اصول کنار آمدن با همکار زورگو
افراد زورگو و قلدر را می‌توانید در محل کار هم ببینید و از آزار و اذیت‌هایشان کلافه و عصبی شوید. اما چاره چیست؟ چگونه می‌توان با همکار زورگو و مدعی برخورد کرد؟

قلدری و زورگویی رفتاری است که در همه جا می‌توانید مشاهده کنید. اگر تصور می‌کنید که فقط در مدرسه همکلاسی‌های گردن‌کلفت داشتید که نمی‌شد از دستشان خلاص شد، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید.
پیش از هر چیزی باید بدانید که دعوا کردن یا جواب دادن به آنها هیچ نتیجه‌ای مثبتی ندارد و چه‌بسا به بدتر شدتر اوضاع هم بیانجامد. پس بسیار مهم است که بسیار منطقی و با اخلاق و احترام آنها را سرجایشان بنشانید.

آداب و اصول کنار آمدن با همکار زورگو و پرادعا را بیاموزید

نخستین چیزی که باید در مورد زورگوها بدانید این است که آنها فهمیده‌اند که این رفتار بسیار پاسخگوست و قادرند با زورگویی و شاخ و شانه کشیدن برای کسانی که به خیالشان ضعیف هستند، به هر چیزی که می‌خواهند برسند. هدف اصلی و اساسی این اشخاص، تسلط و کنترل داشتن روی همه اتفاق‌های محل کار است.
شما می‌توانید با دوری کردن از این افراد و اجازه ندادن به او برای سرک کشیدن و سردرآوردن از کارها و فعالیت‌هایتان، تا حدی از صدمات احتمالی از جانب او پیشگیری کنید. اگر نمی‌توانید خود را از فرد زورگو دور کنید، قبل از بیان هر حرفی، به خوبی به همه جوانب آن بیندیشید زیرا ممکن است هر جمله از شما علیه خودتان استفاده شود.
همیشه یادتان باشد که فرد زورگو همه تلاشش را می‌کند تا شما را در بدترین شرایط قرار دهد، پس گوش‌بزنگ و هوشیار باشید و در دام او گرفتار نشوید.

انواع مختلف زورگویی در محل کار

یک فرد گردن‌کلفت ممکن است به روش‌های مختلف شما را آزار دهد؛ از تهدید آشکار گرفته تا شایعه‌پراکنی و اشاعه دروغ‌هایی که به موقعیت شغلی شما صدمه می‌زنند. این افراد بعضا برای رسیدن به نیت‌های شوم خود به همکاری دیگران هم نیاز پیدا می‌کنند.

محافظت از خود در برابر همکار گردن‌کلفت

اکثر اشخاصی که با قلدری و زورگویی می‌خواهند به اهداف خود برسند، انسان‌های بسیار ضعیفی هستند. اما واقعیت این است که برای تخریب شخصیت دیگران از هیچ تلاش فروگذار نمی‌کنند. اگر احساس می‌کنید که در خطر فیزیکی از جانب این اشخاص قرار دارید، حتما مدیر یا همکار قابل اعتماد خود را در جریان قرار دهید.
هرگز با فرد زورگو در اتاقی تنها نمانید. همه رفتارها، حرف‌ها و تهدیدهای فرد زورگو را ثبت و مستند کنید. مدرک جمع کردن به شما کمک می‌کند تا در صورت لزوم حرف‌هایتان را ثابت کنید. همه جزئیات اتفاق‌ها را یادداشت کنید.

مدعی باشید!

یکی از روش‌های پیشگیری و مقابله با زورگویی دیگران در محل کار این است که شما هم به اندازه کافی (بدون اغراق و زیاده‌روی) مدعی بهتر بودن باشید. یعنی اینکه، با اعتمادبه‌نفس در مورد فعالیت‌ها یا ایده‌هایتان سخن بگویید. به این صورت، فرد زورگو شما را انسانی قوی و پرقدرت می‌بینید و در نتیجه هرگز به‌عنوان قربانی انتخابتان نخواهد کرد.
البته به یاد داشته باشید که این رفتار هم تضمین کننده این نیست که به‌طور کلی از صدمات فرد قلدر در امان باشید، اما تاحد زیادی شما را از ضربات این اشخاص مصون می‌کند.

راسخ باشید

همیشه باید آماده این باشید که یک فرد زورگو سعی در آشفته و کلافه کردن شما در کار داشته باشد. اگر او سعی کرد با تحقیر شما در جمع، شخصیتتان را تخریب کند، با یک دفاع معقول و منطقی بازی را عوض کنید و توپ را به زمین خودش بیندازید.
اگر در چنین شرایطی ساکت بمانید، چهره‌ای ضعیف از خود نمایش خواهید داد. البته توجه داشته باشید که بی‌احترامی یا انتقاد بیهوده نتیجه‌ خوبی نخواهد داشت و ممکن است خودتان هم در مظان اتهام قرار بگیرید.
برخی از زورگوها از اینکه در جمع به تخریب شخصیت دیگران بپردازند، لذت می‌برند. در این شرایط فقط کافیست عقب ایستاده و اجازه دهید تا می‌تواند رفتارهای احمقانه خود را به دیگران نشان دهد. در چنین مواقعی او خودش، شخصیت خودش را تخریب می‌کند و به تلاش شما هیچ احتیاجی نیست.

