هر لایه‌برداری برای هر نوع پوستی مناسب نیست بلكه انواع مختلف پوست به مواد مختلفی برای لایه‌برداری نیاز دارد.این انتخاب واقعا حیاتی است چون درصورت اشتباه می‌تواند وضعیت شما بدتر هم بشود.

 

احتمالا تا به حال زیاد شنیده‌اید كه پوست نیاز به لایه‌ برداری دارد و در مراقبت‌های پوستی هر فردی باید حتما كرم‌های لایه ‌‌بردار وجود داشته‌ باشد تا سلول‌های مرده پوستی از بین بروند و پوست بتواند كرم‌هایی چون مرطوب‌ كننده و ضدچروك‌ را به‌خود جذب كند تا بهبود بیشتری روی پوست مشاهده شود اما هر لایه‌ برداری برای هر نوع پوستی مناسب نیست بلكه انواع مختلف پوست به مواد مختلفی برای لایه‌ برداری نیاز دارد.

این انتخاب واقعا حیاتی است چون درصورت اشتباه می‌تواند وضعیت شما بدتر هم بشود.

 

اگر پوست خشك دارید

 بهتر است از لایه‌ بردارهایی استفاده كنید كه AHA دارند چون پوست شما فقط احتیاج دارد لایه سلول‌های مرده از روی آن برداشته شود بنابراین باید از موادی استفاده كنید كه باعث خشكی پوست شما نشوند. بهتر است اگر پوست شما خشك است حتما زیرنظر پزشك، لایه‌بردار مناسب را انتخاب كنید تا دردسرهای بعدی برای شما پیش نیاید.

 

 اگر پوست چرب دارید

 بهتر است به ‌دنبال لایه ‌بردارهایی باشید كه BHA دارند چون این اسید از سطح پوست و منافذ پوستی لایه‌برداری می‌كند، همچنین می‌توانید هرچند وقت یك‌بار از یك لایه‌ بردار ملایم مكانیكی استفاده كنید، پیشنهاد می‌كنیم یك روز درمیان از لایه ‌بردار استفاده كنید.

 

 اگر پوست شما مستعد آكنه است

استفاده از لایه ‌بردارهای مكانیكی می‌تواند آكنه‌های شما را بدتر كند و بهتر است از لایه‌ برداری كه BHA دارد به‌ طور روزانه استفاده كنید. اگر فكر می‌كنید پوست شما به یك درمان جدی احتیاج دارد، بهتر است با مشورت یك متخصص پوست از رتینوئیدها استفاده كنید.

 

 اگر پوست شما نرمال یا مختلط است

 بهتر است از یك لایه‌بردار BHA یا یك لایه‌ بردار مكانیكی بسیار ملایم مثل اسكراب‌های موجود در داروخانه‌ها استفاده كنید. استفاده از روشی مثل میكرودرم ابریژن نیز می‌تواند برای پوست‌های نرمال مفید باشد. بهتر است بعد از لایه ‌برداری از كرم‌های مغذی استفاده كنید؛ بعد از لایه ‌برداری پوست شما خیلی بهتر مواد مغذی را جذب می‌كند.

 

 اگر پوست حساس دارید

توصیه می‌كنیم بیش از هفته‌ای 2 بار از لایه ‌بردار استفاده نكنید. سعی كنید از لایه‌بردارهایی که حاوی مقادیر زیادی مواد اسیدی هستند (مثل اسیدهای گلیكول) استفاده نكنید یا قبل از خرید از این نوع لایه‌بردارها، آن را روی قسمت كوچكی از پوست ‌تان تست كنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید. رتینوئیدها نیز بسیار حساسیت‌ زا هستند و برای پوست‌های حساس مناسب نیستند بهتر است از اسكراب ‌های ملایم و مناسب برای پوست‌های حساس (هفته‌ای یك بار) استفاده كنید.

 

 چرا روزهای اول بعد از لایه‌برداری پوست بدتر می‌شود؟

 شاید فكر كنید وقتی دچار آكنه می‌شوید تنها سطح خارجی پوست ‌تان تحت ‌تاثیر قرار می‌گیرد اما در حقیقت در لایه‌های عمیق ‌تر نیز آكنه وجود دارد.

 ممكن است سطح خارجی پوست بهبود پیدا كند و در نتیجه به ‌نظر بیاید كه دیگر مشكلی وجود ندارد اما همچنان در لایه‌های زیرین آسیب‌ها وجود دارد.

 لایه‌ برداری و پیلینگ با برداشتن سلول‌های سطحی پوست باعث می‌شود آسیب‌ دیدگی‌های زیرین پوست به سطح پوست آمده و هویدا شوند و در نتیجه فرد احساس ‌كند پوستش بدتر شده‌ است.

اما این آسیب‌دیدگی‌ها چندان طول نمی‌كشد و به محض این‌ كه اسكارها و جوشگاه‌ها بهبود یابد، پوست سالم كم‌ كم خودش را نشان می‌دهد.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ

www.seemorgh.com/lifestyle

منبع : 3nasl.com