در این مقاله شما با تاریخچه و حوزه فعالیت و علل موفقیت شرکت موفق و برتر جهانی اپل(Apple) آشنا خواهید شد.
 

معلوم نیست كسانی كه محل زندگی آنها در نزدیكی دره سیلیكون واقع شده است تا چه اندازه تحت تاثیر فضای حاكم بر آن منطقه اقتصادی و علمی و فناوری و كارآفرینی قرار گرفته باشند، اما در مورد استیو جابز بنیانگذار و رهبر شركت اپل، این تاثیر بسیار حیاتی و سرنوشت‌ساز بوده است. اول بار، رفت و آمد به شركت HP واقع در آن دره او را مجذوب هیولت و پاكارد كرد، زمینه‌های آشنایی و همكاری با استیو وزنیاك را برایش فراهم ساخت و خیلی سریع او را به دنیای الكترونیك و رایانه وارد كرد. سرگذشت و سرنوشت اپل، با شخصیت و افكار استیو جابز گره خورده است. جابز از همان ابتدا درصدد بود رایانه را برای تغییر جهان، دوست‌داشتنی‌تر كند. عرضه اپل مكینتاش كه نویددهنده استفاده‌های گسترده و دوست‌داشتنی از رایانه بود، در همین جهت صورت گرفت. اما او به همین اندازه قانع نماند. گرچه در تلاطماتی كه در شركت رخ داد، مجبور به ترك اپل شد، اما بی‌كار ننشست و دو شركت نكست و پیكسار را پدید آورد و در عرصه‌های جدید نرم‌افزاری و فیلمسازی و پویانمایی وارد شد و سرافراز بیرون آمد. پس از پیوستن دوباره به اپل و در دست گرفتن سكان رهبری آن، ایده‌های بسیاری در كار وارد كرد و با عرضه سری رایانه‌های Mac ، رایانه‌های كیفی نازك، دستگاه موسیقی‌خوان دیجیتالی جذاب و نوآورانه Ipod، تلفن همراه متفاوت Iphone و بسیاری كارهای متفاوت دیگر، نام اپل را بر سر زبانها انداخت. گویی اینك همه عادت كرده‌اند كه در فواصل كوتاهی، نوآوریهای فناورانه جابز را در اپل بشنوند و ببینند.
 

تاریخچه

در سال 1972، چند ماهی از رفتن استیو جابز به دانشگاه نگذشته بود كه به مذاقش خوش نیامد و آنجا را ترك كرد و به كار در شركت آتاری پرداخت. دو سال بعد، با هوس تصفیه نفس، راهی هندوستان شد و در بازگشت به آمریكا، به همراه دوست صمیمی خود، استیو وزنیاك، در سال 1976 شركت اپل را تاسیس كرد. وزنیاك بر روی ساخت رایانه‌ای ابتدایی كار كرده بود و ایده جابز، تاسیس شركت و عرضه آن رایانه بود. سرانجام با مجموع 1000 دلار دارایی از سوی آنها، اپل با نیت تولید آن رایانه تاسیس شد. این رایانه اپل I نام گرفت و در بازار با اقبال عمومی روبه رو شد. در سال بعد، مدل اپل II به بازار عرضه شد. این مدل اپل مكینتاش، نخستین رایانه موفق از لحاظ تجاری از آب درآمد كه رابط كاربری گرافیكی داشت. در طراحی آن از رایانه‌های مركز پژوهشهای شركت زیراكس الگوگیری شده بود. در این رایانه، برای نخستین بار از موس و فلاپی دیسك پنج و یك چهارم اینچ استفاده شده بود. گرچه قیمت اپل I، 66/666 دلار بود اما به كارگیری این تجهیزات در اپل II قیمت را به 1250 دلار رسانده بود. اپل از مدل اولیه تنها 200 رایانه دست‌ساز را به فروش رساند، اما موفقیت مكینتاش در بازار سبب شد تا سال 1985 تعداد 500 هزار دستگاه از آن به فروش برسد. در سال 1983 با بزرگ شدن شركت، استیو جابز از جان اسكالی مدیر فروش شركت پپسی دعوت كرد تا مدیریت شركت را بر عهده گیرد. اما بیش از سه سال نپایید كه اختلاف سلیقه و جنگ قدرت باعث شد كه جابز شركتی را كه خود تاسیس كرده بود، ترك گوید. روحیه كارآفرینی او چنان بود كه بلافاصله به بنیان گذاشتن شركت نرم‌افزاری نكست (Next) پرداخت كه گرچه رقیبی برای اپل محسوب می‌شد، اما هیچگاه توفیق نیافت كه در برابر اپل عرض اندام كند و بعدها نیز شركت اپل آن را خرید. جابز در این شركت، چند نرم‌افزار رایانه‌ای ساخت و رایانه مدل Next cube را كه نمایشگری مكعب شكل داشت، به بازار عرضه كرد. پس از آن شركت استودیوی پویانمایی پیكسار (Pixar) را تشكیل داد و موفق شد نخستین فیلم سینمایی بلند پویانمایی را به نام: داستان عروسكها با موفقیت عرضه كند. این فیلم با همكاری شركت والت دیسنی ساخته شد. در سال 1995 كه اپل با دشواریهایی در عرصه بازار رقابت روبه رو شده بود، از جابز دعوت كرد كه به شركت برگردد.