کارمند نمونه باشید

افراد زورگو برای دستیابی به اهداف حقیرانه خود، دنبال نقاط ضعیف و اشتباهات دیگران می‌گردند تا با استفاده از این موارد، به تخریب شخصیت بقیه بپردازند. در چنین مواقعی، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که وظایف خود را به درست‌ترین و بهترین روش انجام دهید تا بهانه‌ای بدست سودجویان نیفتد.
وقتی شما ایرادی نداشته باشید، سوژه و هدف زورگوها هم نمی‌شوید. البته، گفتنی است که برخی از مدعیان و قلدرها دوست دارند انسان‌های درست‌کار را تحقیر کنند. در مقابله با این افراد می‌توانید چندین کار انجام دهید.
داوطلب رهبری یک پروژه کاری بشوید. به این صورت خود را از فرد گردن‌کلفت جدا کرده و می‌توانید توانایی و قدرت خود را به نمایش بگذارید.

اگر اشتباهی مرتکب می‌شوید، سریعا آن را برطرف کنید

هرگز از شرکت، سرپرست، مدیر، کار یا همکارانتان شکایت نکنید. شما که نمی‌خواهید سوژه دست افراد توطئه‌گر بدهید؟ همیشه حواستان به ایمیل‌های کاری باشد تا کسی دیگر از آنها به ضرر شما استفاده نکند.

کار کردن «با» فرد زورگو و مدعی

اگر همکار زیرآب‌زن و تخریب‌گر در میز بغل دستی شما نشسته است، همیشه حواستان به او و کارهایش باشد. اگر متوجه شدید که در کارهایتان سرک می‌کشد تا سوژه‌ای برای تخریب موقعیت کاری شما پیدا کند، حتما با او برخورد کنید. مثلا اگر چشمش در مانیتور شماست، از او بپرسید که آیا چیزی لازم دارد؟
اما توجه داشته باشید که بحث، دعوا یا برخورد تند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. شما باید در نهایت ادب و احترام دیگران را از حریم خصوصی خود بیرون برانید. این را بدانید که داد و دعوا فقط موجب بدتر شدن شرایط بد می‌شود.

کار کردن «برای» فرد زورگو و مدعی

کار کردن با مدیری که به هیچ صراطی مستقیم نیست و حرف، حرف خودش است یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست. اما شما می‌توانید با انجام صحیح و دقیق کارهایی که به عهده‌تان گذاشته می‌شود از ترکش‌های ترسناک این شخص در امان بمانید.
همیشه همه کارهای خود را مکتوب کنید و گزارش کار دقیق و کاملی از فعالیت‌هایتان داشته باشید. در این شرایط، وقتی سرپرست شما به دروغ اشتباهی را به شما نسبت می‌دهد، می‌توانید با سند و مدرک به مدیر یا مسئول بخش بگویید که حق با شماست و این فرد کارشکنی می‌کند و قصد تخریب شخصیت شما را دارد.

آنچه در مورد یک همکار قلدر و زورگو باید بدانید

این را بدانید که یک انسان زورگو از حس قدرت لذت می‌برد. بنابراین اگر شما در کار خود قوی و راسخ باشید و جایگاه خوبی در شرکت داشته باشید، هرگز قربانی اینگونه اشخاص نخواهید بود.
آنها اغلب دنبال ضعیف‌ترین فرد در گروه‌های کاری هستند. موفقیت دیگر همکاران برای این افراد همانند پتکی بر سرشان است زیرا به‌هیچ وجه چشم ندارند پیروزی دیگران را ببیند و می‌خواهند خودشان در مرکز توجهات قرار داشته باشند. بنابراین، برای رسیدن به چنین جایگاهی دست به‌دامن زیرآب زدن، شایعه‌پراکنی، دروغ‌گویی و تخریب شخصیت و تحقیر کارهای دیگران می‌شوند. به زبان ساده، با پا گذاشتن روی دیگران می‌خواهند خود را بالا بکشند.
افراد زورگو انواع مختلف دارند. برخی از آنها از اختلالات روحی شدید رنج می‌برند و باید مراقبشان باشید و هرگز با آنها بحث یا دعوا نکنید.

شما قادر به تغییر دادن شخصیت افراد نیستید، پس تلاش بیهوده هم نکنید. تنها کاری که لازم است انجام دهید، محافظت از خود در برابر چنین اشخاصی است.


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : rooziato.com