وقتی اخبار مربوط به بدتر شدن اوضاع اقتصادی را می‌شنویم، همه ما خشمگین می‌شویم. وقتی به این صورت دچار استرس می‌شویم فرایندهای.....

 

وقتی اخبار مربوط به بدتر شدن اوضاع اقتصادی را می‌شنویم، همه ما خشمگین می‌شویم. وقتی به این صورت دچار استرس می‌شویم فرایندهای شیمیایی مربوط به سیستم عصبی تعادل خود را از دست می‌دهند و همچنین استرس پایدار مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به بی تعادلی شیمیایی می‌شود و همچنین با حافظه، فکر و تمرکز حواس انسان تداخل ایجاد می‌کند و به این صورت آدمی ‌احساس عصبانیت پیدا می‌کند و نمی‌تواند آرام بگیرد. برای سلامتی مغز و آرامش ذهن لازم است که راههای کنترل استرس را فرا بگیرد. مطالب زیر راههای فرو نشاندن عصبانیت را به شما یاد می‌دهد و اگر همیشه دچار استرس می‌باشید با یک روانشناس متخصص مشورت کنید.

 

1)سلامتی ذهن: سلامتی بدن
به طور میانگین هر فرد روزانه 60000 فکر دارد که 80 درصد آنها منفی می‌باشد. حال تصور کنید چگونه این افکار روی بدن اثر می‌گذارند و به طور نیمه خود آگاه و منفی روی الگوهای فکری و رفتاری شما تاثیر می‌گذارد. راه گفتن کلمات به خودتان را باز سازی کنید. واقعا با تصدیق های مکرر می‌توانید پاسخ به عصبانیت را تغییر دهید. این تایید ها یک الگوی رفتاری مثبت در افکار شما بر جا می‌گذارد. به جای عصبی بودن، پیام های مثبت به خودتان القاء کنید، مثلا: من قوی هستم، من شکر گزار می‌باشم و می‌توانم هر کاری را انجام دهم. این افکار مثبت را در طول روز با خود تکرار کنید تا اینکه استرس را از بین ببرید و نگرش شما عوض شود.

2)محرک ها را کاهش دهید

 استرس، عصبانیت و بی خوابی پیامد ورود کافئین زیاد به بدن می‌باشند. کافئین یک محرک سیستم عصبی مرکزی می‌باشد که بر خلاف تلاش شما برای آرامش عمل می‌کند. برای شروع یک هفته امتحان کنید،خواهید دید محرک های کمتر چگونه بر استرس کلی بدن اثر می‌گذارد. قهوه بدون کافئین بنوشید یا چای سبز مصرف کنید. همچنین سودا و دیگر نوشیدنی های الکی را دور بریزید.

3)تنفس عمیق باعث آرامش می‌شود
اگر در یک موقعیت تنش زا بوده باشید ،دیده اید که چطور به طور سطحی نفس می‌کشید. متاسفانه، خیلی از افراد بزرگسال این گونه نفس می‌کشند. زمانی که کودک بودیم به طور شکمی‌نفس می‌کشیدیم. این نفس کشیدن های سطحی ناشی از استرس می‌باشند. که در آخر منجر به عصبانیت شما می‌شوند.وقتی که یاد می‌گیرید،تنفس عمیق انجام دهید(با دیافراگم نفس کشیدن)اضطراب عمومی‌را از خود دور می‌کنید و از فواید آن بهره می‌جویید. این فواید شامل :فشار خون پایین و ضربان قلب منظم می‌باشد. همچنین،تخمین زده  شده است که 70 درصد سموم و مواد زاید بدن از طریق تنفس دفع می‌شوند. بنابراین به طور عمیق نفس بکشید. این کار را در برنامه روزانه خود بگنجانید و 20 تا 30 دقیقه عمیقا نفس بکشید وبه این صورت بدن با آرام گرفتن، به این کار شما پاسخ مثبت خواهد داد. همچنین برای روش های بهتر در کلاس های یوگا و آرام سازی (Meditation) شرکت کنید.
 
4)درمان اضطراب با داروی گیاهی
سنبل الطیب، که بعضی وقت ها مسکن طبیعی نامیده می‌شود، همیشه برای منظم کردن سیستم عصبی، تسکین تنش، خشمگینی، خستگی و استرس عصبی و دلشوره استفاده شده است. سنبل الطیب به عنوان یک آرا مش بخش، اعتیاد آور نیست و به همراه داروهای خواب آور برای درمان بی خوابی بسیار مفید می‌باشد. سالها schisandra berry (نوعي توت) در داروهای چینی به عنوان احيا گر مجدد حس ها استفاده مي شده است. schisandra berry تحمل فیزیکی و تمرکز روحی را افزایش می‌دهد. و در این زمان اعصاب را آرام می‌کند و اضطراب را از فرد دور می‌کند. این داروهای گیاهی را در طول روز یا قبل از خواب به صورت دم کرده(سنبل الطیب را با گل گاو زبان) به میزان یک لیوان کوچک یا کپسول استفاده کنید. همه بیمارانی که از این دارو استفاده می‌کنند نتایج مثبتی می‌گیرند.

 5)GABA مغذی را امتحان کنید

 یک مغز سالم به توازن بین مواد شیمیایی عصبی نیاز دارد که یا اعصاب را تحریک می‌کنند یا آنها را آرام می‌سازند. GABA می‌تواند (اسید آمینه چرب ایزومری امگا) ناقل عصبی اولیه برای آرام کردن انتقال سیگنال های عصبی می‌باشد. GABA می‌تواند از رسیدن پیام های ناشی از اضطراب به مغز جلوگیری کند. داشتن GABA در حد پایین، اضطراب،بی خوابی، عصبا نیت و افسردگی را افزایش می‌دهد. پیشنهاد می‌کنم که رژیم غذایی همراه با GABA داشته باشید. ماهی ها به خصوص ماکرل و سبوس گندم منابعی از این ماده می‌باشند. می‌توانید همراه با B6 از آنها استفاده کنید.

6)از لاک خود بیرون بیایید و به دیگران کمک کنید

خیلی از ما انسان ها، در طول روز خودمان را زجر می‌دهیم و به اخبار بد گوش می‌دهیم یابه مشکلات فکر می‌کنیم. برای خلاصی از این مخمصه می‌توان به دیگران کمک کرد کاری برای آنها انجام داد. به دوستان خود کمک کنید یا یک وا قعه را برنامه ریزی کنید. در برنامه های نیکوکاری کمک کنید. با فکر نکردن به مشکلات خود می‌توانید استرس و اضطراب را از خود دور کنید.
 
تهیه و تدوین: گروه سلامت سیمرغ -دکتر سمیرا سرخوش
اختصاصی سیمرغ    www.seemorgh.com/health
 
مطالب مرتبط:
استرس
 
مطالب پیشنهادی:
چگونه براحتی "نه" بگوییم؟!
به سادگی از زندگی لذت ببرید!!
چرا کم حواسم؟
راهکارهای طلایی کاهش استرس شغلی
طعم تلخ زندگی بدون استقلال