تا به حال برای خوش‌ بو كردن هوای خانه از اسپری ‏های خوش‌بوكننده استفاده كرده ‏اید؟ زمانی كه دست تان را روی اسپری فشار می ‏دهید...
 
تا به حال برای خوش‌ بو كردن هوای خانه از اسپری ‏های خوش‌بوكننده استفاده كرده ‏اید؟ زمانی كه دست تان را روی اسپری فشار می ‏دهید و مواد شیمیایی مصنوعی را در هوای خانه پخش می‏ كنید، به این موضوع فكر می كنید كه استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی در فضای بسته خانه ممكن است چه مشكلاتی ایجاد كند؟
در سال‏ های اخیر خوشبوكننده‏ های هوا بیشتر از قبل مورد استفاده قرار می‏ گیرند، طوری كه در بسیاری از فروشگاه‏ های بزرگ، قفسه‏ ای به این محصولات اختصاص دارد و انواع و اقسام این محصول با عطرها و بوهای مختلف از انواع گل و میوه تا بوی وانیل و كاكائو به چشم می خورد. در این بین، خوش‌بوكننده‏ های اسپری شكل، به خاطر راحتی مصرف و بوی بیشتری كه دارند بیشتر مورد استفاده قرار می ‏گیرد.
واقعیت این است كه با بالا رفتن فروش و مصرف این محصولات، افراد در خانه، محل كار، مكان‏ های عمومی و خانه اقوام و دوستان با تركیبات شیمیایی موجود در خوش‌بوكننده‏ ها مواجه می‏ شوند.
سوال این جاست كه آیا استفاده از این خوشبوكننده‏ ها ممكن است به سلامت آسیب برساند و مشكلاتی به وجود آورد؟
محققان دانشگاه واشنگتن برای یافتن پاسخ این سوال تحقیقاتی انجام داده‏اند. آن ها پس از بررسی نتایج یافته‏ های خود درباره استفاده از این محصولات هشدار داده‏اند.

محققان درباره خوش‌بوكننده‏ ها چه می‌ گویند؟
محققان دانشگاه واشنگتن دو مطالعه اپیدمیولوژیك درباره تاثیرات منفی خوش‌بوكننده‏های شیمیایی انجام داده ‏اند. آن ها در هر مطالعه از بیش از هزار نفر درباره تاثیرات منفی خوش‌بوكننده‏ها مانند مشكلات تنفسی و سردرد پس از استنشاق خوش‌بوكننده‏ها پرسش هایی كرده و نتایج را مورد بررسی قرار داده اند. نتایج جالب توجه بود. در بررسی اول بیش از 17 درصد از افراد عادی و 29 درصد از افرادی كه مبتلا به آسم و تنگی نفس بودند، اعلام كردند كه پس از تماس و اشتنشاق خوش‌بوكننده‏ها دچار ناراحتی شدند. در مطالعه دوم نیز این میزان به ترتیب 20 و 37 درصد بود.
واقعیت این است كه خوش‌بوكننده‏ها هوا را تمیز نمی‏ كنند، بلكه مواد شیمیایی قوی موجود در آن ها سبب می ‏شود بوهای نامطبوع به مشام نرسد.
درصد بیشتر در افراد مبتلا به آسم و تنگی نفس دور از انتظار نیست. به گفته پژوهشگران مواد شیمیایی موجود در خوش‌بوكننده‏های مصنوعی می‏ تواند برای افراد مبتلا به آسم، تنگی نفس و بیماری ‏های تنفسی مانند آمفیزم و برونشیت مزمن مشكلاتی ایجاد كند. برخی افراد مبتلا به این بیماری ‏ها به تركیباتی كه به‌ طور غیرطبیعی به هوا اضافه می‏ شود، به شدت حساس هستند و واكنش‏ های آلرژیك نشان می‏ دهند. به همین علت پژوهشگران هشدار داده ‏اند كه افراد مبتلا به مشكلات تنفسی به هیچ وجه در خانه از این مواد استفاده نكنند. به علاوه این محققان به افرادی كه مبتلا به آلرژی هستند نیز توصیه می ‏كنند از خوش‌بوكننده‏های مصنوعی استفاده نكنند، زیرا افراد مبتلا به آلرژی دچار التهاب مخاط ریوی می ‏شوند و تماس با خوش‌بوكننده‏ها ممكن است این التهاب را تشدید كند.

