تغییر رنگ پوست زیر چشم‌ها ممکن است در هر زمانی برای هر کسی اتفاق بیافتد. به‌هرحال برای برخی از ما این «حلقه‌های تیره» یک مزاحمت همیشگی ایجاد می‌کند...
 
تغییر رنگ پوست زیر چشم‌ها ممکن است در هر زمانی برای هر کسی اتفاق بیافتد. به‌هرحال برای برخی از ما این «حلقه‌های تیره» یک مزاحمت همیشگی ایجاد می‌کند. از آن‌جا که این حالات به‌ندرت علامتی از بیماری‌های دیگر به‌شمار می‌رود، علل معمول آن آلرژی، خستگی‌ یا متاسفانه ارثی است. در هر حال، بدون توجه به علت آن، می‌توان از تیرگی این حلقه‌ها کاست و در برخی موارد به‌طور کامل از دست آن‌ها رهایی یافت.
 
مراحل کار
۱- آزمایش خون: مشخص کنید که آیا این مشکل در خانواده‌ی شما وجود دارد یا نه. اعتقاد بر این است که حلقه‌های تیره اغلب ارثی است. این بدان معنی نیست که شما نمی‌توانید کاری در این مورد انجام دهید، اما باید خود را برای کمترین حد موفقیت آماده کنید و به‌طور واقعی تلاش کنید تا از دست آن رهایی یابید. حلقه‌های رنگی زیر چشم همچنین ممکن است ته‌نشست خفیف کربن در اثر سوءجذب پروتئین باشد. سوءجذب پروتئین ممکن است به‌دلیل کمبود اسید کلریدریک در معده یا کمبود ویتامین B6 یا اسید فولیک ایجاد شود. تقریباً ۳۰٪ افراد نمی‌توانند ویتامین B6 (پیریدوکسین) یا اسید فولیک کافی جذب کنند و ممکن است نیاز به تامین این ویتامین‌ها به اشکال یا راه‌های دیگر داشته باشند.

۲- مشخص کردن آلرژن‌ها: آلرژی ممکن است شایع ترین علت تغییر رنگ زیر چشم باشد. اگر اساس مشکل شما آلرژی باشد، فقط باید آن را درمان کنید یا از مواد آلرژی‌زا دوری کنید. حساسیت‌های فصلی مثل تب یونجه اغلب به‌طور موثری با داروهای خارج از نسخه یا مراجعه به پزشک درمان می‌شود. برای سایر مواد حساسیت‌زا بهترین کار این است که از آن‌ها دوری کنید. اگر تیرگی یا پف‌آلودگی دور چشم‌تان دایمی است، شما ممکن است یک حساسیت غذایی تشخیص داده نشده داشته باشید یا حساسیت به مواد شیمیایی در منزل یا محل کارتان. با یک متخصص پوست مشورت کنید تا ببینید ممکن است به چه چیزی حساسیت داشته باشید. افراد آلرژیک معمولاً ویتامین B6، ویتامین B12 و اسید فولیک کمی دارند. خوردن مولتی‌ویتامین ممکن است به بهبود آلرژی و سیاهی دور چشم‌تان کمک کند.

