رفتار جنسی کودکان در چه صورت طبیعی است؟
مشاهده برخی رفتارهای جنسی و پرسیدن سوالات جنسی از طرف کودکان طبیعی است ولی برخی رفتارها نگران کننده است و بهتر است سریعتر مورد بررسی قرار بگیرند، در این مطلب به رفتارهای جنسی طبیعی و نگران کننده کودکان اشاره می کنیم

 کدام رفتار جنسی در کودکان طبیعی است؟

گاهی اوقات، رفتار جنسی مداوم، پرخاشگرانه یا آشکار می تواند نشانه ای باشد که کودک چیزی گیج کننده یا ناراحت کننده را دیده یا تجربه کرده است. به همین دلیل، صحبت با کودکان خردسال در مورد اندام‌های خصوصی و لمس نامناسب آن‌ها، کلیدی برای ایمن نگه داشتن کودکان از سنین پایین است.

رابطه جنسی یک بخش عادی از زندگی است، حتی برای نوزادان و کودکان خردسال. مانند سایر جنبه‌های رشد مانند مهارت‌های حرکتی یا هوش هیجانی، رفتار جنسی سالم و مورد انتظار است و تمایل دارد از یک مسیر معمولی در دوران کودکی پیروی کند.

اکثر بچه ها آلت تناسلی خود را در مرحله مشابهی از رشد اولیه کشف می کنند. آنها ممکن است اتفاقاً به عنوان بخشی از خودیابی یا به این دلیل که احساس خوبی دارند، با اندام خصوصی خود بازی کنند. گاهی اوقات، کودک ممکن است به دیدن اندام تناسلی دیگران نیز علاقه نشان دهد. این رفتار اغلب در حدود 2 سالگی شروع می شود و در پسران و دختران بعد از 6.2 سالگی کاهش می یابد.

اگرچه علاقه یک کودک خردسال به اندام تناسلی خود یا شخص دیگری بخشی طبیعی از رشد جنسی است، اما ممکن است برای برخی از اعضای خانواده یا دوستان نگران کننده یا احساس ناخوشایندی باشد. در یک محیط عمومی، رفتار جنسی کودک، هر چند بی گناه، می تواند لحظات شرم آور را برای پرستار کودک، والدین یا حتی سایر کودکان ایجاد کند.

در بیشتر موارد، این رفتار جای نگرانی ندارد و بخشی از رشد جنسی سالم است. با این حال، برخی از رفتارها نیز می تواند نشانه ای از استرس یا سوء استفاده احتمالی باشد.

در اینجا رهنمودهایی در مورد اینکه چه چیزی طبیعی است و چه چیزی باید در مورد رشد جنسی اولیه به میان آید، آورده شده است. علاوه بر این، نکاتی را برای کمک به کودکان برای درک اینکه چه چیزی مناسب است و چه چیزی مناسب نیست بیابید.

بیشتر بدانید : آموزش جنسی به کودکان را از چه سنی آغاز کنیم؟

بیشتر بدانید : از پاسخ به سوالات جنسی كودكان طفره نرويد

چه رفتاری در کودکان خردسال رایج است؟

کودکان خردسال معمولاً رفتارهای عادی مختلفی را انجام می دهند که شامل کاوش در اندام خصوصی خود یا همسالانشان می شود. نوزادان گاهی اوقات آلت تناسلی یا فرج خود را هنگام تعویض پوشک به عنوان راهی برای کشف اعضای بدن خود لمس می کنند، درست همانطور که انگشتان پا یا صورت خود را می گیرند.

در حدود سنین پیش دبستانی، کودکان ممکن است شروع به کنجکاوی بیشتری به طور خاص در مورد قسمت های خصوصی بدن، آنچه آنها را نسبت به سایر قسمت های بدن ما متمایز می کند و اینکه بدن پسران و دختران چگونه متفاوت است، نشان دهند. از سن 2 تا 6 سالگی، موارد زیر همه رفتارهای جنسی اولیه رایج هستند. با این حال، معمولاً کودکان در حال رشد رفتار های زیر را به ندرت انجام می دهند و به راحتی می توانند از انجام آنها منحرف شوند:

  • علاقه به نگاه کردن به افراد دیگری که برهنه هستند
  • نگاه کردن یا دست زدن به اندام تناسلی خواهر و برادر
  • خودارضایی در خانه یا در جمع
  • نشان دادن اندام تناسلی خود به همسالان 
  • نشستن یا ایستادن خیلی نزدیک به دیگران 
  • دست زدن به اندام تناسلی آنها در خانه یا در جمع

گاهی اوقات، کودکان در حال رشد عادی رفتارهای جنسی اولیه کمتر رایج یا غیر معمول را انجام می دهند. اگرچه این رفتارها لزوماً دلیلی برای هشدار نیستند، اما ممکن است نیاز به گفتگو با پزشک اطفال برای بررسی علل بالقوه باشد، مانند یک خواهر یا برادر جدید یا قرار گرفتن در معرض محتوای جنسی (مانند یک فیلم) یا مشاهده تصادفی رفتار جنسی در خانه.

