راهکارهایی برای کاهش تپش قلب
تپش قلب می تواند خطرناک باشد پس بهتر است راهکارهای کاهش دادن آن را به خاطر بسپارید

تپش قلب را کاهش دهید

قلب ما باید تپش داشته باشد تا خون رسانی به اعضای مختلف انجام شود اما تپش زیاد آن یک اختلال محسوب می‌شود که باید عوامل آن را شناخت و تا حد امکان برطرف کرد .«داریا سرگئیونا »، پزشک و متخصص قلب در روسیه ،تپش قلب را  این گونه تعریف می‌کند که  ضربان قلب بیش از ۱۰۰ ضربه در دقیقه  باشد. علل این عارضه بسیار زیاد است که برخی از آن‌ها به سلامت قلب و برخی به وجود اختلال در دیگر قسمت های بدن مربوط می شود. ادامه مطلب را در این زمینه دنبال کنید:

تاکی کاردی سینوسی

شایع ترین علت تپش قلب، « تاکی‌کاردی سینوسی»،یا «تند تپشی سینوسی» است که معمولا در حین ورزش، کار شدید، استرس و در دوران بارداری بروز می کند. همچنین در کودکان، نوجوانان و افراد مبتلا به فشار خون پایین هم رخ می دهد. «تاکی کاردی سینوسی»، ممکن است علامت یک بیماری مانند کم کاری تیروئید و تظاهر کم خونی حتی پس از سیگار باشد. فیبریلاسیون دهلیزی ( بی‌نظمی جریان الکتریکی در دهلیزها) خطرناک ترین نوع تاکی کاردی است که ممکن است ضربان قلب به 200 بار در دقیقه و بیشتر برسد.

نشانه های تپش قلب

فیبریلاسیون دهلیزی با احساس تنگی نفس، ضعف عمومی و سرگیجه همراه است. این بیماری اگر به موقع درمان نشود بسیار خطرناک است،  زیرا ممکن است منجر به سکته مغزی یا نارسایی قلبی شود.

تاکی‌کاردی حمله‌ای

نوع دیگر تپش قلب، تاکی کاردی حمله ای است، یعنی افزایش ضربان قلب از ۱۵۰ تا ۲۰۰  ضربه در دقیقه یا بیشتر. هنگامی که این نوع حمله به طور ناگهانی شروع می شود، فرد احساس ضعف عمومی، تنگی نفس و تاری دید می کند و ممکن است هوشیاری خود را از دست بدهد. افراد جوان اغلب دچار این نوع آریتمی ( کژآهنگی یا ریتم نامنظم قلب) می‌شوند.

خطرناک‌ترین نوع تپش چیست؟

خطرناک ترین نوع تپش قلب، تاکی کاردی بطنی (فیبریلاسیون بطنی/ بی نظمی جریان بطنی ) است که در یکی از بطن ها ایجاد می شود، در این شرایط قلب نمی تواند به طور موثر منقبض شود، این اختلال به  کاهش خطرناک سرعت جریان خون منجر می شود. فرد هوشیاری خود را از دست می دهد، تنفس متوقف  می شود، نبض تشخیص داده نمی شود و مرگ بالینی به سراغ فرد می‌آید. بنابراین نیاز به احیای فوری دارد. اگر سابقه بیماری دارید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید و به محض مشاهده علایم بی نظمی تپش قلب به اورژانس اطلاع دهید.

روش هایی برای کنترل تپش قلب

سرفه کنید

سرفه شدید به مدت چند دقیقه می تواند به رفع تپش قلب کمک کند. سرفه فشار درون قفسه سینه را بالا  می برد و ریتم قلب را به حالت عادی باز می گرداند. این مورد تنها باید در هنگام بروز تپش قلب انجام  شود.

نفس عمیق بکشید

نفس عمیق یکی از بهترین روش های درمان خانگی تپش قلب است. تنفس عمیق با تسکین اضطراب و حملات هراس (پانیک) به طبیعی شدن ضربان قلب  و همچنین به آرامش بدن و افزایش اکسیژن رونده به مغز کمک می کند. برای انجام این تکنیک روی یک صندلی بنشینید و پاهای خود را روی یکدیگر قرار دهید. یک نفس عمیق و آرام از بینی خود بکشید و عضلات شکم خود را شل کنید. سپس، نفس خود را به آرامی از مسیر دهان بیرون دهید. پس از چند بار تکرار این تمرین، ضربان قلب کاهش خواهد یافت.

آب سرد بنوشید

از آن جایی که کاهش دریافت مایعات می تواند قلب را در معرض ابتلا به ضربان های نامنظم قرار دهد، نوشیدن یک لیوان آب سرد به بازگرداندن ریتم طبیعی قلب کمک خواهد کرد. این کار همچنین استرس، اضطراب و گیجی را کاهش می دهد. ریختن آب سرد بر روی صورت در رفع تپش قلب و حملات هراس موثر است.

بیشتر بدانید : ضربان نامنظم قلب را جدی بگیرید

بیشتر بدانید : ضربان قلب آهسته یا کند تپشی قلب چه زمانی خطرناک است

بیشتر بدانید : چرا ضربان قلب تند می شود؟

بیشتر بدانید : این تپش قلب ها را جدی بگیرید

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :khorasannews.com