بسیاری از ما عادت داریم پابرهنه در خانه، كف سونا، ساحل و... راه برویم، ولی پزشكان می‌گویند این پابرهنه راه رفتن گاهی باعث قارچ‌های پوستی و آسیب پوستی پا می‌شود
 
 
بسیاری از ما عادت داریم پابرهنه در خانه، كف سونا، ساحل و ... راه برویم، ولی پزشكان می‌گویند این پابرهنه راه رفتن گاهی باعث قارچ‌های پوستی و آسیب پوستی پا می‌شود.
در همین رابطه با دكتر حسین طباطبایی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران وعضو هیات مدیره انجمن متخصصین پوست ایران به گفتگو نشسته‌ایم.
آقای دكتر بیشتر ما ایرانی‌ها عادت داریم در خانه پابرهنه راه برویم. اشكالی دارد؟
بیشتر خانم‌های خانه‌دار كه در منزل بدون جوراب و گاهی بدون دمپایی راه می‌روند، دچار خشكی پا خصوصا در كف و حاشیه كف پا می‌شوند. مردان به دلیل مشاغل خارج از منزل و پوشیدن مداوم جوراب و كفش و افزایش تعریق كف پا كمتر دچار خشكی می‌شوند.

شما به این دسته از خانم‌ها چه توصیه‌ای دارید؟

به زنان خانه‌دار توصیه می‌شود در منزل جوراب پوشیده و از دمپایی استفاده كنند، زیرا علاوه بر پیشگیری از خشكی شدید كف پا از حساسیت تماس پوست كف پا با فرش، موكت یا سرامیك هم جلوگیری می‌شود. بعضی از افراد به پشم موجود در فرش و موكت و گاهی به مواد پلاستیكی سرامیك حساسیت داشته و دچار قرمزی و خارش شده و خشكی و ترك خوردگی كف پای شان تشدید می‌شود كه در این موارد نیاز به درمان توسط پزشك دارد، ولی در خانم هایی كه فقط خشكی و ترك خوردگی دارند، ضمن پوشیدن جوراب و دمپایی استفاده از كرم‌های نرم‌كننده و گاهی كراتولیتیك مانند وازلین سالیسیله، 3 تا 5 درصد باعث بهبودی می‌شود.

در كنار ساحل چه‌طور؟
در ساحل دریا به علت گرم و مرطوب بودن هوا، كمتر خشكی و ترك‌خوردگی در پوست كف پا ایجاد می‌شود و زمان آن هم نسبت به مواردی كه در منزل پا برهنه راه می‌روند، كوتاه‌تر است،
ولی در ساحل دریا به علت خصوصیات آب و هوایی، قارچ‌ها و انگل‌ها می‌توانند رشد كرده و در افرادی كه پا برهنه راه می‌روند، در اثر بریدگی‌های كوچك و حتی میكروسكوپی پوست كف پا، این قارچ‌ها و انگل‌ها وارد پوست شده و رشد نمایند و از طرفی اگر بعد از پایان تفریح در ساحل، پاها با آب سالم شسته نشود و كاملا خشك نگردد، لای انگشتان پا به آسانی دچار قارچ‌های مونیلیا شده و از نظر ظاهری، بین انگشتان پا خصوصا فاصله بین انگشت 4 و 5 سفید شده، حالت لیچ افتاده دیده می‌شود كه باعث خارش مداوم می‌شود. لذا علاوه بر درمان دارویی این قارچ‌ها باید همیشه پاها با آب سالم شسته شده و خوب خشك گردند، مخصوصا اینكه بعضی از افراد بعد از حمام كردن یا شستن پاها با دقت لای انگشتان پا را خشك نمی‌كنند. چنین افرادی در فصول دیگر هم دچار ضایعات قارچی مونیلیا لای انگشتان پا هستند. لذا توصیه می‌گردد همه افراد در ساحل دریا از دمپایی استفاده كنند و در پایان روز پاها را با آب سالم و سرد بشویند و خوب خشك كنند.

