متأسفانه افرادی که به کلاهبرداری می پردازند در دوره تکنولوژی و فن آوری هم اغلب مؤثرند . آنها به دنبال استفاده از قابلیت های منحصر به فرد اینترنت هستند
     

اصطلاح کلاهبرداری اینترنتی عبارت است از هر طرح کلاهبرداری که در یک یا چند قسمت مختلف تشکیل دهنده اینترنت نظیر اتاقهای گفتگو ( Chat rooms ) , پست الکترونیک , بردهای پیغام یا وب سایتها برای ارائه در خواستهای ساختگی به قربانی مورد نظر داده می‌شود و یا معاملات ساختگی ( جعلی ) و یا انتقال درآمد حاصل از کلاهبرداری به موسسات مالی و یا موسسات وابسته به این طرح بکار برده می‌شود .

اگر شما از اینترنت استفاده می‌کنید , به زودی خواهید دید که افراد و اشیائی که On line هستند در حال جابجائی اند . این ضرب المثل که می‌گوید : " دوره دوره فن آوری اطلاعات است = دوره اینترنت است " . برای عده زیادی از مردم به این معنی است که تمام چیزها در اینترنت مثل تصمیمات تجاری , جستجوی اطلاعات و ارتباطات خصوصی خیلی سریع ظرف چند ثانیه اتّفاق می‌افتد . در حالیکه قبلاً مثل آب در‌هاون کوبیدن بود و ساعت‌ها طول می‌کشید . متأسفانه افرادی که به کلاهبرداری می‌پردازند در دوره تکنولوژی و فن آوری هم اغلب مؤثرند . آنها به دنبال استفاده از قابلیت‌های منحصر به فرد اینترنت هستند , برای مثال با فرستادن نامه الکترونیکی ( E-mail ) در عرض چند ثانیه و یا با فرستادن اطلاعات صفحات شبکه ( Web sites ) که در سرتاسر جهان آماده و قابل دسترس است از قابلیت‌های اینترنت استفاده می‌کنند .امروزه انواع مختلف طرحهای کلاهبرداری سریعتر از طرحهای کلاهبرداری در گذشته انجام می‌شود .
 
انواع کلاهبرداری اینترنتی
انواع مشابهی از طرحهای کلاهبرداری که استفاده کنندگان اینترنت و سرمایه گذاران را سالها قبل از اینکه اینترنت بوجود بیاید قربانی می‌کردند , حالاOn line هستندو بعضی وقتها با یک ظرافت خاص منحصر به فرد فن آوری اینترنت را نشان می‌دهند .با روند رو به رشد استفاده از اینترنت خصوصاً تجارت الکترونیک این طرحهای کلاهبرداریOn line زیاد می‌شوند . مثل اجناس و خدماتی که تعداد زیادی از تاجران قانونی تجارت الکترونیک عرضه می‌کنند .در این فرایند , تاجران به استفاده کنندگان اینترنت و سرمایه گذاران هیچ صدمه ای نمی رسانند ولی باعث از بین رفتن اعتماد استفاده کنندگان تجارت الکترونیک و اینترنت می‌شوند .

در اینجا به بعضی از انواع مهم کلاهبرداری اینترنتی اشاره می‌کنیم :

· طرحهای On line مزایده و خرده فروشی
طرحهای ساختگی در سایتهای On line مزایده , بیشترین کلاهبرداری اینترنتی گزارش شده است . این طرحها و طرحهای مشابهی چون خرده فروشی اجناس , معمولاً مدعی عرضهاقلام با ارزشی هستند که تعداد زیادی از استفاده کنندگان اینترنت را به خود جذب می‌کنند . این طرح‌ها قربانیان را وادار به فرستادن پول برای آن اقلام وعده داده شده می‌کنند . اما اغلب یا آن اقلام به آنها تحویل داده نمی شود یا اگر هم تحویل داده شود بی ارزش تر از آن چیزی است که به آنها وعده داده شده است .

· فرصت شغلی " کار در خانه " یکی از طرحهای On line
طرحهای ساختگی وجعلی اغلب در اینترنت فرصتهای شغلی را تبلیغ می‌کنند ( فرصتهای شغلی با در آمد هزاران دلار درماه ) این طرحها مستلزم فرستادن 35 دلار یا شاید بیشتر , برای تحویل اجناس ویا فرستادن اطلاعاتی که برای فرصت شغلی کار در خانه لازم است .
 
