توصیه جدی ما این است که از چسباندن اشیای تزیینی حتی با استفاده از آهن ربا به کابینت ها خودداری کنید چون این کار باعث خش دار شدن تدریجی بدنه کابینت می شود.
 
مراقبت بهتر، عمر طولانی تر
متاسفانه بعضی از خانواده ها نمی دانند چطور باید از کابینت ها نگهداری کنند، بنابراین کاملا طبیعی است که کابینت  در این خانه ها خیلی زود خراب می شود. اما با استفاده از روش هایی می‌توانید مدت  زمان بیشتری از کابینت های خود استفاده کنید.
 
1 - اول از همه به یاد داشته باشید در صورتی که کابینت آشپزخانه خراب شد و مشکلی برایش پیش آمد، به جای این که خودتان آن را تعمیر کنید، حتما از فردی که در این کار مهارت دارد، کمک بگیرید تا مشکل به طور کامل رفع شود.
البته باز هم مانند بقیه امور زندگی و خانه، بهتر است ابتدا از ایجاد خرابی و مشکل پیشگیری کنید تا نیازی به تعمیر نباشد؛ بعضی از کابینت ها فلزی است و در مقابل آب مقاوم تر است، ولی جنس بعضی دیگر چوبی یا از مواد MDF است و اگر با آب تماس داشته باشد، به مرور می پوسد و از بین می رود. بنابراین اگر کابینت های خانه شما هم چوبی است، هیچ وقت آن را با آب تمیز نکنید. به جای این کار از مواد شوینده مناسب و دستمال نمدار کمک بگیرید. البته در کابینت های فلزی که امروزه کمتر از آن ها استفاده می شود نیز امکان زنگ زدگی وجود دارد.
 
2 - بهتر است هنگام خرید یا ساخت کابینت، جنس مرغوب و مناسبی انتخاب کنید. برخی از قسمت ها مانند کابینت های اطراف سینک ظرفشویی معمولا در معرض رطوبت بیشتری قرار دارد و خیلی زود خیس می شود، به همین دلیل بهتر است برای این قسمت ها جنسی انتخاب شود که در برابر آب مقاوم است.
علاوه بر این، همیشه پس از پایان کارتان تمام قسمت های کابینت را خشک کنید تا آب روی آن نماند.
 
3 - حتی اگر صفحات کابینت ضد آب باشد، باز هم نباید به طور مستقیم روی آن آب بریزید و به این شیوه کابینت را بشویید، چون در هر صورت رطوبت، عمر آن را کم می کند. یادتان باشد حرارت هم عامل مهمی است که باعث آسیب دیدن کابینت ها می شود؛ بنابراین قابلمه، ماهی تابه و ظرف های داغ را مستقیم روی کابینت نگذارید و مراقب باشید صفحات آن حرارت نبیند.
 
4 - گوشت، مرغ، نان و… را هم نباید مستقیم روی کابینت برش دهید. با این کار نه  تنها روی صفحه کابینت خش می افتد و ظاهر نامناسبی پیدا می کند بلکه به مکان مناسبی برای تجمع باکتری‌ها و آلودگی های مختلف نیز تبدیل می شود.
 
5 - همیشه به لولاهای در کابینت  توجه داشته باشید و نقاط لازم را روغن کاری کنید تا بر عمر آن افزوده شود.
 
6 - دقت کنید که پایه های کابینت متناسب و هم اندازه باشد و در صورت نیاز آن ها را تنظیم کنید. توصیه جدی ما این است که از چسباندن اشیای تزیینی حتی با استفاده از آهن ربا به کابینت ها خودداری کنید چون این کار باعث خش دار شدن تدریجی بدنه کابینت می شود. به خصوص اگر کابینت فلزی باشد.
 
کابینت ها را تمیزکنید، اما …
1 - کابینت ها هم مانند قسمت های دیگر آشپزخانه باید به طور مرتب تمیز شود، ولی حواستان باشد تمیز کردن آن ها قانون خاص خودش را دارد. مثلا هیچ وقت نباید برای نظافت کابینت ها از اسکاچ های زبر یا سیم های ظرفشویی استفاده کنید، چون این لوازم باعث خش افتادن روی سطح کابینت می‌شود. به جای این کار از یک اسفنج نرم یا دستمال های مخصوص کمک بگیرید. در ضمن اگر می خواهید از مواد شوینده ای که در بازار وجود دارد، استفاده کنید ابتدا حتما شیوه مصرف آن را بخوانید و مطابق آن نظافت را شروع کنید.
 
2 -  همچنین فراموش نکنید درهای کابینت را پس از استفاده ببندید و هیچ وقت آن ها را برای مدت طولانی باز نگذارید، این کار نه تنها باعث می شود آشپزخانه زیباتر و تمیزتر به نظر برسد بلکه از ورود رطوبت و بخار ناشی از پخت غذا به داخل کابینت ها نیز جلوگیری می کند. از سوی دیگر، باز ماندن درها به تدریج باعث افتادگی، لق شدن و صدا کردن آن ها هنگام باز و بسته شدن می شود. در ضمن هیچ وقت روی کابینت ها ننشینید. تعجب نکنید، خیلی از افراد عادت دارند به جای این که روی صندلی آشپزخانه بنشینند، از کابینت به عنوان صندلی استفاده  کنند. این کار هم باعث لق شدن پایه های کابینت و در نتیجه خراب شدن زود هنگام آن ها می شود.
 
3 -  قسمت هایی از کابینت که فضای زیر آن خالی است نیز نباید خیلی سنگین باشد؛ مثلا روی کابینتی که زیرش ماشین لباسشویی می گذارید به هیچ وجه نباید پر از ظرف و وسایل باشد.
 
تعمیر آسان کابینت های فلزی
در این جا قصد داریم تا شما را از دور انداختن کابینت های فلزی فرسوده اما قابل تعمیر منع کنیم. معمولاً کابینت های فلزی پس از چندین سال استفاده دچار پوسیدگی یا فرورفتگی می شود، هرگاه در قسمتی از کابینت آثاری از پوسیدگی جزئی را مشاهده کردید، بلافاصله آن نقطه را خوب بتراشید تا آثار پوسیدگی از بین برود. سپس با قلم مویی کوچک کمی محلول ضدزنگ به آن نقطه بمالید و پس از خشک شدن، روی آن را رنگ کنید.
اگر در یا بدنه کابینت فلزی شما « یک جداره » است و در آن فرورفتگی بزرگی مشاهده می کنید، نگران نباشید، با کمی دقت می توانید با وارد کردن ضربه ای ملایم، آن فرورفتگی را به حالت اول بازگردانید. برای این کار قسمت مورد نظر را بگیرید و سپس پارچه یا حوله ای بر پشت ناحیه فرورفته قرار دهید و سپس با استفاده از وسیله ای مانند چکش لاستیکی یا وسایل مشابه، ضربه ای متناسب وارد کنید.این کار موجب می شود تا رنگ کابینت هم نریزد.
 

بیشتر بدانید : کابینت های ام دی اف را چگونه تمیز کنیم؟

 
گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com