استیوجابز از سال 1997 دوباره رهبری شركت را دردست گرفت كه تا امروز ادامه یافته است. در این مدت، شركت اپل ضمن معرفی محصول جدید خود یعنی رایانه IMAC، به عرصه تجهیزات حرفه ای مربوط به موسیقی و ویدئو و عكس وارد شد و پخش‌كننده موسیقی IPOD را به بازار عرضه كرد كه با موفقیت خیره‌كننده روبه رو شد و دهها میلیون دستگاه از آن به فروش رفت. جابز با وارد شدن در حوزه تلفن همراه، تلفن همراه IPHONE را با ویژگیهای جالب به جهان عرضه كرد. به تازگی نیز شركت اپل نازكترین رایانه كیفی را معرفی كرده است.

 

حوزه فعالیت و محصولات

اپل با عرضه رایانه اپل I به بازار، متولد شد. اپل II مكینتاش با تواناییهای گرافیكی رنگی و داشتن موس و فلاپی دیسك پنج و یك چهارم اینچ اوج موفقیت‌های شركت را رقم زد. اپل III كه در سال 1980 عرضه شد، به دلیل وجود اشكال فنی به موفقیتی نایل نیامد، اما استیوجابز پس از بازدیدی از شركت زیراكس، به این نكته توجه كرد كه رایانه‌های آینده باید از سیستم GUI استفاده كنند. بنابراین پروژه اپل LISA را تعریف كرد تا چنین دستگاهی را تولید كند. عرضه سیستم عامل OSX و نرم‌افزارهای كاربردی حرفه‌ای نیز در دستور كار شركت بود. معرفی و ارائه سری رایانه‌های Mac كه حجم كمتری اشغال می‌كردند، و از یك صفحه نمایشگر تخت و دستگاه مركزی گنبدی شكل با قابلیت چند رسانه‌ای، تشكیل شده بودند، آخرین دستاوردهای شركت در عرصه رایانه‌های شخصی بود. در سال 1989 مكینتاش قابل حمل و نقل عرضه شد و دو سال بعد رایانه كیفی اپل به بازار آمد.

در سالهای آغازین سده جدید، رویكرد نوی شركت باعث شد تا در حوزه موسیقی دیجیتالی وارد شود و معروف‌ترین دستگاه موسیقی‌خوان دیجیتالی دنیا را در 2001 عرضه كند. Ipod پس از 6 سال با فروش 100 میلیونی روبه رو شد و در حوزه تلفن همراه اپل محصول معروف خود یعنی Iphone را به بازار عرضه كرد.