. دزدی اطلاعات شخصی وکلاهبرداری
بعضی از طرحهای کلاهبرداری اینترنتی شامل دزدی اطلاعات شخصی وبه دست آوردن آن به صورت غیر قانونی واستفاده از آن است .این اطلاعات معمولا" با تقلب وکلاهبرداری بدست می‌آید و سود اقتصادی دارد .

* گاهی نام وشماره بیمه اجتماعی افراد را از یک Web site بدست می‌آورند و از این نامها و شماره‌ها از طریق اینترنت سوء استفاده می‌کنند .

* گاهی اطلاعات شخصی افراد را از یک Web site بدست می‌آورند و واز آن سوء استفاده می‌کنند .
 

برای مقابله با دزدی اطلاعات و کلاهبرداری اینترنتی چه کار کنیم ؟
برای اینکه قربانی دزدی اطلاعات و کلاهبرداری اینترنتی نشویم وظیفهمااینست که اطلاعات مالی و شخصی خود را به یاد داشته باشیم. متأسفانه ضربه ای که مجرمان به ما می‌زنند بیشتر یک دزدی اطلاعات است .

برای کم کردن و کاهش خطر دزدی اطلاعات و کلاهبرداری اینترنتی چند مرحله وجود دارد که شما باید آنرا انجام دهید . برای دادن اطلاعات شخصی‌تان به دیگران خسیس ( ناخن خشک ) باشید مگر اینکه به آنها اعتماد داشته باشید :

در خانه :
1-
اگر یک نفر با شما تماس می‌گیرد و می‌گوید از بانک با شما تماس می‌گیرد اگر او مسئول بانک باشد و پرونده شما در دست او باشد" نیاز به دادن اطلاعات شخصی‌تان نیست " مگر اینکه هدف از این تماس بدست آوردن اطلاعات شخصی شما برای سود شخصی اش باشد . اطلاعاتی که شما روی چک‌های بانکی‌تان می‌نویسید ویا اطلاعات شخصی‌تان که روزانه به مردم می‌گوئید باید با احتیاط و اطمینان باشد .

2- اگر کسی با شما تماس گرفت و پیشنهاد یک کارت اعتباری با اعتبار زیاد , یک جایزه , یا اجناس ارزشمند کرد ولی در عوض اطلاعات شخصی شما را خواست از او بخواهید که برایتان فرم در خواست کتبی بفرستند .

3- اگر او این کار را انجام نداد بگوئید هیچ علاقه ای به این پیشنهاد ندارید .

4- اگر در خواست کتبی را برایتان فرستادند و مطمئن شدید که از شرکت یا مؤسسهمالی معتبری است با دقت آنرا بخوانید .

در مسافرت :
1- وقتی در مسافرت هستید صندوق پستی خود را در خانه نگهداری کنید و یا از کسی که او را خوب می‌شناسید مثلاً یکی از اعضای خانواده‌تان , دوستانتان یا همسایه‌تان بخواهید تا از صندوق پستی‌تان هنگامیکه شما نیستید نگهداری کنند و نامه‌های شما را جمع آوری کنند .

2- اگر در مسافرت نیاز هست که به کسی تلفن بزنید و اطلاعات اقتصادی و شخصی‌تان را از پشت تلفن به او بگوئید این کار را در باجه‌های تلفن باز جائی که عابرین پیاده حرفهای شما را می‌شنوند انجام ندهید . از باجه‌های تلفن بسته استفاده کنید و یا منتظر زمان خلوتی خیابان باشید .
مرتباً اطلاعات اقتصادی‌تان را کنترل کنید و نگاه کنید که چه اطلاعاتی در آن وجود دارد و چه اطلاعاتی در آن وجود ندارد .

چه اطلاعاتی باید وجود داشته باشند :
1- اگر حساب بانکی و اعتباری دارید , باید ماهیانه یک صورتحساب از معاملات شما که در یک ماه اخیر در آن وجود دارد به دست شما برسد .

2- اگر صورتحساب ماهیانه برای حسابهایتان به دست‌تان نمی رسد فوراً با آن مؤسسهمالی و یا شرکت کارت اعتباری‌تان تماس بگیرید و از آن در مورد صورت حسابهایتان سئوال کنید .

