مناسب ترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین D
ویتامین دی اهمیت زیادی برای بدن دارد که بهتر است زمان مناسب مصرف آن را بدانید تا بیشتر جذب شود

زمان درست برای مصرف مکمل ویتامین D را می دانید؟

ویتامین D به دلایل متعددی ماده مغذی بسیار مهمی برای سلامت ما محسوب می شود. گرچه متأسفانه بسیاری از ما آن را به اندازه ی کافی دریافت نمی کنیم و در حقیقت به کمبود ویتامین D دچار هستیم.

به همین دلیل تعجبی ندارد که مصرف مکمل های ویتامین D به چنین مبحث گسترده و مهمی تبدیل شده است. گرچه بهره مندی از فواید ویتامین نور خورشید از طریق مکمل، به سادگی خرید یک قوطی مکمل و بالا انداختن یکی از قرص های داخل آن نیست. بلکه با داشتن یک روتین مناسب برای مصرف مکمل است که می توانید مطمئن باشید روش درستی در قبال سلامت و پول خود در پیش گرفته اید.

پس بهترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین D چه وقتی است و چطور می توان بیشترین بهره را از آن برد؟ کارشناسان به این سؤال ها پاسخ خواهند داد.

مصرف مکمل ویتامین D و فواید آن

در پاسخ به این سؤال که چرا مصرف مکمل های ویتامین D به امری ضروری برای اغلب افراد تبدیل شده است، باید گفت به این دلیل که هیچ منبع غذایی طبیعی مناسبی برای دریافت ویتامین D وجود ندارد.

۳ اونس (۸۵ گرم) ماهی سالمون پرورشی حاوی حدود ۴۴۷ آی یو (International Unit) ویتامین D است و یک پیمانه شیر غنی شده حداکثر ۱۰۰ آی یو ویتامین D در اختیارتان می گذارد. ۸ اونس (۲۲۶ گرم) ماست وانیلی هم تنها ۸۶ آی یو ویتامین دارد. بنابراین برای برخورداری از میزان قابل توجهی ویتامین D باید مقدار زیادی از مواد غذایی حاوی آن را مصرف کنید. در حقیقت، از طریق رژیم غذایی نمی توان به اندازه ی کافی ویتامین D کسب کرد.

و گرچه می توان از طریق نور خورشید مقداری ویتامین D دریافت کرد، اما کماکان در عمل ممکن نیست که بتوانید از طریق غذا و قرارگیری ایمن در معرض نور خورشید، نیاز بدن خود به این ویتامین را تأمین کنید. مگر اینکه شغل تان به گونه ای باشد که مدت زمان زیادی را زیر نور خورشید سپری می کنید، در غیر اینصورت، غیر واقع بینانه است که فکر کنید می توانید از طریق نور خورشید به اندازه ی کافی ویتامین D کسب کنید.

در حقیقت، پژوهشی درباره ی سطح ویتامین D بدن افراد در آمریکا نشان داد میان میزان ویتامین D بدن افراد در فصول تابستان و زمستان تفاوت اندکی وجود داشت.

به همین دلیل کارشناسان توصیه می کنند روزانه مکمل ویتامین D مصرف کنید.

مواردی که برای زمانبندی مصرف مکمل ویتامین D باید در نظر داشت

از آنجایی که ویتامین D یک ویتامین حلال در چربی است، با وجود یک منبع چربی بهتر جذب بدن می شود. مکمل ویتامین D زمانی بهتر جذب می شود که همراه با غذاهایی حاوی آووکادو، روغن زیتون، تخم کتان یا دیگر منابع چربی های مفید مصرف شود. بنابراین خوردن مکمل ویتامین D با معده ی خالی احتمالاً فکر خوبی نیست.

گرچه در اینجا یک استثنای مهم هم وجود دارد. اگر مکمل مصرفی تان خود حاوی چربی های مناسبی باشد، لازم نیست آن را به همراه غذا بخورید. بعضی مکمل های ویتامین D این ویژگی را دارند، بنابراین توضیحات روی بسته بندی مکمل را مطالعه کنید تا مطمئن شوید حاوی نوعی چربی یا روغن برای افزایش جذب باشد.


