دربارۀ تأثیر امگا 3 در زمینۀ افسردگی و اضطراب، بسیار صحبت شده است. اما در اصل، موضوع اولیۀ تحقیقات، آثار پیشگیرانۀ امگا 3 بر بیماری های قلبی عروقی بود...

امگا 3 و بیماری های قلبی عروقی؛

و در این زمینه، امگا 3 قوی ترین پیشگیری کننده بوده است.

امگا 3 و پیشگیری از عود آنفارکتوس
مطالعات، خیلی زود فواید امگا 3 در بین بیمارانی را که برای اولین بار دچار آنفارکتوس میوکارد شده بودند، به اثبات رساند. همچنین، این تحقیق نشان داد که 2 بار خوردن ماهی در هفته، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا 32% کاهش می‌دهد.
این فایده کاملاً مرتبط است با اسیدهای چرب غیر اشباع چند حلقه ای؛ این چربی های مفید در ماهی های چرب موجود است.

امگا 3 در مقابل آسیب های قلبی عروقی محافظت تان می‌کند
مطالعات بر روی افرادی که دچار آسیب های قلبی عروقی نشده بودند هم قدرت امگا 3 را نشان داده است. به طور مثال، اسیدهای چرب غیر اشباع چند حلقه ای (از خانوادۀ امگا 3) با غلظت بالا، تا 44% خطر صدمات کرُنری را کاهش می‌دهد. به بیان دیگر، مصرف زیاد امگا 3 خطر آنفارکتوس کمابیش شدید را پایین می‌آورد.

امگا، ضد کلسترول

کلسترول بالا به عنوان عامل شماره 1 خطر بروز سکتۀ قلبی شناخته می‌شود. در سال 2005، یک تجزیه و تحلیل گسترده آثار امگا 3 و استاتین را با هم مورد مقایسه قرار داد. استاتین دارویی است که از گذشته برای کاهش میزان کلسترول تجویز می‌شده است. این تحقیق ثابت کرد که امگا 3 دو برابر بیشتر از استاتین مؤثر بوده است !
بنابر مطالعه ای دیگر، همراه شدن استاتین با امگا 3، 19% در کاهش تعداد صدمات قلبی عروقی مؤثرتر از استاتین به تنهایی است.

به طور کلی، امگا 3 برای سرخرگ ها بسیار مفید است، در تنظیم ضربان قلب سهم دارد، التهاب عروق خونی را کم می‌کند و غلظت خون را پایین می‌آورد. بنابراین هیچ تعجبی ندارد که امگا 3 خطر مرگ بر اثر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

اما چرا، امگا جزء داروها نیست؟
امگا 3 اسیدهای چرب طبیعی هستند که در مواد غذایی یافت می‌شوند. و مانند یک مولکول که توسط یک لابراتوار دارویی به تازگی کشف یا ساخته شده باشد، دارای حق انحصاری نیست. بنابراین، سودش برای صنعتی شدن محدود است.

اما همۀ ما آزادیم که مصرف امگا 3 را از راه تغذیه یا استفاده از یک مکمل، افزایش دهیم. زیرا، کپسول های حاوی امگا 3 مؤثری وجود دارند. برخی از برندها در بورس هستند، اما فقط به شرطی می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند که توسط پزشک یا متخصص قلب، تجویز شده باشند.

ما باید در هفته، دو تا سه بار ماهی را در کنار تغذیه مان مصرف کنیم. ضمناً خوب است بدانید که روغن کلزا منبع خوبی از امگا 3 است؛ می‌توانید این میزان امگا 3 را به واسطۀ مصرف خشکباری مانند بادام نیز تکمیل کنید ...

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
رابطه بین روزه و بیماری قلبی
روشهای تشخیص بیماری قلبی(1)
روشهای تشخیص بیماری قلبی(2)
توصیههایی برای پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی
نوشیدنی مفید جهت بیماران قلبی