ما تلاش کرده‌ایم در این بخش بیشتر به این ۲ شیوه جدید بپردازیم و در مورد آسانترین شیوه های برنزه کردن پوست بگوییم. روشهایی که قادر است عوارض برنزه کردن را به حداقل برساند.
با وجود روزهای گرم و داغ تابستان رفته رفته که روزها را سپری میکنیم  اشتیاق بعضی از جوانان برای برنزه کردن پوست زیادتر می‌شود. ولی همین برنزه کردن که به نظر آسان ترین کار می‌آید شیوه های مخصوص خودش را دارد. بعضی از این شیوه ها  مثل سولاریوم آنقدر عارضه  دارد که به هیچ وجه سفارش نمی‌شود. شیوه های دیگر مثل حمام آفتاب‌گرفتن و بکاربردن کرم‌ها و محصولات برنزه‌کننده پوست است که اگر در حد معمولی  باشد و نکات ایمنی آن رعایت شود زیانهای کمتری خواهد داشت. ما تلاش کرده‌ایم در این بخش بیشتر به این ۲ شیوه  جدید بپردازیم و در مورد آسانترین  شیوه های برنزه کردن پوست بگوییم. روشهایی که قادر است عوارض برنزه کردن را به حداقل برساند.

آب هویج بدن را برنزه می‌کند
موادی مثل قهوه، آب‌هویج، آب‌گوجه و… که برخی افراد برای برنزه شدن از آنها استفاده می‌کنند از جمله موادی هستند که استفاده از آنها حتی بدون آفتاب گرفتن هم به بدن رنگ می‌دهد. برخی از مردم با مالیدن این خوراکی‌ها به پوست و قرار گرفتن زیر تابش نور خورشید پوست‌شان را برنزه می کنند. در حقیقت آفتاب به آنها کمک می‌کند تا منافذ پوستی بهتر باز شوند ورنگ این مواد طبیعی در لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کند. البته بعضی افراد برای برنزه کردن از مواد دیگری مانند بتادین نیز استفاده می‌کنندکه استفاده از آن خطرات و عوارضی به همراه دارد.برای نمونه اگر فردی به ید حساسیت داشته باشد حتی برای ضد عفونی کردن زخم هم نباید از این دارو استفاده کند. بتادین به علت ماهیت ضدعفونی‌کننده‌اش نباید برای مدت  زیادی روی پوست بماند زیرا در این حالت باعث خراب شدن پوست می‌شود. بتادین می‌تواند به پوست رنگ دهد ولی ممکن است آن را ابلق و دو رنگ هم کند.

حمام آفتاب قانون دارد
می‌توانید با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با spfهای مختلف اشعه مضر آفتاب را گرفته و برنزه شوید، البته یادتان باشد که باید از ساعات و زمان کم آفتاب گرفتن را شروع و بعد به مرور، مدت آن را زیاد کنید. اگر می‌خواهید زودتر برنزه شوید، می‌توانید از یکسری لوازم بهداشتی و آرایشی استفاده کنید که روی آنها مدت زمان لازم ‌برای برنزه شدن نوشته شده است. از طرف دیگر محصولات برنزه‌کننده در ۲ نوع وجود دارد، یک نوع آن خودبه‌خود به پوست رنگ می‌دهد و به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ می‌کند و نوع دیگر محصولاتی هستند که همراه با آفتاب گرفتن، به بدن رنگ می‌دهند.

اگر می‌خواهید بیشتر برنزه بمانید…
با اتمام زمان آفتاب‌گرفتن حتما با آب ولرم یا نسبتا خنک دوش بگیرید و روغن‌های اضافی را خوب بشویید. سپس با برداشتن و گذاشتن حوله روی پوست، رطوبت آن را بگیرید. از کشیدن حوله روی پوست خودداری کنید. بعد از آن حتما از یک لوسیون مرطوب‌کننده استفاده کنید. البته لوسیون‌ها و ژل‌های مخصوص بعد از آفتاب هم هستند که پوست را خنک، ترمیم و رنگ برنزه پوست را تثبیت می‌کنند. این لوسیون‌ها معمولا برای پوست بدن طراحی شده‌اند. برای پوست صورت‌تان باید از کرم‌های مخصوص صورت استفاده کنید. در ادامه روز نیز هر زمان احساس کردید پوست‌تان خشک شده دوباره به آن لوسیون بمالید. آفتاب باعث می‌شود بیش از پیش به این مرطوب‌کننده‌ها احتیاج پیدا کنید. برای تهیه تمام این روغن‌ها و لوسیون‌ها می‌توانید به فروشگاه‌های لوازم آرایشی بهداشتی یا داروخانه‌ها مراجعه کنید.

بهترین زمان آفتاب گرفتن
دانشمندان معتقدند، بهترین زمان برای برنزه شدن پوست هنگام صبح است زیرا در این زمان بدن پروتئین‌هایی تولید می‌کند که می‌تواند آسیب رسیده به پوست در اثر تابش نور خورشید را ترمیم کند. در حقیقت در این زمان تولید این پروتئین بیشترین مقدار را دارد و بهتر از سلول‌های بدن محافظت می‌شود.با گذشت زمان و نزدیک شدن به هنگام شب تولید این پروتئین کمتر می‌شود. محققان معتقدند ساعت طبیعی بدن وظیفه کنترل این حالت را بر‌عهده دارد. میزان این پروتئین در ساعت ۷ صبح بیشتر از بقیه زمان‌هاست و شاید این ساعت‌ها بهترین زمان برای استفاده از نور آفتاب باشد.البته هنوز هم محققان به مردم توصیه می‌کنند، به هیچ وجه سراغ استفاده از تخت‌های برنزه‌کننده یا آفتاب گرفتن با هدف برنزه شدن نروند زیرا این کار در هر حالتی خطر سرطان پوست را بیشتر می‌کند.

