به نظر می‌رسد استفاده از یك حالت دهنده (كاندیشنر) می‌تواند یكی از آسان ترین و بی‌دردسرترین راه حل‌ها باشد ولی آیا می‌توان درست‌ترین و كم عارضه ترین راه حل هم دانست؟
در صد بسیار زیادی از خانم‌ها و آقایان از اینكه موهایشان پس از حمام حالت وز(فرهای نامطلوب) به خود می‌گیرد و به سختی شانه می‌شود شاكی هستند و دوست دارند بعد از حمام كردن موهائی نرم، صاف و درخشنده داشته باشند.شاید شما هم جزء همین افراد باشید و شاید تا به حال راه‌های بسیاری را آزموده باشید.

به نظر می‌رسد استفاده از یك حالت دهنده (كاندیشنر) می‌تواند یكی از آسان ترین و بی‌دردسرترین راه حل‌ها باشد ولی آیا می‌توان درست‌ترین و كم عارضه ترین راه حل هم دانست؟

 

حالت دهنده یا نرم كننده؟

لغت كاندیشنر در مراجع فارسی زبان، <حالت دهنده> ترجمه شده است. استفاده از واژه <نرم كننده> به جای حالت دهنده در بسیاری از موارد رایج شده و به غلط به عنوان مترادف لغت <كاندیشنر> استفاده می‌شود، در حالی كه نرم كننده‌ها رده‌ای جداگانه در طبقه بندی گروه‌های 63 گانه سیستم بین المللی نام‌گذاری مواداولیه صنایع بهداشتی و آرایشی دارند.

شامپو ازموادی تشكیل شده كه پس از آبكشی بار الكتریكی منفی روی‌مو‌به‌جای می‌گذارد .

این مواد سورفكتانت‌های آنیونی نام دارند) این امر باعث باز شدن پولك‌های سطح خارجی مو موسوم به كوتیكول‌ می‌شود.

باز شدن این پولك‌ها باعث از دست رفتن رطوبت مو شده و همچنین به علت زبری و ناهمواری نور را خوب منعكس نمی‌كنند، بنابراین مو درخشندگی خود را از دست داده، كدر ومات به نظر می‌آید.

 

تركیبات حالت دهنده

حالت دهنده یا كاندیشنر از موادی تشكیل شده كه در ساختار ملكولی آن بار مثبت وجود دارد. (این مواد سورفكتانت‌های كاتیونی نام دارند.) خنثی شدن بار الكتریكی مو توسط حالت دهنده باعث مسطح شدن پولك‌های مو و صاف شدن آنها و در نتیجه حالت پذیری، درخشش و سهولت شانه زدن در حالت خشك و مرطوب می‌شود.

بنابراین هرچه مو خشك‌تر باشد (منظور طبیعت مو است نه خیس یا تر بودن آن) نیاز بیشتری به حالت دهنده دارد. به طوری كه برای موهای خیلی خشك و آسیب‌دیده، از حالت دهنده‌هایی با نفوذ‌عمقی‌استفاده می‌شود كه به داخل كوتیكول نفوذ می‌كنند.

به طور كلی حالت دهنده‌ها دو دسته هستند:دسته اول كه پس از شامپو زدن استفاده می‌شوند و قبل از خشك كردن نیاز به آبكشی دارند و بنابراین مقدار ناچیزی از آن روی مو باقی می‌ماند.دسته دوم حالت‌دهنده‌ها نیاز به آبكشی ندارند،بنابراین تا دفعه بعد كه شامپو زدن انجام می‌شود به طور كامل روی موها باقی می‌مانند.

 

طرز مصرف

بدیهی است كه انتخاب فرآورده حالت دهنده مناسب مو، اولین و مهم‌ترین مرحله كار است.بعد از اینكه حالت دهنده مناسب موهای خود را انتخاب كردید، باید یاد بگیرید كه چگونه از آن استفاده كنید.همانطور كه قبلاً ذكر شد حالت‌دهنده‌ها دو دسته هستند.دسته‌ای كه نیاز به آبكشی دارند و دسته‌ای كه آبكشی نمی‌شوند.

حالت‌دهنده‌های رایج در بازار (خصوصا انواع ایرانی ) اكثرا جزء دسته آب كشی هستند. بنابراین بعد از شامپو كردن، موی خود را به خوبی آبكشی كنید تا هیچ گونه اثری ازشامپو لابه‌لای موی شما باقی نمانده باشد. سپس موی خود را با دست و یا حوله آبگیری كنید. چون مویی كه خیلی خیس باشد قدرت جذب حالت دهنده بر روی آن كمتر است.

میزان آب گیری از مو و اینكه این كار با دست انجام شود یا حوله باید مطابق دستورالعمل محصول صورت پذیرد. در صورتی كه از حوله،‌استفاده می‌كنید باید این كار را با روش گذاشتن و برداشتن انجام دهید.