این رفتارهای جنسی کمتر رایج عبارتند از:

  • درگیر شدن بیش از حد در هر یک از رفتارهای جنسی فوق
  • قرار دادن اشیا در اندام تناسلی خود
  • تقلید از اعمال جنسی یا مقاربت 
  • مالیدن بدن خود به دیگران 
  • دست زدن به اندام تناسلی بزرگسالان 
  • تلاش برای بوسیدن دیگران

کودکان خردسال ممکن است گهگاه خود را لمس کنند، اندام تناسلی خود را به همسالان نشان دهند یا سعی کنند به اندام خصوصی دیگران نگاه کنند. این اعمال بخشی از یک مرحله طبیعی در رشد جنسی اولیه است. اگرچه ممکن است کمی شگفت‌انگیز، هشداردهنده یا ناخوشایند به نظر برسد، اما بدانید که در بیشتر موارد، این رفتار مورد انتظار است و بخش سالمی از مرزهای خودکاوی و آزمایش است.

در مقابل رفتار جنسی کودکان چگونه واکنش نشان دهیم؟

واکنش مناسب به بازی بچه ها با اندام خصوصی خود یا نشان دادن علاقه به اندام تناسلی دیگران بستگی به این دارد که این رفتارها کجا رخ می دهد و چقدر مداوم هستند.

خصوصی در مقابل عمومی

هنگامی که فرزندتان بدن خود را در خلوت خانه شما بررسی می کند، از سرزنش یا شرمساری او خودداری کنید. آنها به احتمال زیاد فقط کاری را انجام می دهند که برایشان طبیعی است و به گونه ای رفتار نمی کنند که بزرگسالان آن را جنسی تلقی کنند.

اگر متوجه شدید که فرزندتان خودش را لمس می‌کند، خود را در معرض دید دیگران قرار می‌دهد یا به بدن بدون لباس دیگران علاقه نشان می‌دهد، ممکن است نشانه‌ای باشد که زمان آن رسیده است که با او در مورد نام و عملکرد اصلی اندام‌های جنسی صحبت کنید.

توصیه می‌شود هنگام صحبت با بچه‌های کوچک در مورد حریم خصوصی‌شان، لحن واقعی داشته باشید و از اصطلاحات درست آناتومیکی مانند آلت تناسلی ،بیضه‌ها، واژن ،فرج و سینه‌ها استفاده کنید. نام‌های ساخته شده ممکن است گیج‌کننده باشند که ممکن است فکر کنند که چیزی شرم آور در مورد این اعضای بدن وجود دارد. دادن اصطلاحات به دستگاه تناسلی، واژگان کودکان را برای بحث های آینده می سازد و به ایجاد پیوند اعتماد کمک می کند.

یک رویکرد باز و ساده ممکن است باعث شود بچه‌ها راحت‌تر با سؤالاتی مانند نحوه تولد نوزادان به سراغ شما بیایند. حتی اگر این سؤالات قبل از اینکه بخواهید با فرزندتان در مورد رابطه جنسی صحبت کنید مطرح شده باشد، بهتر است به آنها صادقانه پاسخ دهید، با جزئیات کم یا به همان اندازه که فکر می کنید کودک آماده درک آن است. توجه داشته باشید که پاسخ های ساده اغلب کافی است.

اگر کودکی در یک محیط عمومی با اندام خصوصی خود بازی می کند یا در حال معاینه است، با آرامش این رفتار را متوقف کنید.به سرعت آن را منصرف کنید، اما بدون قضاوت کردن یا اینکه به کودک احساس "بد" دست دهد. همچنین کودکان خردسال ممکن است واکنش‌های والدین مبنی بر شرم، خنده یا خجالت را به‌عنوان واکنش‌های مثبت تفسیر کنند، که می‌تواند آن‌ها را تشویق کند به انجام همان رفتارهایی که می‌خواهید دلسرد کنید، ادامه دهند.

حتی بچه‌های خردسال هم می‌توانند بفهمند که بعضی کارها را نباید در ملاء عام انجام داد، چه فریاد زدن در خیابان یا بیرون آوردن آلت تناسلی خود از شلوار در زمین بازی. توضیح دهید که اندام خصوصی یک فرد دقیقاً همین است ؛خصوصی؛ و نشان دادن آنها به دیگران می تواند باعث ناراحتی افراد شود.

لمس مناسب در مقابل لمس نامناسب

رفتار جنسی اولیه برخی از کودکان ممکن است شامل کنجکاوی در مورد اندام تناسلی دیگران باشد. کارشناسان می گویند که سن پیش دبستانی تقریباً زمان مناسبی برای توضیح تفاوت بین لمس کردن مناسب (مانند دست دادن و در آغوش گرفتن متقابل) و لمس کردن نامناسب است.

کودک شما ممکن است با دوستش شوخی کند، او را غلغلک دهد یا حتی برای در آغوش گرفتن ناگهانی به گونه ای خم شود که باعث ناراحتی همسالانش شود. یک قانون خوب برای تقویت با بچه ها این است که آنها باید قبل از لمس یا در آغوش گرفتن از شخص دیگری سؤال کنند. همچنین باید به آنها بیاموزید که دست زدن به اعضای بدن شخص دیگری به هر نحوی که دوست از طریق کلمات (مانند «ایست» یا «نه») یا اعمال (مانند کنار کشیدن خود) در برابر آن مقاومت کند، مناسب نیست.

