوب باعث کاهش وزن بیشتر شده و همچنین به فرد کمک می‌کند تا وزن ازدست‌رفته خود را برای ۶ ماه حفظ کند.

محققان موفق شدند تکنیک جدیدی را به دست آورند که در آن بتوان برای ۶ ماه تقریباً وزن بدن را ثابت نگه داشت. پژوهشگران در جدیدترین تحقیقات خود، دریافتند که استفاده از یک رژیم غذایی برای دو هفته به فرد کمک می‌کند تا ۵۰ درصد بیشتر وزن کم کند. علاوه بر آن، محققان دریافتند که رژیم غذایی متناوب نیز به کاهش وزن کمک می‌کند.

واکنش بدن فرد تحت رژیم غذایی پیوسته شبیه واکنش قحطی است که در آن مکانیسم زنده ماندن درحالی‌که مواد غذایی کم بوده و قابل‌دسترس نیست، به گونه انسان کمک کرد تا زنده بمانند.

در این تحقیقات دو گروه تشکیل شدند و محققان نتیجه داده‌های آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کردند. گروه اول گروهی بودند که از رژیم غذایی پیوسته در ۱۶ هفته استفاده کردند و گروه دیگر از رژیم غذایی متناوب، دو هفته رژیم و دو هفته وقفه طی ۳۲ هفته پیروی کردند که درمجموع ۱۶ هفته تابع رژیم غذایی بوده‌اند.

رژیم غذایی

نتایج تحقیقات نشان می‌دهند، گروهی که از رژیم غذایی پیوسته استفاده کردند میانگین وزنی را که کم کرده بودند، ۹ کیلو بوده است درحالی‌که گروه دیگر با تبعیت از رژیم غذایی متناوب ۱۴ کیلو کاهش وزن داشته‌اند. علاوه بر آن در رژیم غذایی متناوب، ۶ ماه پس از اتمام پژوهش‌ها، افراد تابع ۸ کیلو وزن کم شده را حفظ کرده و مجدداً وزن آن‌ها بازنگشت.

پروفسور نیولا بایرن (Nuala Byrne) از محققان این گروه پژوهشی در این رابطه گفت: وقتی ما انرژی امان (غذا) را در طول رژیم غذایی کاهش دادیم متابولیسم در حال استراحت به میزان خیلی بیشتر از حد انتظار کاهش پیدا کرد. پدیده‌ای که با سازگاری شرایط حرارت ایجادشده بدن (thermogenesis) باعث کاهش وزن بیشتر می‌شود.

قابل‌توجه است که این واکنش بدن شبیه واکنش قحطی است که در آن مکانیسم زنده ماندن درحالی‌که مواد غذایی کم بوده و قابل‌دسترس نیست، به گونه انسان کمک کرد تازنده بمانند. پروفسور بایرن تأکید کرد که دوره کوتاه‌تر رژیم دلیل بر اثرگذار بودن آن ندارد.

او در این رابطه توضیح می‌دهد: «پژوهش گسترده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد یک تا ۷ روز رژیم غذایی کامل یا رژیم متناوب با یک غذای لذت‌بخش برای کاهش وزن مؤثرتر از رژیم غذایی متعارف معمول نیست.» به نظر می‌رسد، وقفه‌ای که این محققان در رژیم غذایی گنجانده‌اند، در موفقیتشان تأثیرگذار بوده است.

محققان این پروژه تحقیقاتی اعلام کردند که داده‌ها و پژوهش‌های بیشتری نیاز است تا به‌طور کامل مزایای رژیم غذایی متناوب را برای کم کردن وزن نشان دهد و تائید کند که رژیم غذایی متناوب در کاهش وزن بر رژیم غذایی پیوسته ارجحیت دارد.


بیشتر بدانید : جنیفر لوپز نکات طلایی رژیم غذایی اش را فاش کرد

بیشتر بدانید : رژیمی برای 50 ساله ها

بیشتر بدانید : رژیم غذایی برای لاغری از نظر متخصصین تغذیه چگونه است؟

بیشتر بدانید : خوراکی های ممنوعه در رژیم غذایی کاهش وزن


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: sinapress.ir