شکمم همیشه صدا می دهد حتی وقتی گرسنه نیستم، علت چیست؟
گاهی قار و قور کردن شکم به خاطر گرسنگی و خالی بودن معده است، اما گاهی نیز عوامل دیگری باعث بروز این عارضه می شوند

علت قار و قور کردن شکم چیست؟ 

صدای غیرعادی شکم به علت انقباض عضلات معده و روده باریک و به میزان کمتر به علت انقباض عضلات روده بزرگ ایجاد می شود. عضلات برای هضم غذا مهم هستند و مخلوط کردن و جابه جایی غذا در طول دستگاه گوارش را انجام می دهند.

در فرایند هضم، مایعاتی در قسمت معده و روده ترشح می شود و گاز موجود در دستگاه گوارش هم به دلیل هوای بلعیده شده بین غذا ، حین خوردن غذا یا تولید گاز توسط باکتری های روده ای است بنابراین در معده و روده ها مخلوطی از غذای هضمی مایعات و گاز وجود دارد. هنگام انقباض عضلات معده و روده ها و فشرده شدن، این محتویات حرکت می کند و حرکت غذا ، حرکت مایعات و به ویژه گازها سبب ایجاد صدای شکم می شود.

در بعضی حالت های بیماری، ممکن است صدای شکم تشدید شود. مثلاً در انسداد روده یا انسداد خروجی معده در مراحل اولیه، عضلات، انقباضات مکرر پیدا می کند و سبب ایجاد صدای غیرعادی می شود که در این حالت درد شدید شکم معمولاً همراه با صدای غیر عادی است و به تدریج که عضلات با انقباض های مکرر دچار خستگی می شود، تجمع مواد در قسمت قبل از محل انسداد باعث اتساع شدید شکم می شود. 

بیماری دیگری که با صدای غیر عادی شکم ممکن است همراه شود، افزایش رشد غیر عادی باکتری ها  در روده هاست که در این حالت، معمولاً اتساع گازی شکم و دفع غیر عادی گاز از روده ها نیز وجود دارد.


بیشتر بدانید : علت اصلی صدای قار و قور شکم‌مان چیست؟

بیشتر بدانید : علت بادشکم و آروغ زدن چیست؟

بیشتر بدانید : شكم هم حرف می‌زند

بیشتر بدانید : چرا بعد از خوردن شیر دچار مشکلات گوارشی می شویم؟


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com