دیابت،مادر برخی بیماری‌ها
 بیماری دیابت تاثیرات زیادی می تواند روی سلامت افراد بگذارد و سیستم ایمنی بدن را برای بیماری ها جدید آماده می کند

 تاثیر دیابت بر بروز بیماری‌های دیگر

 بیماری دیابت سال گذشته در کل جهان پنج میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر تلفات داشت اما ترس مردم از دیابت ریخته و نمی دانند این بیماری این همه تلفات دارد. اما هنوز ترس مردم از کرونا نریخته است، چون ویروسی جدید است و هنوز برای مردم و پزشکان ناشناخته است و جهش های کروموزومی دارد. ویروس مثل من و شما موجودی زنده است. ما برای ادامه حیات خود مبارزه می کنیم. ما هم مرغ و ماهی و گوسفند را برای ادامه بقای خودمان می کشیم و می خوریم، ویروس هم برای زندگی به موجود زنده ای نیاز دارد و باید وارد بدن او شود. اگر موجود زنده قوی بود ویروس تسلیم می شود و از پا در می آید ولی اگر ضعیف بود ویروس او را از پا در می آورد، تمام کسانی که فوت کردند بدون استثنا افرادی بودند که بیماری های مزمن کبدی یا کلیوی یا بیماری های مزمن قلبی و عروقی یا دیابت مزمن و یا بیماری های مزمن دیگری داشتند، پیوند کلیه شده بودند یا پیوند های دیگری داشتند که مقاومت بدن آنها پایین می آید. وقتی مقاومت بدن پایین آمد هر ویروسی که وارد بدن می شود قد علم می کند.

تقسیم بندی دیابت براساس خود ایمنی

دیابت نوع دو، مادر بیشتر بیماری ها است

 دیابت بیماری متابولیک است و در تخصص ما است. دیابت سابقا به نوع یک و دو تقسیم بندی می شد. امروز براساس خود ایمنی دیابت را تقسیم بندی می کنند که انواع آن کدام است، خودایمنی است و خود ایمنی همراه با تخریب سلول های بتا است یا نه و به همین دلیل تقسیم بندی های مدرن و جدیدی پیشنهاد شده است. قبلا می گفتند نوع یک یعنی وابسته به انسولین یا نوع دو یعنی وابسته به انسولین نیست و به انسولین مقاومت دارند. یا نوع مخلوط که هر دو است یعنی هم انسولین مقداری کم شده و هم مقاومت محیطی است. دیابتی های خانواده ها یکی از این سه نوع هستند. دیابت نوع دو خود، مادر بسیاری از بیماری ها است ولی خود یک مادر دارد که آن چاقی است. البته کسانی را می شناسیم که دیابت دارند و چاق نیستند و برعکس. در پزشکی درصد می گیریم و می دانیم که کسانی که چاق هستند آماده مقاومت به انسولین و دیابت نوع دوم هستند.

دیابتی ها حداقل ده درصد جمعیت ایران را شامل می شود.
۵۰ درصد بیماران دیابتیک خود خبر ندارند.
دود سیگار از نوک سر تا شست پا اثر مخرب دارد.

دیابت تا چه حد ژنتیکی است؟

 بستگی دارد. در نوع دوم تا بالای سی تا چهل درصد و حتی در برخی از آمار ها تا ۷۵% یا تا ۹۵% بیماری ارثی است ولی در نوع اول مساله خود ایمنی است، البته ارث هم نقش دارد. در نوع یک نقش پدر بیشتر است و در نوع دو نقش مادر بیشتر است. ولی بیماری دیابتی که در کشور ما شایع است حداقل ده درصد جمعیت را شامل می شود و اتفاقا ۵۰% بیماران دیابتیک خود خبر ندارند و از این رو به ازای هر یک بیمار دیابتی یکی دیگر هست که پزشکان بیماری او را تشخیص نداده اند.

بیماری دیابت نوع دوم شایع است و دو ویژگی دارد؛ اول اینکه چند ژن در آن نقش دارد. تا چهل ژن را در آن تشخیص داده اند اما طریقه انتقال ژن مشخص نیست ولی از طریق ژن منتقل می شود و اکثریت این ژن ها مربوط به ترشح انسولین بتا نیست بلکه به مقاومت انسولین مربوط است. این انسولین روی سلول های محیطی اثر نمی کند و گلوکز بالا می رود. نقش اصلی انسولین این است که باعث مصرغ سوخت گلوکز در آشپزخانه سلول یا میتوکانتری می شود. دوم اینکه مالتی فکتوریال است یعنی چند عاملی است. در پزشکی وقتی محققین چیزی را بلد نیستند می گویند مالتی فکتوریال است ما امروز می گوییم چاقی عامل آن است یا لایف استایل که در ابتدا به سبک غلط زندگی اشاره کرده ایم و عدم تحرک جسمانی و تنبلی یا تن آسایی و بی حرکتی و تغذیه بد و سیگار و مشروب که سبک زندگی است. فرد دیابتی وجود ندارد که سیگاری باشد و قند او کنترل شود. اگر می خواهند خوب شوید باید سیگار را ترک کنید، تحقیق این را نشان داده است. آمار ها نشان داده که دود سیگار در همه دستگاه های بدن اثر سو دارد، عامیانه بگویم از نوک سر تا شست پا اثر مخرب دارد و دیر یا زود پوست و قلب و تیروئید و… را درگیر می کند. در واقع سیگاری ها انتظار نداشته باشند که بیماری دیابت یا تیروئید آن ها کنترل شود. خداوند بدن ما را مثل یک ماشین خلق کرده و این ماشین باید حرکت کند اگر ماشین خود را در پارکینگ یک ماهی پارک کنید لاستیک هایش می خوابد و باتری اش از کار می افتد بدن را هم باید حرکت داد.

 بیشتر بدانید : دیابت، 20 غذایی كه دشمن دیابت هستند

بیشتر بدانید : اگر دیابت درمان نشود این اتفاقات وحشتناک برایتان می افتد!

 بیشتر بدانید : مهم ترین علائم هشدار دهنده دیابت

بیشتر بدانید : کنترل دیابت در گرمای شدید تابستان!

گردآوری : گروه  سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :life.shafaqna.com