منابع انسانی

تعداد كاركنان تمام وقت شركت در سال 2007، 17787 نفر و پاره وقت 2399 نفر بوده است. استیو جابز كار خود را در شركت اپل بر جذب استعدادهای مناسب متمركز كرده است. او بر این باور است كه كاری كه انجام داده گردآوردن انسانهای برتر و انجام كار تیمی با آنها بوده است. پس از استخدام نیز محیطی را لازم می‌داند كه افراد احساس كنند توسط افراد مستعد دیگر احاطه شده‌اند و كار آنها بزرگتر از خود آنهاست.

فروش

در سال 2007، درآمد شركت 3/19 میلیارد دلار و سود آن 99/1 میلیارد دلار بوده است. با این كارنامه مالی، اپل در رتبه 121 پانصد شركت برتر جای گرفته است. در حوزه صنعت رایانه و تجهیزات اداری، پس از HP و IBM و دل، اپل در رتبه چهارم دنیا قرار دارد و شركتهایی مانند زیراكس را پشت سر گذاشته است.

مدیرعامل

استیو جابز شخصیت پویا و منحصر به فردی است. شاید بدین‌دلیل است كه حضور او در اپل با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. او با آنكه بنیانگذار شركت بود اما به دلیل اختلاف فكری با جان اسكالی كه خود جابز برای رهبری شركت او را از پپسی آورده بود، از شركت كناره گرفت و بلافاصله با راه انداختن شركت نكست، درصدد بود رقیبی برای اپل بنیان نهد. پس از آن نیز به دنیای فیلمسازی پویانمایی روی آورد و با تاسیس شركت پیكسار هشت فیلم پویانمایی موفق ارائه داد. پیكسار در 2006 با شركت والت دیسنی ادغام شد و جابز هم اكنون عضو هیئت مدیره آن شركت، نیز هست. در سال 1997 كه اپل، شركت نكست را خرید، جابز دوباره به اپل برگشت و از آن تاریخ، دو بار دیگر رهبری اپل را بر عهده گرفت. او در سال 2007 از سوی مجله فورچون به عنوان قویترین مرد كسب و كار جهان معرفی شد. جایزه ملی فناوری آمریكا را نیز در 1985 ربوده بود.

جابز هنوز هم با همسر و فرزندانش در دره سیلیكون زندگی می‌كند. جایی كه نخستین بار او الگوهای قهرمان خود را در شركت HP یافت و با استیو وزنیاك دوست و همراه صمیمی‌اش آشنا شد و پا به عرصه خلاقیت گذاشت. حقوق نمادین جابز در اپل، تنها یك دلار در سال است. استیو جابز هنوز هم در دنیای كسب و كار، با ویژگیهای ظاهری خاص خودش و افكار بدیع و كارهای نوآورانه‌اش، فعال و تاثیرگذار است. او می‌گوید این جمله كه: اگر هر روز به گونه‌ای زندگی كنی كه گویی آخرین روز زندگی توست، هر روز، بهتر در مسیر صواب حركت خواهی كرد، بسیار در وی اثر داشته است: هر روز صبح به آینه می‌نگرم و از خودم می‌پرسم اگر امروز آخرین روز عمر من باشد آیا می‌خواهم مثل روزهای پیشین و بنا بر عادتهایم عمل كنم؟ هر زمان كه پاسخ منفی باشد، می‌فهمم كه لازم است چیزهایی را تغییردهم.

آینده

استیو جابز می‌گوید: به نظر من سوخت انفجار بعدی شبكه جهانی اینترنت، عبارت است از رشد نمایی حضور آن در كالاهای خانگی. اینترنت بیشتر از آنكه افراد تصور می‌كنند كار انجام خواهد داد. رایانه از حالت وسیله محاسباتی به وسیله ارتباطی تغییر یافته و بیش از این نیز تغییر خواهد یافت.‌ 
 
 
گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: imi.ir
 
مطالب پیشنهادی:
آیا بازاریابی به روش "برای دوستتان هم بفرستید" هنوز هم کارآمد است؟
اجتناب از ده اشتباه در تجارت تلفنی!
سه راهکار روانی در پیامها و تبلیغات برای فروش
تاثیر رنگ‌ها در افزایش فروش ؟؟
اساس یك تیم كاری