اگر برنزه کرده‌اید و می‌خواهید سفید شوید…
آبلیمو از آن دست موادی است که برای از بین بردن رنگ برنزه پوست بسیار استفاده می‌شود چرا که هم خاصیت لایه برداری دارد و هم رنگ پوست را روشن می‌کند. کافی است لیمو را قاچ کرده و روی مناطق برنزه و تیره شده پوست بمالید.حدود۲ تا ۳ دقیقه آن را ماساژ دهید و سپس۱۰ دقیقه آن را رها کنید تا روی پوست خشک شود و بعد دوش بگیرید و اگر هم توانستید در حمام حسابی پوست را لیف بکشید. اسید سیتریک داخل آبلیمو، سلول‌های مرده را از بین می‌برد و در نتیجه پوست برنزه شده کم‌کم به رنگ طبیعی خود بازمی‌گردد. با اینکه به احتمال زیاد این روش به شما کمک خواهد کرد تا احساس تازگی کنید اما هنگام به کار بردن آن حواس‌تان را جمع کنید اگر پوست‌تان شروع به خارش کرد، آن را سریع بشویید. چون این احتمال وجود دارد که پوست شما حساس باشد و نتواند اسید را روی خود تحمل کند. پس دقت داشته باشید که به پوست‌تان آسیب نرسانید و هر گز از این شیوه روی پوست‌های آسیب‌دیده استفاده نکنید.

آیا محصولات برنزه کننده ضرر دارند؟
این روزها بسیار مرسوم شده‌است که برخی با استفاده از انواع کرم، لوسیون یا روغن‌های اتوبرنزه رنگ پوست را تیره و برنزه می‌کنند؛ باید گفت که ماده اصلی این کرم‌ها، لوسیون‌ها، اسپری‌ها و تمام محصولات اتوبرنزه ماده‌ای به نام دی هیدروکسی استون است که تا چندسال پیش بیشتر افراد تصور می‌کردند ضرری ندارد و در واقع استفاده از این محصولات برنزه کننده به مراتب از سولاریوم یا حمام آفتاب کمتر است و حتی بودند تولیدکنندگانی که مدعی بودند این محصولات برنزه‌کننده هیچ ضرری برای بدن ندارند. ما در سال‌های اخیر با توجه به نتیجه تحقیقات بسیاری که پژوهشگران در این زمینه انجام داده‌اند، معلوم شده که استفاده بی‌اندازه و مداوم از محصولات برنزه‌کننده می‌تواند مشکلاتی مانند مقاومت به انسولین، ابتلا به دیابت، ایجاد اختلال‌های هورمونی در بدن یا حتی نازایی را به وجود آورد. با توجه به تمام این موارد استفاده از برنزه کننده به هیچ عنوان به خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

 برنزه‌کننده‌ها یا سولاریوم و حمام آفتاب
درست است که محصولات برنزه‌ کننده عوارض خاص خود را دارند اما این عوارض وقتی خود را نشان می‌دهند که مصرف بیش‌ از اندازه و افراطی شود؛ در واقع منظور این است که یعنی استفاده از چنین محصولاتی برای کوتاه مدت و در دفعات محدود و انگشت شمار مشکلی ایجاد نخواهد کرد.به طور کلی نباید فراموش کرد که در مقایسه بین نور آفتاب، اشعه فرابنفش سولاریوم و محصولات برنزه‌کننده بدون شک خطر نور آفتاب و دستگاه سولاریوم به مراتب بیشتر از برنز‌ه‌کننده‌هاست.

حمام آفتاب پرخطرتر است یا سولاریوم؟
در مقایسه دستگاه‌های سولاریوم و حمام آفتاب می‌توان عنوان کرد آفتاب کم خطرتر است چرا که آفتاب واکنش‌های حفاظتی پوست را نسبت به مقابله با عوارض نورآفتاب تحریک و پوست را ضخیم‌تر می‌کند. در صورتی که اشعه ماورای بنفش ساطع شده از دستگاه‌های سولاریوم این کار را نمی‌کنند و خطر بیشتری را برای فرد به دنبال دارند. یادتان باشد ابتلا به سرطان پوست در اثر تابش بیش از اندازه نور آفتاب یا اشعه‌های مضر دستگاه سولاریوم یکی از بدترین عوارض برنزه کردن پوست با این روش‌هاست.
ناگفته نماند که احتمال ابتلا به سوختگی یا ایجاد لک‌های پوستی در کوتاه مدت در افرادی که هفته‌ای چند مرتبه این کار را می‌کنند، هم وجود دارد.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : مجله سیب سبز



مطالب پیشنهادی :
برنزه ی زمستانی یا تابستانی !
با دستگاه برنزه شویم یا آفتاب؟ کدام یک بهتر است؟
کرمی برای برنزه شدن که خودتان می توانید درست کنید!!
محصولات برنزه كننده مصنوعى و روش صحيح استفاده از آن!
برنزه کردن، درست یا غلط؟