بدلیل مشغله روزمره، خانواده‌ها همیشه نمی‌توانند غذایی سالم مصرف نمایند. اما با تمرین کردن و حفظ عادتهای خوب برای تغذیه، شما....
 

بدلیل مشغله روزمره، خانواده‌ها همیشه نمی‌توانند غذایی سالم مصرف نمایند. اما با تمرین کردن و حفظ عادتهای خوب برای تغذیه، شما می‌توانید بسادگی غذایی سالم را در اختیار خانواده خود قرار دهید. برای تقویت حفظ سلامت خانواده و بوجود آوردن عادتهای مناسب 10 روش زیر را مطالعه نمایید.

1.  مدلی خوب برای بچه‌هایتان باشید. به آنها درباره مواد غذایی مفید و مغذی توضیح دهید. اگر کودکانتان مشاهده کنند که شما چه غذاهایی مصرف می‌نمایید، آنها نیز به آن غذاها علاقه‌مند می‌شوند.

2.  در غذاهای روزانه از میوه و سبزیجات استفاده نمایید. بهتر است همراه با میوه‌هایی از قبیل موز و سیب، میوه‌هایی جدید مانند کیوی و پاپایا را نیز تجربه نمایند.

3.  برنامه‌ای برای ساعات غذایی سبک داشته باشید. بهتر است 2 تا3 ساعت قبل از صرف نهار، غذاهایی سبک را در اختیار آنها قرار دهید.

4.  کودکان را در تهیه غذا با خود همراه سازید. معمولاً کودکان به غذاهایی که خود در تهیه آن همکاری داشته باشند بیشتر تمایل دارند. همچنین کودک در حین کمک به شما می‌آموزد که چه موادی سالم و مفید هستند.

5. غذاهایی که از سلامت کمتری برخوردارند را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

6. همه اعضاء خانواده همراه با هم غذا صرف نمایید.

7.  هیچ گاه در مقابل تلویزیون، غذا نخورید و همگی دور سفره و یا میز بنشینید.

8.  اعضای خانواده را برای خوردن غذاهای جدید تشویق نمایید. غذاهای جدید را تجربه نمایید، اطلاعات خود را درباره مواد مغذی بالا ببرید. مطمئناً کودکان بعضی از غذاهای جدید را ترجیح می‌دهند و همه آنها را تجربه نمی‌کنند.

9. وقتی کودکان احساس سیر شدن می‌کنند، به آنها اجازه بدهید که دست از خوردن بکشند. به کودکان آموزش دهید که به آرامی غذا بخورند و متوجه لحظه سیر شدن خود شوند. این آموزش به آنها می‌آموزد که احساس گرسنگی و سیری را بیاموزند و هیچ گاه بیش از توان خود چیزی نخورند.

10. از غذا خوردن لذت ببرید. از زیاد صحبت کردن، بحث کردن و ایراد گرفتن سر میز غذا خوداری نمایید. صرف غذا در محیطی آرام و بدون استرس باعث نزدیک شدن خانواده به یکدیگر و لذت بردن از غذا می‌شود.
 
 
تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ ـ مهرنوش نصوری
 
اختصاصی سیمرغ  www.seemorgh.com/health