خلبان‌شدن و پرواز بر فراز ابرها، آرزوی خیلی از بچه‌هاست ولی وقتی از دور به این حرفه نگاه می‌کنید، شاید از فشار کاری که یک خلبان تحمل می‌کند، خبر نداشته باشید.
می‌شود گفت کار و خطر همیشه همراه همدیگرند. می‌شود گفت هیچ شغلی وجود ندارد که هیچ‌گونه خطری به‌دنبال نداشته باشد...
 اما در این میان، بعضی شغل‌ها خطرناک‌ترند و شاغلان آنها باید بیش از دیگران احتیاط کنند و مراقب باشند. شغل زیر از همین قماش هستند:

1 - آتش‌نشانان
خیلی‌ها فکر می‌کنند، کار آتش‌نشانان خاموش کردن آتش است ولی اگر با یکی از آنها گفت‌وگو کنید خواهد گفت از درد‌های گوناگون رنج می‌برند. آتش‌نشانان به خاطر حرفه‌‌شان با حرارت زیاد آتش سر و کار دارند و ممکن است در ماموریت‌هایشان، دچار سوختگی‌های شدید شوند. وقتی یک آتش‌نشان شلنگ آب بزرگی را که آب با فشار از آن خارج می‌شود در دست می‌گیرد و به جنگ شعله‌های آتش می‌رود، فشار زیادی بر عضلات کمر و بازوانش وارد می‌شود. اغلب آتش‌نشانان باید از نردبان‌های بلند بالا بروند و همراه خود فردی را که در میان شعله‌های آتش گیر افتاده بر دوششان حمل کنند و پایین بیاورند. در این میان اگر از ارتفاع زیاد سقوط کنند و آسیب جدی ببینند، باید خانه‌نشین شوند. از سوی دیگر شیفت‌های کاری آتش‌نشانان بسیار طولانی است و مجبورند 2 روز پشت سر هم در ایستگاه‌های آتش‌نشانی بخوابند. 

2 - خلبانان و مهندسان پرواز
خلبان‌شدن و پرواز بر فراز ابرها، آرزوی خیلی از بچه‌هاست ولی وقتی از دور به این حرفه نگاه می‌کنید، شاید از فشار کاری که یک خلبان تحمل می‌کند، خبر نداشته باشید. گاهی ساعت‌ها پرواز و بیداری باعث بروز سردرد در خلبان می‌شود. گرچه پروازهای خلبانان برنامه نوشته‌شده‌ای دارد، ولی گاهی به دلایلی مانند اوضاع نامساعد جوی، لغزندگی باند و… پرواز به تاخیر می‌افتد و برنامه خواب و استراحت خلبانان به هم می‌خورد.

3 - پلیس‌ها
بعد از خلبانی، پلیس‌شدن آرزوی بسیاری از پسربچه‌هاست ولی خیلی از این آرزوها در بزرگسالی با دیدن دشواری‌های شغل پلیس‌ها به فراموشی سپرده می‌شود. ساعت‌ها ایستادن در خیابان‌های شلوغ و هدایت‌کردن خودروها یا شرکت کردن در تعقیب خلافکاران، این حرفه را خطرناک کرده است.

4 - شیشه پاک‌کن آسمان‌خراش
شما باید قدرت بدنی بسیار بالایی داشته باشید تا بتوانید در شهرهای بزرگ شیشه‌پاک‌كن شوید. کارگران شیشه پاک‌کن بدون کمربند و کلاه ایمنی، تنها به فکر برق انداختن شیشه‌های ساختمان هستند.

5 - کارگران ساختمانی
به انواع فلزها و آهن‌هایی که در کنار این کارگران جمع شده است توجه کرده‌اید؟ به ویژه آن دسته‌ای که روی داربست‌ها قرار می‌گیرند. این کارگران نباید زیاد تکان بخورند تا با دقت و آرامش به کار مشغول باشند. تکان خوردن بیش ازحد باعث سقوط آنها خواهد شد.

6 - خنثی‌کنندگان مین
تا به امروز تشخیص دستی و بدون استفاده از روبات و ماشین بهترین روش کشف مین است زیرا در خوشبینانه‌ترین حالت، روبات‌ها تنها می‌توانند درصدی از مین‌ها را کشف کنند، این در حالی است که انسان‌ها 99 درصد مین‌ها را کشف می‌کنند و آنها در معرض خطرات جانی هستند.

7 - کارگران خطوط برق فشار قوی
علت خطرناک‌بودن این شغل برای همه روشن است. علاوه بر بالا رفتن از سطح زمین، حفظ تعادل در زوایای مختلف و داشتن تماس مستقیم با برق، خطر مرگ را به مقدار زیادی افزایش می‌دهد.

8 - رانندگان کامیون
رانندگان خودروهای ‌سواری به راحتی به سفر می‌روند و هر وقت احساس خستگی کنند کنار جاده پارک می‌کنند و به بدنشان کش‌ و قوس می‌دهند ولی پیدا کردن مکانی مناسب برای پارک کردن کامیون دشوار است. به همین دلیل، رانندگان کامیون، ساعت‌ها در موقعیت بدنی ثابت رانندگی می‌کنند و فشار زیادی به عضلات و ستون مهره‌هایشان وارد می‌کنند. رانندگی در جاده‌های کوهستانی نیز مشکل دیگری است که فشار زیادی به ستون مهره‌ها وارد می‌کند.

9 - نوازندگان
نوازندگان نیز با دردهای مزمن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. نشانگان تونل کارپال یکی از این درد‌هاست که مچ دست نوازندگان را درگیر می‌کند. در این شرایط لازم است مچ‌ها را در مچ‌بندهای ویژه‌ای که متخصص ارتوپد تجویز می‌کند قرار دهند و برای رفع درد و برآمدگی و تورم مچ‌ها، کورتیزون تزریق کنند. بسیاری از نوازندگان مجبورند ساعت‌های طولانی بدون حرکت بنشینند و بنوازند که این کار باعث بروز درد در عضلات کمر، پشت و شانه‌هایشان خواهد شد.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamat.ir



مطالب پیشنهادی :
بهترین و بدترین شغل سال معرفی شد
با 5 راه در محیط کارتان بهترین باشید
6 فایده داشتن رویکرد مناسب در محل کار
10 نشانه برای شناخت یک کارمند غیر مسئول
7 توصیه برای کنترل فشار عصبی در محل کار