به همان اندازه مهم است که به کودکان خردسال توضیح دهید که معنای لمس کردن آنها توسط شخص دیگری به روشی نامناسب چیست. هرچه زودتر، باید به کودکان آموزش داده شود که اگر همسالان یا بزرگسالان اعضای خصوصی یا هر قسمتی از بدنشان را به گونه‌ای لمس می‌کنند که به آن‌ها صدمه بزند یا احساس ترس کنند، فوراً به شما بگویند.

همچنین باید به آنها اطلاع دهید که مشکلی نیست که کسی را در آغوش بگیرید یا ببوسید، حتی پدربزرگ و مادربزرگ یا معلم مورد علاقه. به آنها بیاموزید که در عوض دست خود را برای ضربات پنجه یا مشت بالا نگه دارند.

علائم بالقوه نگرانی

گاهی اوقات، بچه های کوچک ممکن است به دلیل شرایط خاص جدید یا قرار گرفتن در معرض در خانه یا جای دیگر، رفتار جنسی بیشتری از خود نشان دهند. گاهی اوقات، این اجتناب ناپذیر است و اغلب جای نگرانی نیست. اگرچه ممکن است لازم باشد بیشتر با کودک خود در مورد آموزش مرزها و کمک به آنها برای درک رفتار و زبان جنسی مناسب در محیط های عمومی و خصوصی کار کنید.

به عنوان مثال، یک خواهر یا برادر تازه متولد شده که اندام تناسلی او در هنگام تعویض پوشک دیده می شود یا والدین شیردهی که بدنشان بیش از حد معمول در معرض دیده شدن قرار می گیرند، می توانند باعث کنجکاوی بچه ها در مورد اندام خصوصی خود یا دیگران شوند. کودکانی که در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که بزرگسالان اغلب برهنه هستند یا آشکارتر درگیر فعالیت‌های جنسی می‌شوند، ممکن است بیشتر درگیر بازی‌های جنسی شوند.

علائم احتمالی سوء استفاده جنسی

با این حال، درک این نکته نیز مهم است که برخی از رفتارهای جنسی اولیه می‌تواند نشانه‌ای از آزار کودک باشد. از هر 4 دختر 1 نفر و از هر 13 پسر 1 نفر در دوران کودکی خود آزار جنسی را تجربه می کنند. هر چقدر هم که تصور این امر دشوار باشد، این سوء استفاده اغلب توسط فردی که کودک او را می شناسد، مانند یک دوست خانوادگی، خویشاوند، یا شخصیت مرجع مانند مربی یا معلم انجام می شود.

رفتارهای جنسی زیر در کودکان خردسال به ندرت رایج است و کارشناسان توصیه می کنند که والدین در صورتی که فرزندانشان این رفتارها را نشان می دهند با پزشک اطفال، یا روانپزشک کودک تماس بگیرند:

  • عصبانیت کودک زمانی که والدین یا مراقب از آنها می خواهند که رفتار جنسی خود را متوقف کنند
  • رفتار جنسی اجباری (یعنی کودک سعی می کند کودک دیگری را مجبور به انجام کاری کند یا احساس می کند مجبور به انجام کاری است)
  • رفتار جنسی بین کودکانی که 4 سال یا بیشتر از هم فاصله دارند
  • رفتارهای جنسی که ماهیت بسیار پرخاشگرانه دارند
  • رفتار جنسی که باعث ناراحتی یا درد عاطفی کودک می شود

کنجکاوی در مورد اندام تناسلی یک بخش کاملاً طبیعی از رشد جنسی اولیه است. وقتی بچه‌های کوچک اندام تناسلی خود را لمس می‌کنند یا علاقه نشان می‌دهند به اندام خصوصی دیگران نگاه کنند، به احتمال زیاد همان کاری را انجام می‌دهند که بچه‌های کوچک برای انجام آن متولد شده‌اند: یادگیری در مورد خود و دنیای اطرافشان.

گاهی اوقات، رفتار جنسی مداوم، پرخاشگرانه یا آشکار می تواند نشانه ای باشد که کودک چیزی گیج کننده یا ناراحت کننده را دیده یا تجربه کرده است. به همین دلیل، صحبت با کودکان خردسال در مورد اندام‌های خصوصی و لمس نامناسب آن‌ها، کلیدی برای ایمن نگه داشتن کودکان از سنین پایین است. هرچه بچه‌ها راحت‌تر در مورد تمایلات جنسی انسان صحبت کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که در حین رشد با مشکلات یا سوالاتی به سراغ شما بیایند.

بیشتر بدانید : آزار جنسی کودکان، چگونه کودک را در برابر آزارهای جنسی ایمن کنم؟

بیشتر بدانید : آموزش مسائل جنسی به کودک را چگونه انجام دهیم؟

بیشتر بدانید : تربیت جنسی کودک با 6 اصل اساسی و مهم

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com