همکار حسود را اینگونه ادب کنید!!
همکار حسود یکی از مشکلات شایع و بزرگ در محیط های کاری است. اگر شما هم جزو شاغلانی هستید که تجربه مواجهه با همکاران حسود را داشته اید، توصیه می کنیم راهکارهای زیر را بخوانید.

بهترین برخورد با همکار حسود

زمانی که در یک مجموعه کاری، همکاری درآمد بالاتری دارد یا پاداش و تشویق چشمگیری دریافت می کند یا به موفقیت قابل توجهی دست می یابد و تحسین دیگران را بر می انگیزد، واکنش سایر همکاران به موضوع چیست؟ مسلما واکنش افراد مختلف در چنین شرایطی یکسان نیست؛ عده ای قلبا خوشحال شده و وی را تحسین می کنند، برخی غبطه خورده و در دل آرزو می کنند کاش جای او بودند، تعدادی از افراد با انگیزه می شوند و تلاش خود را بیشتر می کنند و البته بعضی از افراد شروع به حسادت می کنند. حسادت در محیط کار، آفت بزرگی است که پیامدهای منفی زیادی به همراه دارد؛ برای نمونه جو سالم و همکارانه مجموعه مختل می شود، روابط کاری مخدوش و سبب می شود فردی که به موفقیت رسیده است، نتواند از پیروزی خود لذت کافی ببرد.

 

همکار حسود را درک کنید!

اولین گام در مواجهه با چنین مسئله ای این است که قضاوت کردن فرد حسود را کنار بگذارید و به جای این کار، به تجربیات گذشته و کنونی شخص توجه کنید. زمانی که به دنبال علت رفتار شخص می گردید، گاهی متوجه می شوید فرد حسود، خود، قربانی تفکر غلطی است که بر شخصیتش سایه افکنده است، به طور مثال شاید در محیط خانواده به اندازه کافی مورد احترام نبوده یا شکست های زیادی در زندگی شخصی و کاری خود تجربه کرده است. با درک این موضوع راحت تر می توانید با وی کنار بیایید و رفتارهایش را درک کنید.

 

تصویری را که نزد دیگران دارید، تغییر دهید

اگر چه شما نباید خود را برای برخی همکاران تغییر دهید، اما می توانید تصویری را که همکاران تان از شما در ذهن شان ساخته اند، تغییر دهید تا حس حسادتشان را کاهش دهید. اگر همکاران شما به خصوص همکاران حسود، حس کنند که شما فرد موفقی هستید که در عین حال خواستار موفقیت دیگران هستید، موفقیت های شما با حسادت کمتری رو به رو خواهد شد.

 

خود را زیر ذره بین ببرید

قبل از این که دنبال تغییری در همکار حسود باشید، ابتدا به رفتارهای خودتان فکر کنید. به این مسئله توجه کنید که آیا رفتار خاصی کرده اید که حسادت دیگران را برانگیخته است؟ به عنوان نمونه آیا پس از کسب موفقیت هایتان به همکاران خود فخر فروخته اید؟ یا تلاش کرده اید پیروزی تان را پررنگ جلوه دهید؟ ممکن است گاهی شما بدون این که متوجه باشید، دست به انجام کارهایی بزنید که حسادت دیگران را تحریک می کند. بهتر است این رفتارها را بشناسید و سعی کنید به تدریج آن ها را کنار بگذارید.

 

همکار حسود را تحسین کنید!

همان طور که اشاره کردیم گاهی فرد حسود از مشکلات شخصیتی رنج می برد، به طور مثال از کمبود اعتماد به نفس رنج می برد یا احساس حقارت می کند. شما می توانید برای بهبود وضعیت، زمانی که کار خوبی از او مشاهده می کنید به تعریف و تمجید از وی بپردازید. با این کار انگیزه او بالا خواهد رفت، اعتماد به نفسش بهبود می یابد و به تدریج فکر می کند او نیز راه پیشرفت دارد و دلیلی برای حسادت به دیگری وجود دارد.

 

نشان دهید دشمن شان نیستید!

گاهی همکاران به این دلیل به شما حسد می ورزند که شما را تهدیدی برای خود به شمار می آورند. تلاش کنید همکاران حسود، شما را به عنوان یک «همکار» ببینند نه یک «رقیب کاری»؛ خودتان نیز باید همین دیدگاه را داشته باشید و در عمل نشان دهید، حس دشمنی و رقابت مخرب در شما وجود ندارد.

 

اگر حسادت تبدیل به دسیسه شد!

زمانی که حسادت همکاران هنوز به خطر تبدیل نشده است و حسدورزی محدود به متلک پرانی و نگاه های سرد و بی توجهی به موفقیت های شماست، می توان تا حدی نسبت به این رفتارها بی تفاوت بود. اما زنگ خطر حسادت همکاران زمانی برای شما به صدا در می آید که احساس کنید حسدورزی در حال تبدیل شدن به دسیسه و توطئه است. در چنین موقعیت هایی لازم است سپر دفاعی مناسبی برای خود ایجاد کنید، به طور مثال در بین همکاران و افراد مافوق خود، دوستانی داشته باشید که به کمک آن ها بتوانید اعتبارتان را حفظ و توطئه همکاران حسود را خنثی کنید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com