جلوگیری از ترور زنجانی در زندان
 مشاورعالی رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد گفت: بعد از رفع تحریم ها سالها طول می کشد دانه دانه شبکه های دلالی را کشف و جراحی کنیم و از داخل سیستم کشور بیرون بکشیم؛ زیرا این شبکه ها در تمام سیستم کشور نفوذ کرده و همه جا را نجس کرده اند.

اکبر ترکان مشاورعالی رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد در پاسخ به سوالی در مورد آثار واقعی رفع تحریم ها در اقتصاد ایران، اظهار داشت: آنچه به عنوان مجموعه تحریم ها نامیده می شود شامل تحریم های سازمان ملل، آمریکا و اروپا و تحریم هایی است که برخی کشورها بر اساس تحریم های سازمان ملل اعمال شده است؛ مسلم است وقتی تحریم های بانکی اعمال می شود ما نفت خود را می فروشیم اما دسترسی به پول آن آسان نیست و گاهی اوقات جابجایی پول در دنیا هزینه زیادی را برای ما دارد.

وی یادآور شد: سالها کوشش شد که نظام تجارت خارجی ایران از فساد دلالی پاک شود؛ نمی خواهم بگویم کشور در این راه موفق شد، اما تمام تلاش وزیراطلاعات و نهادهای نظارتی این بود که شبکه دلالی از بین برود؛ وقتی تحریم ها تصویب و اجرایی شد همه دعوت کردند تا این شبکه ها دوباره دایر شود؛ زیرا برای فروش نفت و تحصیل درآمدها باید دلال ها می آمدند و لذا کثیف ترین و آلوده ترین جریان تجاری به خاطر وجود دلال ها در اقتصاد ایران تقویت شد؛ دلال ها در خرید، فروش نفت، جا به جایی پول و حمل و نقل کالا آمده شدند. چون ارتباط مستقیم خرید، گشایش اعتبار و حمل و نقل تحت تأثیر قرار گرفته بود. یعنی دلالانی که وزارت اطلاعات و دستگاههای نظارتی به دنبال نابودی آنها بودند مشروعیت پیدا کردند و در جریان معاملات قرار گرفتند که فساد آن غیر قابل محاسبه است.

ترکان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در کنار دلالان داخلی، دلالان خارجی هم در این عرصه حضور داشته اند یا خیر؟ گفت: بابک زنجانی یک آدم نیست، یک جریان است. مگر به قول آقای زنگنه ممکن است میلیاردها دلار نفت خام را تحویل یک آدم یک لا قبا بدهند؟! این یک زنجیره ای است که از داخل کشور ما شروع می شود و تا خارج امتداد می یاید. این زنجیره کشف نشده است؛ یعنی فردی به نام بابک زنجانی همه چیز نیست؛ شاید دستگاههای اطلاعاتی - امنیتی ما بیشترین کوشش خود را می کنند تا مبادا آن زنجیره ای که بابک زنجانی به آن وصل است، او را در زندان نزند! زیرا ما یک نقطه از این زنجیره را داریم و اگر آنها این یک نقطه را بزنند همه زنجیره گم و گور شده و باعث می شود دیگر به جایی دسترسی نداشته باشیم و پولمان گم و گور شود.

وی تأکید کرد: این حلقه های زنجیره به هم متصل است؛ مگر می شود 2/6 میلیارد دلار به یک فرد یک لا قبا داده شود.مشاور عالی رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد در ادامه با اشاره به آثار رفع تحریم در فروش نفت، دریافت درآمد نفت، تأمین نیازهای کشور و خرید ها، افزود: وقتی وضعیت تحریم وجود دارد، ما برای تأمین نیازهای کشور نمی توانیم از شرایط رقابتی استفاده کنیم و در صورت رفع تحریم هاست که می توانیم بهترین خریدها و معاملات را داشته باشیم؛ در شرایط تحریم تک منبعی می شویم و با آن جریان بین المللی دلالی آسیب های بسیار بزرگی به اقتصاد ایران زده ایم؛ حتی بعد از رفع تحریم ها سالها طول می کشد دانه دانه شبکه های دلالی را کشف و جراحی کنیم و از داخل سیستم کشور بیرون بکشیم؛ زیرا این شبکه ها در تمام سیستم کشور نفوذ کرده و همه جا را نجس کرده اند.

ترکان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا سرمایه گذاری های خارحی در ایران پس از رفع تحریم ها صرفا در واردات و صادرات خلاصه می شود یا سرمایه گذاریه ای مولد هم انجام خواهد شد؟ گفت: فقط واردات و صادرات نیست؛ اما ما نمی توانیم بی محابا دنبال فاینانس برویم. اگر پول قرض کنیم و بانک های ایرانی هم ضامن شدند اما در سررسید، شرکت ها پول را پس ندادند بانک ها باید بپردازند. الان همین معوقات بانکی که وجود دارد ریالی است و اگر غفلت کنیم ممکن است به معوقات ارزی تبدیل شوند.

وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ادعای برخی جریانات که می گویند نتیجه رفع تحریم ها آوردن مک دونالد به ایران بوده است، تصریح کرد: هرکسی دنبال مک دونالد است معنایش این است که دنبال خدمت به اقتصاد کشور نیست. هیچ کس در دولت نمی شناسم که تلقی او از رفع تحریم ها آوردن مک دونالد باشد؛ مگر همان کسانی که این موضوع را نام بردند! به نظر من مک دونالد در ذهن آنهاست.

منبع:پایگاه خبری جماران