۳-خواب شبانه‌ی کافی داشته باشید: کاملاً مشخص نیست که چرا خواب ناکافی شبانه باعث تیرگی زیر چشم‌ها می‌شود، اما همه‌ی ما دیده‌ایم که این مساله چه در مورد خودمان یا کسانی که می‌شناسیم اتفاق می‌افتد. کمبود خواب پوست را رنگ‌پریده‌تر می‌کند (که در نتیجه تیرگی دور چشم‌ها بیشتر به‌نظر می‌آید) و خون‌رسانی را هم کم می‌کند. همچنین اعتقاد بر این است که دراز نکشیدن ناکافی به خودی خود یک علت به شمار می رود. تعیین کنید که به چقدر خواب نیاز دارید (که اغلب ۹-۷ ساعت در شب است ولی در افراد مختلف فرق می‌کند) و سعی کنید که دو هفته به‌طور منظم به همین مقدار بخوابید تا اثرات مفید آن را ببینید. به‌خاطر داشته باشید که الکل و داروها روی کیفیت خواب شما اثر معکوس دارد؛ بنابراین از آن‌ها خودداری کنید یا مصرف‌شان را محدود کنید. کاهش خواب به‌همراه کاهش جذب ویتامین اغلب منجر به کاهش عملکرد آدرنال می‌شود. کاهش عملکرد آدرنال باعث می‌شود که بدن شما تمایل کمتری به جذب B6 داشته باشد و کاهش جذب B6 نیز عملکرد آدرنال را تضعیف می‌کند و متاسفانه بدن شما به یک چرخه‌ی معیوب می‌افتد. خوب خوابیدن و مصرف منظم ویتامین‌هایی که به آن نیاز دارید و همین‌طور دریافت کافی کلسیم و منیزیم از طریق مصرف شیر یا مکمل‌های معدنی به ترمیم عملکرد آدرنال کمک می‌کند. بنابراین اگر شما می‌خواهید که این چرخه‌ی معیوب و حلقه‌های سیاه دور چشم خود را از بین ببرید باید استرس خود را کاهش دهید، خواب خوب داشته باشید و ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب مصرف کنید تا عملکرد آدرنال شما حفظ شود.
 
4-وقتی می‌خواهید بخوابید، پوست خود را درمان کنید: ماسک‌های شبانه‌ای در دسترس است که می‌تواند ظاهر پف‌آلوده و تیره‌رنگ زیر چشم‌ها را کاهش دهد ولی می‌توانید خودتان هم این ماسک‌ها را بسازید. پیش از این‌که به رختخواب بروید یک لیف بردارید و آن را با کمی آب سرد مرطوب کنید. سپس آب اضافه را بچلانید و آن را زمانی که می‌خواهید بخوابید روی چشمان‌تان قرار دهید. درمان پوستی ممکن است کمک‌کننده باشد اما مشکلات واقعی ممکن است ناشی از کاهش جذب مواد معدنی و ویتامین‌ها باشد که آن هم باید درمان شود. اگر مبتلا به بیماری‌های دیگری چون دردهای مزمن هستید باید آن‌ها را هم درمان کنید.
 
 
5- هر روز چای کیسه‌ای سرد، تکه‌های یخ پیچیده شده در پارچه‌ی نرم یا برش‌های خیار روی چشمان‌‌تان بگذارید: نشان داده شده است که تانین (Tanin) موجود در چای کیسه‌ای از ورم و تغییر رنگ چشم می‌کاهد و از دیرباز از برش‌های خیار نیز برای کاهش پف‌آلودگی دور چشم و طراوت بخشیدن به ظاهر پوست اطراف چشم استفاده می‌شده است. دراز بکشید (ترجیحاً صبح‌ها) و برش‌های تازه‌ی خیار یا چای کیسه‌ای سرد و مرطوب کافئینه را به‌مدت ۱۵-۱۰ دقیقه روی چشمان خود بگذارید و سعی کنید چشم‌‌‌تان را ببندید. (می‌توانید چای کیسه‌ای را در طول شب در یخچال بگذارید تا صبح آماده باشد.)
 
 
6-سعی کنید عضلات را شل (ریلکس) کنید: شما می‌توانید این را کار را با استفاده از یک سواب کتانی خیس و پس از فریز کردن کوتاه‌مدت آن انجام دهید. باید زیر چشم‌ها را در سطوحی که حلقه‌ها به‌وجود آمده‌اند به ملایمت ماساژ دهید. در حین ماساژ چشمان‌تان را ببندید.

۷- از کرم‌های دور چشم حاوی رتینول و ویتامین K استفاده کنید: حلقه‌های سیاه دور چشم ممکن است ناشی از کمبود ویتامین K باشد. صرف‌نظر از علت به‌وجود آمدن آن، تحقیقات اخیر نشان داده است که کرم‌های پوستی حاوی این دو ماده می‌تواند پف‌آلودگی و تغییر رنگ‌ را به‌طور قابل ملاحظه‌ای در بسیاری از بیماران کاهش دهد و به‌نظر می‌رسد مصرف طولانی‌‌مدت آن اثرات بیشتری داشته باشد.
 