تردید و تهدید

تحقیقات پژوهشگران دانشگاه واشنگتن میزان و درصد مشكلات را پس از تماس و مواجهه با خوش‌بوكننده‏ها بیان كرد، اما مطالعات علمی‏ كنترل شده هنوز به ‌طور قطع نشان نداده است كه خوش‌بوكننده‏ها می ‏توانند مشكلاتی ایجاد كنند. البته مطالعاتی نشان داده است كه استفاده از خوش‌بوكننده‏ها در اتاق خواب افراد مبتلا به آسم، و تماس و استشاق مواد شیمیایی موجب تشدید و بروز حملات آسمی می‏ شود. تا كنون آزمایش مستقیمی ‏در این باره روی انسان انجام نشده است، اما به نظر می ‏رسد یافته‏ های تحقیق انجام شده روی موش ‏های آزمایشگاهی درباره انسان نیز صدق كند و نتایج مشابهی داشته باشد.
مطالعه‏ ای كه نتایج آن در آرشیو سم شناسی سال 2007 منتشر شد نشان داد، مواد شیمیایی فرار كه یكی از تركیبات اصلی خوش‌بوكننده‏ها هستند، موجب بروز مشكلات تنفسی در موش‏های آزمایشگاهی می ‏شوند. به علاوه مطالعه ‏ای كه در سال 1997 در مجله بهداشت محیط منتشر شد، نیز نشان داد تماس و مواجهه با خوش‌بوكننده‏های جامد در موش‏ های آزمایشگاهی علاوه بر مشكلات و التهابات تنفسی، مشكلات عصبی نیز ایجاد خواهد كرد.
با این وجود هنوز تحقیقات و مطالعات بیشتری لازم است تا مشكل ‏زا بودن خوش ‌بو كننده به اثبات برسد.
در هر صورت اگر یكی از افراد خانواده ‌تان دچار مشكلات تنفسی و بیماری‏ های ریوی مانند آسم، برونشیت و آمفیزم است، یا پس از استنشاق خوش‌بوكننده‏ها دچار مشكل می‏ شود، بهتر است از این محصولات استفاده نكنید و با استفاده از خوش‌بوكننده‏های مصنوعی خود، افراد خانواده و مهمانان ‏تان را در معرض خطرات احتمالی قرار ندهید.

مجبور نیستید از خوش ‌بو كننده استفاده كنید

به عقیده كارشناسان بهداشت استفاده از خوش‌بوكننده‏های مصنوعی در خانه ضروری نیست و اگر افراد اصول بهداشتی را رعایت كنند و خانه‏ شان را همیشه تمیز نگه دارند، لازم نیست برای خنثی كردن بوهای بد از خوش‌بوكننده‏های شیمیایی استفاده كنند.
واقعیت این است كه خوش‌بوكننده‏ها هوا را تمیز نمی‏ كنند، بلكه مواد شیمیایی قوی موجود در آن ها سبب می ‏شود بوهای نامطبوع به مشام نرسد. پوشاندن و خنثی كردن بوهای بد با مواد شیمیایی موجب می‏ شود كه مشكل اصلی برطرف نشود.
در صورت وجود بوی بد در خانه بهتر است پنجره را باز كنید تا هوای تازه جریان پیدا كند و علت اصلی ایجاد بوی بد را شناسایی كرده و آن را برطرف كنید.
 
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:persiauk.com
 
مطالب پیشنهادی:
بدتر از يک عادت بد! 
شایعترین علت بوی بد دهان
عوارض اشعه رايانه را جدی بگيريد
هشدار درباره رعایت نکردن اصول ایمنی در فعالیتهای اداری
10 نکته برای پيشگيری از آسيب ورزشی