اختلال خود زشت انگاری یا وقتی بدن خودمان را دوست نداریم!
اختلال خود زشت انگاری یا Body Dysmorphic Disorder در بین خانم ها در حال افزایش است که در این مطلب به بررسی دقیق تر آن، علائم و روش های درمان اشاره می کنیم 

اختلال بدشکل انگاری بدن یا Body Dysmorphic Disorder

خیلی از ما ممکن است چیزی را در ظاهرمان دوست نداشته باشیم. یک بینی قوز دار، یک لبخند کج و چشمانی زیادی درشت و یا زیادی ریز٫ ممکن است در مورد نقص هایمان به شدت ناراحت باشیم با اینحال این موارد تاثیر آنچنانی در زندگی روزمره مان نخواهند داشت.

در مقابل افراد مبتلا به اختلال بدشکل انگاری بدن، هر روز و به مدت چند ساعت به معایب واقعی و خیالی خود می اندیشند.

بیشتر بدانید : آیا بیماری به نام خود زشت پنداری وجود دارد؟

بیشتر بدانید :  انواع افسردگی و علائم هر نوع افسردگی را بشناسید!

آنها نمی توانند افکار منفی شان را کنترل کنند و حرف افرادی را که به انها می گویند ظاهر خوبی دارند را باور نمی کنند. افکار این افراد ممکن است موجب آشفتگی های هیجانی مختلفی شده و عملکرد معمولی آنها را زندگی روزمره مختل نماید.

آنها ممکن است تحصیل در مدرسه و اشتغال در محیط کاریشان را از دست بدهند و از موقعیت های اجتماعی اجتناب کرده و خود را منزوی کنند. حتی در مورادی از دوستان و فامیل خود نیز اجتناب خواهند کرد زیرا می ترسند اطرافیان متوجه معایب آنان شوند.

حتی ممکن است عمل های زیبایی متعددی بر روی خود انجام دهند تا معایب خیالی شان را اصلاح نمایند و البته هرگز پس از عمل نیز راضی نخواهند بود.

اختلال بد شکل انگاری بدن یک اختلال اضطرابی و مربوط به تصویر بدنی می باشد که در هر دوجنس به یک میزان بروز پیدا می کند و اگر دو خصیصه زیر را در خود می بینید ممکن است بدان مبتلا باشید :

  1. تجربه نگرانی های وسواس گونه در خصوص یک یا چند مورد از معایبی که فکر می کنید در ظاهر شما وجود دارد. لازم به ذکر است که این معایب از نظر دیگران وجود نداشته و یا بسیار جزئی می باشند.

  2. پیدایش رفتارهای جبری و تکانشی روزمره مثلاً استفاده بیش از حد از آینه و یا کندن پوست در جهت کنار آمدن با نگرانی هایی که در مورد ظاهر خود دارید.

اختلال بدشکل انگاری بدن از هر فرد و حتی برای هر فرد در هر برهه زمانی متفاوت است، برای بعضی افراد، نگرانی در مورد ظاهر ممکن است تبدیل به یه مانع بزرگ در بیرون رفتن از خانه و حضور در اجتماع باشد.

این اختلال همچنین ممکن است موجب مشکلات زیر شود :

  • احساس شرم، احساس گناه و احساس تنهایی
  • منزوی شدن به منظور مقابله با اضطراب 
  • افسردگی و اضطراب
  • سوءمصرف الکل و مواد مخدر
  • احساس نیاز به عمل های زیبایی غیر لازم 
  • اختلالات خوردن 
  • آسیب به خود
  • افکار خودکشی

درمان اختلال بدشکل انگاری بدن
زنی که در آینه نگاه می کند

روش های درمانی برای این اختلال متفاوت است که رایج ترین روش های درمانی عبارتند از: 

درمان شناختی رفتاری

این نوع درمان به مبتلایان به این اختلال می آموزد افکار غیر منطقی خود را تشخیص داده و الگوهای منفی تفکرشان را تغییر دهند. درمانجویان می اموزند که روش های ناسالم فکر و رفتار را شناسایی کرده و آنها را به روش های مثبت جایگزین نمایند.

داروهای ضد افسردگی

گاهی داروهای افسردگی برای این افراد تجویز می شود، شامل مهار کننده های بازجذب سروتونین(SSRIs) که موجب کاهش علائم تکانشی و وسواسی اختلال بد شکل انگاری بدن می شوند.

درنهایت اینکه اینها فقط تصور شما نسبت به خودتان است. سعی کنید قبل از حاد شدن کنترلش کنید. چیزی که دراخر میماند سیرت زیبای شماست.

بیشتر بدانید : آشنایی با بیماری آنورکسیا یا کم خوری عصبی

بیشتر بدانید : معرفی یک بیماری روانشناختی: اختلال بدریخت انگاری بدن

بیشتر بدانید : حمایت از فرد مبتلا به افسردگی با این راهکارها

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