مقداری حالت دهنده در كف دست خود بریزید و دست‌ها را مالش دهید (درست همان كاری كه برای شامپو می‌كردید) تا به خوبی دركف دست شما پخش شود. سپس آن را به صورت یكنواخت روی همه تارهای موی خود پخش كنید. برای پخش كردن آن می‌توانید از شانه مناسب نیز استفاده كنید.

باید توجه داشته باشید كه بر خلاف شامپو، حالت دهنده را نباید بر روی پوست سر خود ماساژدهید. فقط ساقه و نوك موی شما به حالت دهنده نیازدارد. به حالت دهنده كمی زمان بدهید كه كار خود (عمل خنثی كردن بار الكتریكی مو) را انجام دهد.

زمان لازم برای این كار در دستورالعمل نوشته شده روی حالت‌دهنده باید قید شده باشد،اما معمولا 2تا 3 دقیقه زمان لازم دارد.مرحله بعد مرحله آبكشی است.

 

نکته:

جریان آب را از روی موی آغشته به حالت دهنده عبور دهید تا آبكشی شود (یادآوری می‌كنم با موی خیس خود به ملایمت رفتار كنید. چون مو در حالت خیس برای تخریب، مستعد تر است.)

نكته‌ای كه باید در این مرحله دقت كنید این است كه برخلاف آبكشی شامپو كه هرچه افراط كنید بهتر است، برای آب كشی حالت دهنده زیاد افراط نكنید. چون همانطور كه ذكر شد باید مقدار اندكی‌از حالت دهنده روی سطح موی شما باقی بماند. برای این منظور حالت دهنده را زمانی استفاده كنید كه قصد دارید ازحمام خارج شوید.نكته دیگری كه باز هم باید تاكید شود آن است كه تنها مقدار اندكی از حالت دهنده باید روی موی شما باقی بماند، در حدی كه هنوز احساس كنید سطح مو لیز است.

به جا گذاشتن مقدار زیاد از حالت دهنده نه تنها باعث نرمی و حالت پذیری بیشتر مو نمی شود بلكه باعث احساس سنگینی و كدورت مو شده و آن را بدحالت می‌كند.البته بر روی موهای زبر و ضخیم ناچارید مقدار بیشتری از حالت‌دهنده را بر جای گذارید تا اثر كند .

در گذشته پاك كنندگی شامپو با خشكی و زبری موها همراه بود به طوری كه مصرف كننده این حالت را به عنوان یكی از ویژگی‌های شامپو پذیرفته بود. گویا مردم قانع شده بودند كه تنها راه حل برای مبارزه با زبری مو استفاده از حالت‌دهنده است اما در حال حاضر دسترسی همزمان مصرف كننده به موی نرم و پاكیزه، با ابزاری به نام دومنظوره (شامپو + حالت‌دهنده) امكان پذیر شده است.

البته ثابت شده كه استفاده از شامپو در یك مرحله و حالت‌دهنده در مرحله‌ای جداگانه تاثیر بیشتر و مفید تری دارد.

به هر حال فرآورده‌های دو منظوره هم برای كسانی طراحی شده كه وقت كافی برای شستن مو در یك مرحله و استفاده از حالت‌دهنده را در مرحله‌ای جداگانه ندارند. مثلا كسانی كه صبح با عجله دوش می‌گیرند و خود را برای رفتن به بیرون از خانه آماده می‌كنند وبه عبارت دیگر كسانی كه دوست دارند فقط بشویند و بروند.

این محصول در صورتی كه به درستی فرمول بندی شده و به درستی مصرف شود مزایای پاك كنندگی شامپوی ملایم را به همراه خواص ارزنده حالت ‌دهنده، یك جا و در یك مرحله عرضه می‌كند.

 

سین جیم‌های معمول

بعد از استفاده از حالت‌‌دهنده ‌احساس می‌كنم موی من سنگین شده. چرا؟

این مشكل می‌تواند در اثر یكی از این عوامل به وجود آمده باشد:

- حالت‌دهنده به جای اینكه روی ساقه و نوك موها استفاده شود به غلط بر روی پوست سر مالیده شده است.

-حالت‌دهنده بیش ازحد استفاده شده و یا به خوبی آبكشی نشده است.

- حالت دهنده برای موی سر شما مناسب نبوده است.

 

آیا فقط برای قسمت‌های انتهایی تارهای مو باید حالت ‌دهنده استفاده شود یا قسمت‌های نزدیك به ریشه هم نیاز به آن دارد؟

قسمت‌های میانی و انتهایی مو(نوك موها) احتیاج بیشتری به رطوبت دارد زیرا عمر بیشتری كرده و زمان زیادتری در معرض عوامل مخرب و خشك كننده محیط مانند باد و یا نور خورشید همچنین مدل دهنده‌های گرمایی مانند سشوار و برس‌ها و... قرار گرفته است.

