خانه تکانی نوروز : نکته هایی مهم در لکه بری فرش
خانه تکانی یکی از مشکل ترین کارهای هر خانمی است که در فکر تمیز کردن خانه برای نوروز است. یکی از مهم ترین کارها در خانه تکانی از بین بردن لکه های مختلف از روی فرش است.

نکته هایی مهم برای از بین بردن لکه های روش فرش در خانه تکانی

پیش از تمیز کردن فرش حتماً خوب جارو بزنید تا گرد و غبار آن گرفته شود ، با مقداری ماست لکه‌هایی را که تازه روی فرش به وجود آمده پاک کنید (مخصوصا لکه چای و نسکافه ) ، برای این منظور ماست را روی سطح لکه بریزید و با یک قاشق جمع کنید و در صورت لزوم چندین بار این کار را تکرار کنید سپس با دستمال تمیز خوب خشک نمائید.

  بیشتر بدانید : هفت مرحله برای خانه تکانی شب عید


تمیز کردن لبه های فرش

گرد و خاک لبه‌های فرش را با یک برس دستی نظافت پاک کنید و سپس جاروبرقی بکشید ، برای تمیز کردن این قسمت می‌توانید از مخلوط آب و کمی پودر لباس‌شویی و یک فرچه نرم کمک بگیرید سپس این قسمت را با دستمال خشک کنید و هنگام پهن کردن زیر آن را کاغذ یا دستمال سفید قرار دهید تا رطوبت فرش گرفته شود.

 

مایع تمیز کننده فرش

صابون لباسشویی و شامپوی فرش که قلیایی کمی دارند شوینده‌های خوبی برای فرش هستند ، اگر شامپو فرش در دسترس ندارید یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیتر آب حل کنید و آن را خوب بزنید تا کف کند سپس کف را با یک تکه تور که زیاد آب جذب نمی‌کند روی سطح فرش بمالید و با دستمال حوله‌ای خشک کنید.

 

از بین بردن جای وسایل سنگین از روی فرش

وسایل سنگین مثل پایه مبل معمولاً بر روی فرش جا می‌گذارند ، یک تکه یخ روی محل مورد نظر بگذارید و سپس دستمال خشکی رویش قرار دهید تا رطوبت آن را بگیرید و پرزهای قالی را به حالت اول برگرداند.

 

پاک کردن سریع لکه فرش

فراموش نکنید که اگر لکه بر روی فرش بیش از یکی دو روز بماند ثابت می‌شود پس توصیه می‌شود لکه را هر چه زودتر با مواد پیشنهاد شده پاک کنید.

 

related-icon_copy.jpg  اگر می خواهید بیشتر بدانید  :  لکه های مختلف فرش را چگونه پاک کنم؟

 

پاک کردن لکه ادویه از فرش

برای پاک کردن لکه ادویه از کمی آب‌ لیمو و آب استفاده کنید و سپس با دستمال خشک روی آن بکشید.

 

شفاف کردن رنگ فرش

ابتدا روی فرش مخلوط تفاله چای و نمک بپاشید سپس با جاروبرقی جارو کنید تا رنگ فرش شفاف شود.

 

جلوگیری از جمع شدن فرش

فرش‌های ابریشم یا ماشینی زود جمع می‌شوند برای جلوگیری از جمع شدن فرش دور تا دور انرا از زیر با نوارهای چرمی بدوزید.

 

ضد عفونی و جلا دادن فرش

بعضی از میهمانان عادت دارند با کفش روی فرش‌های تمیز منزل شما بیایند ؛ بهتر است بعد از جارو زدن فرش دستمال بزرگ حوله‌ای را آغشته به آب و سرکه سفید کنید و آرام روی پرزهای قالی بکشید ، مقدار سرکه نباید زیاد باشد و گرنه به رنگ فرش آسیب می‌رساند.

 

شامپو فرش خانگی

اگر شامپو فرش در دسترس ندارید 2 قاشق چایخوری نمک + 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک لیتر آب حل کنید و آن را خوب هم بزنید تا کف کند سپس از کف برای تمیز کردن فرش استفاده کنید.

 

لکه شمع بر روی فرش ، موکت و سطوح بافت دار

ابتدا با جسمی نوک تیز مانند چاقو و یا حتی ناخن ، پارافین سخت شده را بردارید سپس کاغذ روغنی و یا دستمال حوله‌ای بزرگی را تا کرده و بر روی لکه حاصل از پارافین قرار دهید ، حال اتو را در درجه گرم تنظیم کرده و بر روی سطح کاغذ چندین بار حرکت دهید ، حرارت ناشی از اتو پارافین‌های باقی مانده در میان بافت‌ها را آب کرده و جذب کاغذ می‌کند.

 

پاک کردن لکه‌های قدیمی از فرش

برای رفع لکه‌های قدیمی بر جای مانده روی فرش که احتمالاً هنگام لک شدن متوجه آن نشده‌اید، مقداری کف خمیر ریش روی محل لک بریزید سپس محل را با پارچه‌‌ای مرطوب بمالید و بعد آن را با دستمال خشک تمیز کنید ، محل لک را با پارچه ی تمیزی بپوشانید و جسم سنگینی مثل کتاب روی آن قرار دهید ، هر گاه پارچه مرطوب شد، آن را عوض کنید تا پس از گذشت مدتی رطوبت فرش از بین برود.

 

پاک کردن لکه کاکائو ، چسب و بستنی از فرش

ابتدا به آرامی اطراف محل مورد نظر را جمع کنید تا لکّه بیشتر پخش نشود سپس 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب حل کنید و این محلول را با پنبه یا دستمالی نرم و تمیز روی محل قرار دهید و بدون اینکه محل لکه را بمالید ، به آرامی آن را تمیز کنید ، چنانچه چند بار این عمل را تکرار کنید اثر ماده ی ریخته شده به طور کامل از بین می‌رود سپس محل مورد نظر را با دستمال مرطوب تمیز کنید.

 

پاک کردن لکه‌های رنگی از فرش

برای پاک کردن لکه‌های قهوه ، چای و مواد رنگی نظیر آب انگور ، ابتدا برای جلوگیری از نفوذ بیشتر ماده ریخته شده با حوله کاغذی یا دستمال کاغذی به آرامی رطوبت محل مورد نظر را بگیرید سپس مقداری آب معدنی یا سودا روی آن بریزید و پس از چند دقیقه محل را با دستمال پاک کنید و آن قدر این کار را تکرار کنید تا هیچ اثری از لکه بر فرش بر جای نماند.

 

پاک کردن لکه مواد چرب از فرش

برای رفع لکّه مواد چرب از جمله مداد شمعی و موادی همچون قیر ابتدا مقداری حلال غیر چرب که زود خشک نمی‌شود بر مقداری پنبه مرطوب بریزید و آن را آرام روی لکّه قرار دهید ، به این ترتیب مقداری از ذرات جذب پنبه وحلّال روی آن می‌شود ، این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا تمام لکّه از بین برود سپس محل را با پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.con/lifestyle
منبع : irancook.ir