10 بیماری عجیب و هولناک که از طریق نیش پشه منتقل می شوند
 پشه در برخی مناطق می تواند بیماری های خطرناکی را به انسان انتقال دهد که برخی از رایج ترین آنها را معرفی می کنیم

پشه چه بیماری هایی را به انسان انتقال می دهد؟

زیکا 
mosquioto_zika_virus.jpg

در اکثر افراد علائم مربوط به ویروس زیکا خفیف هستند، علائم زیکا عبارتند از: 

  • تب
  • جوش های پوستی و کهیر 
  • درد مفاصل 
  • قرمز شدن چشم ها 

خطر واقعی بیماری زیکا خانم های باردار و نوزادان آنها را تهدید می کند. ویروس زیکا منجر به نوعی نقص در زمان تولد می شود که میکروسفالی microcephaly نامیده می شود و منجر به کوچک شدن سر و آسیب مغزی می شود. پشه ها این بیماری را در برزیل و سایر کشورهای امریکای جنوبی و مرکزی، کارائیب و آسیای جنوب شرقی انتشار می دهند. 

بیشتر بدانید : ویروس زیکا چیست؟


بیماری دنگ Dengue
mosquito_photo_of_dengue_rash.jpg

بیماری دنگ در امریکا به ندرت مشاهده می شود، اما در مناطقی که توریست زیادی دارد بسیار شایع است، مانند پورتوریکو، امریکای لاتین و جنوب شرقی آسیا. اگر به بیماری دنگ مبتلا شوید، ممکن است دچار بثورات پوستی، تب، سردرد و خونریزی لثه شوید و بدن شما نیز به راحتی کبود می شود. گاهی این بیماری منجر به بروز تب های خونریزی دهنده می شود که می توانند کشنده باشند. تاکنون برای این بیماری واکسنی تولید نشده است. 


نیل غربی West Nile 
mosquito_west_nile_virus_tem.jpg

اگر پشه ای که ناقل ویروس نیل غربی west Nile است شما را نیش بزند، احتمالا هیچ نشانه ای در شما ظاهر نخواهد شد. گرچه برخی مبتلایان به ویروس نیل غربی دچار تب، درد مفاصل، اسهال، استفراغ یا کهیر می شوند. لازم است مراقب برخی پیامدهای نادر این بیماری باشید، از جمله عفونت مغز که آنسفالی یا مننژیت نامیده می شود. برای بیماری نیل غربی هیچ واکسنی وجود ندارد.


مالاریا 
mosquito_netting.jpg

تقریبا نیمی از جمعیت جهان در معرض خطر ابتلا به مالاریا هستند. مالاریا در افریقا بیش از هر جای دیگری شایع است. علائم مالاریا عبارتند از: 

  • تب 
  • سردرد 
  • لرز 
  • استفراغ 

اگر به کشوری سفر می کنید که پشه مالاریا یک مشکل محسوب می شود، حتما مراقب محل خواب خود باشید و از پشه بند استفاده کنید و داروی ضد مالاریا مصرف کنید. 

بیشتر بدانید : روز جهانی مالاریا و معرفی بیماری مالاریا

تب زرد
 mosquito_yellow_fever_tem.jpg

تب زرد نام خود را از یکی از علائم خود گرفته است، این نشانه زردی یا یرقان نامید می شود و منجر به زرد شدن پوست و چشم ها می شود. تب زرد در حالت خفیف منجر به سردرد، کمردرد، لرز و استفراغ می شود. برای پیشگیری از بیماری تب زرد واکسن تولید شده است. 


بیماری چکونگونیا Chikungunya
mosquito_chikunguya_rash.jpg

نام این بیماری از زبان افریقایی گرفته شده و به ظاهر خمیده بیمار اشاره می کند که به دلیل ددرد شدید مفصلی بروز می کند. به علاوه فرد بیمار دچار بثورات پوستی، سردرد، تهوع و خستگی شدید می شود. هیچ درمانی برای بیماری چکونگونیا Chikungunya وجود ندارد، اما اکثر مبتلایان بهبود پیدا می کنند. در برخی موارد علائم بیماری تا ماه ها یا سال ها طول می کشد. 


انسفالیت لاکراس La Crosse Encephalitis
mosquito_chlerotatus_triseriatus_mosquito.jpg

پشه ناقل ویروس آنسفالیت لاکراس در طول روز نیش می زند و معمولا در بهار تا اوایل پاییز خطر نیش زدن آن بیشتر است. علائم بیماری آنسفالیت لاکراس عبارتند از: 

  • تب
  • تهوع
  • سردرد 
  • در موارد شدید تغییر در سیستم عصبی بروز می کند 

اما بسیاری از مبتلایان هیچ علائمی مشاهده نمی کنند.


تب دره ریفت Rift Valley Fever
mosquito_rift_valley_fever_virus.jpg

پشه مبتلا به بیماری تب دره ریفت Rift Valley Fever یا RVF می توانند این بیماری را به انسان و دام انتقال دهند. نام آن از منطقه ای در کنیا گرفته شده است و در بخش هایی از افریقا شایع است. به علاوه این بیماری در عربستان صعودی و یمن نیز شایع است. علائم تب دره ریفت عبارتند از سر گیجه و ضعف، به علاوه این بیماری می تواند به چشم ها آسیب برساند. 


ویروس جیمستون کانیون Jamestown Canyon Virus
mosquito_thermometer.jpg

این ویروس اولین بار در دهه 1980 مشاهده شد. نام آن برگرفته از نام یک منطقه است و علائم آن مشابه علائم آنفولانزا است، علائمی مانند تب و سردرد. در موارد جدی تر مشکلاتی مانند التهاب مغز یا نخاع هم بروز می کند. 


ویروس خرگوش پاشنه برفی Snowshoe Hare Virus
mosquito_snowshoe_hare_in_nature.jpg

نام این بیماری از گونه ای خرگوش گرفته شده زیرا اولین بار این بیماری در خرگوش پاشنه برفی تشخیص داده شد. این بیماری باعث سردرد، سرگیجه، استفراغ و جوش های پوستی می شود. گاهی نیز باعث التهاب مغز می شود. 


بیشتر بدانید : چگونه علائم نیش و گزیدگی انواع حشرات را تشخیص دهیم؟

بیشتر بدانید : جلوگیری از خارش نیش پشه

بیشتر بدانید : واکنش بدنتان نسبت به نیش پشه ها چگونه است و چه معنایی دارد؟

بیشتر بدانید : آیا بیماری ایدز با نیش پشه منتقل می شود؟


 تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