توصیه های پزشکان برای بیماران با بیماری های مختلف چیست؟ آیا آنها را از روزه گرفتن منع میکنند یا با رعایت مواردی آنها میتوانند روزه بگیرند؟ با ما همراه باشید
 
سلامت را می‌توان لااقل یکی از فلسفه‌های روزه‌داری دانست.
«صوموا تصحوا: روزه بگیرید تا تندرست شوید»؛ حتما این حدیث پیامبر اکرم (ص) را شنیده‌اید و لابد چیزهای پراکنده‌ای در این خصوص خوانده یا شنیده‌اید که روزه می‌تواند با استراحت دادن به دستگاه گوارش، فرصت مناسبی برای احیا و ارتقای سلامت و تندرستی ما باشد. پزشکان و متخصصان تغذیه نیز معتقدند که با رعایت توصیه‌های تکمیلی طبی و تغذیه‌ای می‌توانیم (لااقل از همین منظر: تندرستی) از این فریضه الهی بهره بیشتری ببریم...
 

روزه و مغز
لابد می‌دانید که مغز فقط از قند استفاده می‌کند
. بنابراین در طی روزه‌داری اگر مواد قندی کمتر و مواد غذایی حاوی چربی بیشتری مصرف کنید، بدن‌تان (و به ویژه مغزتان) دچار افت قند خون می‌شود.
پس
در وعده سحری، بیشتر بروید سراغ آن دسته از مواد قندی که سرعت جذب کمتر و دوام بیشتری دارند (مانند سیب‌زمینی و ماکارونی) تا مغزتان به افت قند خون دچار نشود
 
 

روزه و دهان
دو مشکلی که ممکن است در برخی روزه‌داران دیده شود، خشکی مخاط دهان و بوی بد دهان است.
پس
در فاصله افطار تا سحر، تا می‌توانید، آب و مایعات بنوشید و هنگامی که مسواک می‌زنید، مسواک را روی زبان‌‌‌تان هم بکشید.
 
 

روزه و قلب و عروق
روزه برای بیشتر فشارخونی‌ها و بسیاری از بیماران قلبی می‌تواند مفید باشد؛ البته به شرطی که مراقب رژیم غذایی خود (از افطار تا سحر) باشند و داروهایشان را درست مصرف کنند.
پس
برای روزه‌گرفتن حتما اجازه و توصیه‌های لازم را از پزشک‌تان دریافت کنید و اگر اجازه روزه گرفتن داشتید، طرز مصرف داروهایتان را با مشورت پزشک‌تان ‌تنظیم و توصیه‌های تغذیه‌ای لازم را از او دریافت نمایید. اگر داروهای مدر مصرف می‌کنید، مراقب میزان مصرف مایعات (از افطار تا سحر) باشید.
 
 

روزه و دستگاه گوارش
در حین روزه گرفتن با استراحت دستگاه گوارش، میزان ترشح اسید کمتر شده و تاثیر اسید بر معده، کمتر و احتمال بروز ریفلاکس و ترش کردن هم کمتر می‌شود. اما به علت کاهش فعالیت روده‌‌ها، احتمال بروز یبوست افزایش می‌یابد.
پس
با افزایش مصرف غذاهای سالم (مخصوصا سبزی‌ها و میوه‌های تازه) و با مصرف مایعات بیشتر، از بروز یبوست پیشگیری کنید.
 
 

روزه و چشم
روزه گرفتن، بر خلاف باور عامه،‌ موجب ضعف بینایی نمی‌شود اما در برخی بیماران چشمی (مثلا مبتلایان به گلوکوم) روزه‌داری منوط به مجوز طبی است و در برخی دیگر نیز کم‌آبی ممکن است مشکل‌آفرین شود
پس
حتما پیش از روزه‌ گرفتن،‌ با پزشک‌تان مشورت کنید و مصرف به‌موقع و منظم داروهایتان را از یاد نبرید. برای پیشگیری از مشکل خشکی چشم نیز مصرف مایعات را در فاصله افطار تا سحر بیشتر کنید.
 
 

روزه‌ و گوش و گلو و بینی
برخی روزه‌دارانی که در محیط‌های پر گرد و غبار و آلوده کار می‌کنند، اگر آب و مایعات کافی دریافت نکنند، ممکن است جرم گوش‌شان بیشتر و سفت‌تر ‌شود و درجات خفیفی از کاهش شنوایی را تجربه کنند.
پس
اگر محل کار و زندگی‌تان چنین مشخصاتی دارد، مصرف کافی آب و سایر مایعات در فاصله افطار تا سحر (حداقل 8 لیوان) را از یاد نبرید و ضمنا می‌توانید با چرب کردن مخاط بینی‌تان (با کرم ویتامین آ+د) از خشکی مخاط بینی نیز جلوگیری نمایید.
 

روزه و کلیه و دستگاه ادراری
افرادی که دچار سنگ کلیه فعال و عفونت حاد دستگاه ادراری‌اند، معمولا نمی‌توانند روزه بگیرند اما برای آن دسته از بیماران کلیوی که اجازه و توان روزه‌گرفتن دارند،‌ رژیم غذایی اهمیت شایانی دارد.
پس
اگر سابقه سنگ کلیه دارید و روزه‌داری برایتان منعی ندارد، با نوشیدن مایعات کافی از افطار تا سحر (حدود 2 تا 5/2 لیتر در روز) از بروز سنگ کلیه پیشگیری کنید.
 
 
 
روزه و پوست
روزه‌داری در اغلب بیماری‌های پوستی منع طبی ندارد؛ مگر در برخی بیماری‌های شدید پوستی (مانند پمفیگوس) که نیاز به مصرف دقیق و منظم دارو وجود دارد. اما خشکی پوست و تشدید آکنه می‌تواند در اثر برخی اشتباهات رژیمی روزه‌داران اتفاق بیفتد.
 پس
با پرهیز از مصرف زیاد زولبیا و بامیه و آش و حلیم و شیرینی‌های متداول ماه رمضان، از بروز آکنه‌های مقاوم به درمان در پوست خودتان پیشگیری کنید و با مصرف کافی آب و سایر مایعات در حدفاصل افطار تا سحر، جلوی خشکی پوست‌تان را بگیرید. از مصرف سبزی‌ها و میوه‌های تازه که می‌توانند به شادابی پوست منجر شوند نیز غفلت نکنید.
 
 

روزه و استخوان و مفاصل
آن دسته از مبتلایان به پوکی استخوان که دارو مصرف می‌کنند، می‌توانند شیوه زمان‌بندی مصرف داروی خود را با توجه به میزان مصرف‌شان تنظیم کنند.
پس
حتما قبل از روزه گرفتن با پزشک‌تان مشورت کنید و درباره شیوه مصرف داروهایتان از او سوال کنید. افزایش مصرف مایعات در حدفاصل افطار تا سحر را نیز از یاد نبرید.
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:salamt.ir
 
مطالب پیشنهادی:
 10 نکته برای پيشگيری از آسيب ورزشی
ورزشهای مؤثر در جلوگیری از پوکی استخوان
پیشگیری از آسیب کمر
5 نکته مهم برای پیشگیری از سرطان روده
سودمندی استفاده از وسایل نقلیه عمومی در حفظ سلامت