۸-چشمان خود را نمالید: اغلب، و البته نه همیشه، خارش چشم‌ها در اثر آلرژی‌ها به‌وجود می‌آید. به‌هرحال به هر علتی که باشد، چشمان‌تان را نمالید. مالش، پوست را تحریک می‌کند و می‌تواند عروق نازک زیر پوست را پاره کند و باعث پف‌آلودگی و تغییر رنگ آن ‌شود.

۹- غذای سالم بخورید، رژیم متعادل داشته باشید، ویتامین مصرف کنید و مقدار زیادی آب بنوشید: بسیاری از مشکلات زیبایی می‌تواند ناشی از کمبود ویتامین‌ها باشد. حلقه‌های سیاه و پف‌آلودگی دور چشم‌ها اغلب به‌علت کمبود ویتامین K و آنتی‌اکسیدان‌هاست. اگرچه کمبود ویتامین B12 (بیشتر در ارتباط با کم‌خونی) هم می‌تواند منجر به حلقه‌های سیاه شود. میوه و سبزیجات- به‌ویژه کلم، اسفناج و سایر گیاهان برگ‌دار سبز- زیاد بخورید و در صورت نیاز، روزانه مکمل ویتامین مصرف کنید. مایعات کافی بنوشید تا جریان خون‌تان بهبود یابد.

۱۰- مصرف نمک را کاهش دهید: مصرف زیاد نمک باعث می‌شود که آب بدن در جاهای غیرمعمول بدن جمع شود که این ممکن است به پف‌آلودگی زیر چشم‌ها بیانجامد. مصرف زیاد نمک گردش خون شما را مختل می‌کند و ممکن است باعث شود عروق زیر پوست آبی‌تر به‌نظر آید.

۱۱-سیگار نکشید: کشیدن سیگار باعث مشکلات عروقی تهدید کننده‌ی زندگی می‌شود، ولی به‌ویژه عروق خونی زیر پوست شما را آبی‌تر و برجسته‌تر نشان می‌دهد.

۱۲- مشکل را با لوازم آرایش بپوشانید: اگر تمام این راه‌ها را رفتید و موفق نشدید، از یک آرایش پوشاننده‌ با رنگ زرد یا هلویی (peach-toned) استفاده کنید که تغییر رنگ یا پف‌آلودگی زیر چشم را بپوشاند. این نوع آرایش، رنگ‌های ارغوانی، آبی یا قهوه‌ای حلقه‌های زیر چشم را پنهان می‌کند. پوشاننده‌ی صورتی رنگ ممکن است حلقه‌ها را بیشتر نشان دهد. پس از این استفاده از پوشاننده، رویش پودر شفاف ملایم بزنید.

چند نکته
- سعی کنید روزانه دو لیوان آب ذغال اخته بنوشید. این کار را دست‌کم یک هفته ادامه دهید تا تاثیر آن را ببینید.

-آلرژی‌ها و حساسیت‌های غذایی نقش مهمی در ایجاد حلقه‌های زیر چشم دارد. غذاهای فرآوری شده با رنگ‌های مصنوعی و حاوی مواد نگهدارنده و همین‌طور آلرژی نسبت به شیر ممکن است باعث این مساله شود.

-درمان‌های خانگی را در اینترنت جستجو کنید. هر چند متداول‌ترین آن‌ها خیار و چای کیسه‌ای است، ولی تعداد بیشتری از این درمان‌ها نیز وجود دارد. خود را در عمل به این درمان‌ها محدود نکنید زیرا برخی از این درمان‌ها در بعضی افراد جواب می‌دهد. اما عقل سلیم را در نظر داشته باشید.

-کرم‌های ویتامین K به از بین بردن حلقه‌های سیاه زیر چشم کمک می‌کند.

