احتمال افزایش ۱۵ درصدی بهای مسکن در سال جدید
پیش بینی می شود در نیمه اول سال جاری بازار مسکن با افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی مواجه شود.

تاثیر رشد نرخ دلار در افزایش قیمت مسکن

نایب رییس اتحادیه املاک استان تهران با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز یکی از عوامل تاثیر گذار در رشد قیمت مسکن است، گفت: پیش بینی می شود در نیمه اول سال جاری بازار مسکن با افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی مواجه شود.

حسام عقبایی با اشاره به تاثیر نوسانات نرخ ارز و رشد قیمت آن در بازار مسکن اظهار داشت: نوسانات نرخ ارز از زمستان سال گذشته شروع شد و در تعطیلات نوروز قیمت دلار از 5 هزار تومان هم عبور کرد که این رشد قیمت در بازار مسکن هم تاثیر گذار بود.

در زمستان سال گذشته شاهد افزایش نرخ مسکن در بازار بودیم که افزایش نرخ ارز در این رشد قیمت ها بی تاثیر نبود و هر چند که این افزایش قیمت در تعطیلات نوروز ادامه داشت اما به دلیل اینکه معاملات مسکن در ایام تعطیلات انجام می شود، در بازار مسکن تاثیر گذار نبود.

نایب رییس اتحادیه املاک استان تهران با اشاره به رشد نامتعارف قیمت مسکن در برخی از مناطق تهران گفت: در زمستان سال گذشته قیمت مسکن در برخی از مناطق تهران حتی تا 30 درصد هم افزایش قیمت پیدا کرد.

اگر نوسانات نرخ ارز کنترل نشود و همچنان رو به رشد باشد به طور قطع بازار مسکن را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه یکی از عواملی که می توانست باعث افزایش قیمت مسکن شود، رشد نرخ سوخت بود که به اجرا نرسید، ادامه داد: از دیگر عوامل تاثیر گذار در بازار مسکن مدیریت نقدینگی است و به طور قطع افزایش قیمت دلار می تواند در بی توازنی و بی نظمی بازار مسکن اثر گذار باشد.

نایب رییس اتحادیه املاک استان تهران با اشاره به عبور نرخ تورم مسکن از نرخ تورم عمومی گفت: تا پاییز سال گذشته بازار مسکن متناسب با نرخ تورم عمومی حرکت می کرد اما با توجه به افزایش نرخ ارز و عدم کنترل نقدینگی قیمت مسکن از نرخ تورم عمومی عبور کرد.

عقبایی با پیش بینی رشد قیمت ها در نیمه اول سال جاری اظهار داشت : با توجه به افزایش قیمت ها در سال گذشته بازار مسکن ظرفیت افزایش تورم در خصوص معاملات خرید و فروش را ندارد و رشد قیمت ها بین 10 تا 15 درصد خواهد بود.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: ilnanews.com