خیلی‌ها عادت دارند پابرهنه به سونا و جكوزی بروند. اشكالی دارد؟

شرایط استخر و سونا و جكوزی مانند كنار دریا است. رطوبت مداوم، باعث رشد قارچ‌ها در حاشیه استخرها و سونا شده و به آسانی به افراد حساس منتقل می‌شود. از طرفی گرمای سونا باعث تسریع در رشد قارچ‌ها می‌شود. لذا تمام شرایط گفته شده در ساحل دریا، مانند استفاده از دمپایی شخصی لازم است. علاوه بر این در پایان ورزش شنا و سونا، شستشوی پاها با آب سالم و خنك و خشك كردن كامل لای انگشتان پا ضروری است. در غیر این صورت مانند ساحل دریا، قارچ‌ها در لای انگشتان پا رشد می‌كنند.
در بسیاری از كاركنان استخرها و سوناها، مشكل قارچ‌های لای انگشتان پا دیده می‌شود، خصوصا در كسانی كه اصول بهداشتی توضیح داده شده را رعایت نمی‌كنند.

گاهی مجبوریم از دمپایی‌های مشترك استخر استفاده كنیم.
استفاده از دمپایی مشترك در محیط‌های مرطوب استخر، سونا و جكوزی می‌تواند به آسانی ضایعات قارچ كف پا را از افراد آلوده به افراد سالم و حساس منتقل كند، خصوصا هنگام استفاده از دمپایی‌هایی كه متعلق به استخرها است و افراد مختلف از یك دمپایی استفاده می‌كنند، این آلودگی‌ها بیشتر است، به ویژه در دمپایی‌های پلاستیكی، عمر قارچ‌ها بیشتر است.
لذا توصیه شده است در این موارد از دمپایی‌های چوبی استفاده شود، هر چند بهترین توصیه بهداشتی استفاده از دمپایی شخصی است.

بهترین پوشش برای پاها چیست؟

بهترین پوشش پا استفاده از جوراب‌های نخی است، خصوصا در فصول گرم سال به علت افزایش تعریق، جوراب‌های نخی، عرق را بهتر جذب می‌كنند.
از طرفی، بعضی افراد به مواد موجود در جوراب‌های پلاستیكی حساسیت دارند كه علاوه بر افزایش تعریق، احتمالا دچار حساسیت پوستی مانند قرمزی و خارش هم می‌شوند.
كفش مناسب شاید مهم‌ترین پوشش انسان باشد. كفش باید راحت و غیرچسبان و كاملا اندازه ی پا باشد. بسیاری از خستگی‌های زودرس، دردهای پاها و ستون فقرات به دلیل استفاده از كفش‌های نامناسب است، خصوصا در كودكان كه پاها در حال رشد است باید دقت و وسواس بیشتری در انتخاب كفش به ‌كار رود.
از نظر جنس، كفش باید از چرم‌های مرغوب و نرم ساخته شده باشد و باید از كفش‌های پاشنه بلند و یا بدون پاشنه و تخت اجتناب كرد، مگر كفش‌های ورزشی كه برای مدت زمان معینی پوشیده می‌شود. پنجه كفش‌ها بهتر است پهن باشد و به هیچ وجه نباید از كفش‌های نوك باریك استفاده كرد و در فصول گرم استفاده از كفش‌های تابستانی سوراخ‌دار كه باعث تبادل هوا می‌شوند، بهتر است.
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:persiauk.com
 
مطالب پیشنهادی:
 هشدار در مورد پوشیدن دمپايی‌ لاانگشتی و صندل
نکاتی توصیه شده برای سلامتی شما
پنج توصيه مهم برای جلوگيری از ريزش مو
آنفلوآنزای خوکی چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟
اطلاعاتی برای مقابله با آنفلوآنزای خوکی