-برش‌های پیاز ممکن است به خروج بخشی از رطوبت زیر و اطراف چشم‌ها کمک کند. هر چند توصیه نمی‌شود این کار را روزانه انجام دهید اما در کوتاه‌مدت می‌تواند سیاهی دور چشم را تا حدی کاهش دهد. استفاده از چای کیسه‌ای زیر چشم بلافاصله پس از این کار کمک‌کننده است. پف‌آلودگی دور چشم ممکن است به‌طور ناگهانی کاهش نیابد ولی در مدت کوتاهی کم می‌شود.

-  دایره‌های سیاه زیر چشم ممکن است به‌علت التهاب یا بزرگ شدن وریدهای زیر چشم ایجاد شود. از butcher’s broom استفاده کنید. استفاده‌ی روزانه از این گیاه (که برای درمان ضعف جریان خون، همورویید و واریس وریدها استفاده می‌شود) در کاهش حلقه‌های سیاه هم موثر نشان داده است.

- زیر چشمان‌تان ضد آفتاب بزنید و اگر همیشه این کار را می‌کنید (که باید بکنید) تا می‌توانید سعی کنید SPF آن از نوعی که برای صورت‌تان استفاده می‌کنید قوی‌تر باشد. در این صورت پوست زیر چشمان‌تان به‌همان سرعت باقی صورت تیره نمی‌شود و در نتیجه حلقه‌ها روشن‌تر به‌نظر می‌رسد.

- چشمان‌تان را ورزش بدهید. این کار می‌تواند به‌وسیله‌ی بهبود گردش خون باعث جوان شدن پوست دور چشم‌تان شود.

- بیشتر محصولات آرایشی امروزه حاوی سطوحی از SPF هستند. برای این‌که بدانید آرایش شما پوست‌تان را محافظت می‌کند یا نه، برچسب‌ها را به‌دقت بخوانید. اغلب این محصولات حاوی SPF 10 تا ۱۵٪ هستند.
 
هشدارها
-مراقب باشید که از چه نوع چای کیسه‌ای استفاده می‌کنید. اگر شما حساسیت دارید، یک چای کیسه‌ای حاوی بابونه‌ ممکن است سبب شود چشم‌تان متورم شود.

-یخ یا آب خیلی سرد را بیش از چند ثانیه در تماس مستقیم با پوست اطراف چشمان‌تان قرار ندهید.

- احتیاطات اولیه را وقتی که از یک محصول آرایشی جدید یا از درمان خانگی استفاده می‌کنید به‌کار برید. اگر وضع بدتر شد یا علایم دیگر دیدید، درمان را فوراً قطع کنید و سریعاً با پزشک خانواده یا پوست خود برای بررسی علایم شدید یا پایدار مشورت کنید.

-پیش از هر درمان‌ گران یا تهاجمی (Invasive) با پزشک مشورت کنید. تمام حلقه‌های سیاه دور چشم به یک نحو تشکیل نمی‌شود و دانستن و بحث کردن درباره‌ی ریشه‌ی علل آن با افراد متخصص به شما اطمینان می‌دهد که پول خود را بیهوده هدر نمی‌دهید.

- ما اغلب ضد آفتاب روزانه استفاده می‌کنیم اما اگر از ضد آفتاب برای پوست صورت استفاده می‌کنید، زیر چشم خود را هرگز فراموش نکنید. به‌تدریج که پوست‌تان رنگ می‌گیرد، به‌نظر می‌رسد حلقه‌های سیاه کم‌رنگ‌تر می شوند زیرا این نواحی مانند پوست اطراف برنزه نمی‌شوند. وقتی که به ساحل می‌روید باید به‌دفعات از ضد آفتاب استفاده کنید. با این روش دیگر نیازی به استفاده از پوشاننده‌ها نخواهید داشت و پوست‌تان از آفتاب‌زدگی در امان خواهد ماند.

-ناامید نشوید زیرا از بین رفتن حلقه‌های سیاه به زمان نیاز دارد.
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:pezeshkangil.com
 
مطالب پیشنهادی:
روشهایی ساده برای رفع کبودی دور چشم!
برای برطرف کردن کبودی و پف دور چشم چه راهی را پیشنهاد می دهید؟
فواید استفاده از کرمهای شب
انواع ماسکهای طبیعی
نحوه بخار دادن به پوست صورت!