3- اگر به شما گفته شده که صورت حسابهایتان به یک آدرس دیگر فرستاده شده به مؤسسهمالی‌تان یا شرکت کارت اعتباری‌تان فوراًتماس بگیرید و بگوئید که شما مجاز به تغییر آدرس نبوده اید و شاید کس دیگری از حسابهای شما استفاده کرده . در آن موقعیت شما می‌توانید در خواست کنید تا تمام کپی‌های صورت حساب و بدهکاریهایتان یا سفارش‌هایتان را تا آخرین صورت حساب برای شما بفرستند . بدست آوردن این کپی‌ها به شما کمک می‌کند تا با کمک شرکت کارت اعتباری‌تان تحقیق کنید و ببینید که آیا تمام آن بدهکاریها و یا سفارشات ساختگی و جعلی بوده اند یا نه .

اطلاعاتی که نباید وجود داشته باشند :
1- اگر بدهکاری و یا سفارشات غیر مجازی برای حسابهای مالی شما وجود دارد احتمالاً یک نفر اطلاعات مالی شما را دارد . بنابراین باید صورتحسابهایتان را به دقت بررسی کنید . این سریعترین راه برای فهمیدن این مسئله است . خیلی از افراد فقط نگاه کوتاهی به صورتحسابها , چکهای ضمیمه شده و معاملات اعتباری شان می‌اندازند و با دقت آنها را مرور می‌کنند تامطمئن شوندآیا سفارشات غیر قانونی و یا برداشت غیر قانونی از حسابهایشان وجود داشته است یا نه .

2- اگر یک نفر مؤفق به یافتن اطلاعات شخصی‌تان و یا پست الکترونیکی‌تان شود و بتواند با نام شما کارت اعتباری باز کند و یا بتواند وجهی را از حساب بانکی شما بگیرد یا با مؤسسهمالی شما و یا با شرکت کارت اعتباری‌تان تماس بگیرد , این مسئله را فوراً با مؤسسه مبارزه اطلاعات شخصی و کلاهبرداری اینترنتی گزارش دهید و از آنها کمک بخواهید .

در فواصل معین کپی گزارش کارت اعتباری‌تان را درخواست کنید . گزارش کارت اعتباری تمام حسابهای مالی و بانکی شما را لیست می‌کند و نشان می‌دهد که آیا کسی به اشتباه حساب شما را باز کرده , یا اینکه از حسابهای شما استفاده کرده یا نه .
مدارک حسابهای مالی و بانکی خود را با دقت نگهداری کنید .

اگرچه مؤسسات مالی , کپی از چکها , سفارشات و معاملات شمارا تا 5 سال نگهداری می‌کنند باز هم شما باید صورتحسابهای ماهانه و چکهایتان را حداقل از یک سال قبل نگهداری کنید . اگر نسبت به یک چک خاص یا یکی از معاملاتتان شک دارید خصوصاً اگر آن مؤسسات ادعا می‌کنند مشکل از امضایتان است بایگانی شما کمک شایانی به شما خواهد کرد و شما می‌توانید فوراً این مدارک را در دسترس مؤسسات مورد نظر قرار دهید .
حتی اگر تمام این مراحل را به درستی انجام دهید باز هم هنوز ممکن است که شما یکی از قربانیان دزدی اطلاعات باشید واطلاعات شخصی شما ممکن است توسط شخصی که کلاهبرداری دارد استفاده شود .

نتیجه گیری
در عصر فن آوری اطلاعات همه چیز در اینترنت خیلی سریع اتفاق می‌افتد و متأسفانه افرادی با استفاده از این تکنولوژی به کلاهبرداری می‌پردازند . بعضی از انواع کلاهبرداری اینترنتی عبارتند از : طرحهای On line مزایده و خرده فروشی , فرصتهای شغلی کار در خانه , دزدی اطلاعات شخصی .
برای اینکه اطلاعات شخصی ما ربوده نشود یا کمتر آسیب پذیر باشد باید اطلاعات مالی و شخصی خود را به خاطر بسپاریم و آنرا براحتی در اختیار دیگر کاربران قرار ندهیم و بطور مرتب اطلاعات اقتصادی مان را کنترل کنیم و نیز مدارک حسابهای مالی و بانکی خود را بدقت نگهداری نماییم .
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:creativity.ir      
 
مطالب پیشنهادی:
بهره وری و اقتصاد زندگی
 چگونه می توان 300 دلار در ماه صرفه جویی کرد؟
 7 شیوه برای جلوگیری از ولخرجی
 جذب مشتری در 46 ثانیه!!
نکات مفیدی که هر فروشنده‌ای باید بداند!