قسمت‌های نزدیك به ریشه، جوان و سالم هستند، به علاوه با روغن طبیعی پوست سر چرب می‌شوند. بنابراین به جز در موارد استثنایی نیازی به استفاده در آن قسمت نیست.

 

بعد از استفاده از حالت دهنده موی خود را با آب گرم آبكشی كنم یا آب سرد؟

به یاد داشته باشید هر چه دمای آب آبكشی بیشتر باشد حالت ‌دهنده بیشتری زدوده می‌شود.

از طرفی بر روی موی زبر و ضخیم حالت‌دهنده بیشتری باید بر جای بماند. بنابراین هر اندازه موی شما ضخیم تر است از دمای آبكشی كمتری استفاده كنید تا حالت‌دهنده بیشتری بر روی موی شما بر جای بماند و هر چه موی شما نازك تر باشد از آب گرمتری استفاده كنید تا حالت‌دهنده كمتری بر روی موی شما باقی بماند.

موی من در اثر استعمال مواد شیمیایی خشك و تخریب شده. آیا بر جای گذاردن حالت‌دهنده بر روی مو در طول شب كار صحیحی است؟

این كار نه تنها تاثیری بر بیشتر نرم شدن موهای شما ندارد بلكه تارهای موی شما به علت تورم، در طول شب - وقتی شما خواب هستید- شكسته خواهد شد.

 

آیا حالت‌دهنده مو را درخشان می‌كند؟

مسلما همینطور است. علت كدر بودن مو آن است كه نور به آن تابیده می‌شود اما به علت ناهمواری سطح آن بازتاب نمی‌شود.

حالت‌دهنده با هموار كردن پولك‌های سطح خارجی مو بازتاب نور را بیشتر كرده و موجب درخشش آن می‌شود.

در آرایشگاه بعد از استفاده كردن از حالت‌دهنده‌، موی من را‌زیر‌سشوار‌قرار می‌دهند . آیا این كار لازم است؟

این كارعملكرد حالت‌دهنده را تسریع می‌كند اما مزایای حالت‌دهنده را بیشتر نمی كند.

 

آیا حالت‌دهنده موخوره را هم درمان می‌كند؟

هیچ چیز جز تیغه‌های قیچی موجب برطرف شدن موخره نمی‌شود!

آیا حالت‌دهنده رشد مو را تسریع می‌كند؟

خیر ولی كمك می‌كند كه مو، بیشتر روی سر شما باقی بماند.

 

در اثر استعمال حالت‌دهنده موی من لخت و بی‌حالت می‌شود. آیا من حالت‌دهنده زیاد مصرف كرده ام؟

ممكن است از حالت ‌دهنده سنگین استفاده كرده باشید. حالت‌دهنده را عوض كنید.

 

چه مدت حالت‌دهنده روی سر من باقی بماند؟

معمولا 2تا5 دقیقه كافی است و حداكثر01 دقیقه. دستورالعمل سازنده مدنظر قرار گیرد.

 

حالت‌دهنده‌ با نفوذ عمقی ‌چه‌ فرقی ‌با‌ حالت دهنده‌های معمولی دارد؟

حالت‌دهنده‌های با نفوذ عمقی طوری طراحی شده كه به داخل كوتیكول رسوخ می‌كند.

 

چگونه می‌توانم تشخیص دهم كه حالت‌دهنده به طور كامل از روی موی من زدوده شده است؟

لازم نیست حالت‌دهنده را به طور كامل از روی موی خود بزدایید. زیرا مقدار بسیار اندكی از حالت‌دهنده باید بر روی سطح موی شما باقی بماند. در واقع همین پوشش و آب بند شدن مو با حالت‌دهنده است كه مو را حالت پذیر می‌كند.

 

آیا آبكشی نكردن حالت‌دهنده به موی من آسیب وارد خواهد كرد؟

همانطور كه در سوال قبلی تشریح شد شما باید مقدار بسیار اندكی از حالت‌دهنده را بر روی سطح موی خود باقی گذارید. بر جای گذاردن مقادیر زیاد از حالت‌دهنده بر روی مو باعث كدورت آن خواهد شد.

 

آیا ممكن است حالت‌دهنده باعث ریزش مو شود؟

در اثر استعمال شامپو و حالت‌دهنده ریزش مو ظاهرا زیاد می‌شود اما این ریزش طبیعی و موقتی مو است. این مواد باعث ریزش دائم مو نمی شوند.

 

 مطالب پیشنهادی:
با موثرترین ماسک‌های میوه‌ای آشنا شوید !
چگونه به موهایمان سشواری بی ضرر بزنیم!
مدلهای موی بسیار زیبا !
موهای زیبا، گامی به سوی جوانتر شدن!!

4 قدم تا هایلایتی زیبا 

 

 

گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: ایران سلامت