اگر اینگونه بود مختارید که ویتامین D خود را بدون غذا بخورید. و بدون غذا هم ویتامین D کماکان جذب بدن تان خواهد شد. تحقیقات نشان داده مکمل های ویتامین D حاوی روغن را می توان با یک پرس غذای کامل، با معده ی خالی، و با یا بدون چربی بیشتر مصرف کرد.

رابطه میان ویتامین D و خواب

شاید شما هم شنیده باشید که مصرف مکمل ویتامین D می تواند روی خواب اثر گذارد اما دانشمندان هنوز در اینباره کاملاً مطمئن نیستند.

تحقیقات نشان داده ویتامین D در تولید ملاتونین نقش دارد، هورمونی که به تنظیم ساعت زیستی و خواب بدن کمک می کند. کارشناسان می گویند از قرار معلوم یک رابطه ی دو سویه میان ویتامین D و خواب وجود دارد. میان پایین بودن سطح ویتامین D در بدن و کاهش کیفیت و مدت خواب ارتباط وجود دارد. از سویی دیگر ارتباطی هم میان نداشتن خواب کافی و بالاتر بودن ریسک کمبود ویتامین D مشاهده شده است. علم در اینباره هنوز در اول راه است.

مدارک و شواهدی وجود دارد که می گوید ویتامین D باعث خواب می شود اما تحقیقات در اینباره کماکان ادامه دارد. در اینکه میان کمبود ویتامین D و تعدادی از مشکلات خواب ارتباط وجود دارد، شکی نیست، اما برای پی بردن به رابطه ای که واقعاً میان مصرف مکمل ویتامین D و خواب وجود دارد، به پژوهش بیشتری نیاز است.

بهترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین D چه وقتی است؟

به گفته ی کارشناسان، زمان مصرف ویتامین D به خودتان بستگی دارد و ساعت به خصوصی برای این کار وجود ندارد. در حقیقت، بهترین زمان هر وقتی در برنامه ی روزانه تان است که یادتان بیاید مکمل تان را بخورید.

اگر مکمل تان حاوی چربی باشد دست تان بازتر است. گرچه برای اینکه گاهی خوردن مکمل را فراموش نکنید، می توانید این کار را به دیگر امور برنامه ی روزانه ی خود گره بزنید، مثلاً نوشیدن چای یا قهوه ی صبحگاهی یا مسواک زدن دندان ها.

اگر مکمل تان حاوی چربی نیست، می توانید آن را به همراه صبحانه تان بخورید (البته مطمئن شوید چربی سالمی مثل آووکادو یا روغن زیتون در صبحانه تان وجود دارد). اگر ناهار یا شام برایتان بهتر است، به همان روش عمل کنید.

اگر هم ویتامین D خود را اوقات مختلفی از روز می خورید یا حتی هر از گاهی خوردنش را فراموش می کنید، نگران نشوید. این ویتامین بسیار باگذشت است. اگر یک روز خوردنش را فراموش کردید، می توانید روز بعد دو تا از آن بخورید.

حرف آخر

در مفید بودن مصرف مکمل ویتامین D شکی نیست. وقتی آزمایش گرفتید و سطح ویتامین D بدن تان را دانستید و با مشورت پزشک یک مکمل باکیفیت هم تهیه کردید، آن را با یکی از کارهای ثابت و همیشگی برنامه ی روزانه ی خود گره بزنید. به خاطر داشته باشید که اگر مکمل تان حاوی چربی نباشد، برای جذب بهتر باید ویتامین D را به همراه یک چربی سالم مصرف کنید.

بیشتر بدانید : درد سرطان را با ویتامین دی کاهش دهید

بیشتر بدانید :  جذب ویتامین D بیشتر با پیاده روی بعد از نهار و چند راهکار دیگر!

بیشتر بدانید :  آشنایی با 12 منبع مفید دریافت ویتامین D

بیشتر بدانید :  کمبود ویتامین D دی 10 اتفاق خطرناک را در بدن شما رغم می زند!

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: rooziato.com