کاهش ۵۰ درصدی معاملات در بازار مسکن
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه موثق‌ترین آمار خرید و فروش مسکن از سوی سامانه املاک و مستغلات استخراج می‌شود، گفت: آمارهایی که این روزها از افت شدید تعداد معاملات عنوان می‌شود، صحت ندارد، اما باید گفت، بازار مسکن هنوز به ثبات نرسیده است

کاهش ۵۰ درصدی معاملات در بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه موثق‌ترین آمار خرید و فروش مسکن از سوی سامانه املاک و مستغلات استخراج می‌شود، گفت: آمارهایی که این روزها از افت شدید تعداد معاملات عنوان می‌شود، صحت ندارد، اما باید گفت، بازار مسکن هنوز به ثبات نرسیده است.

مصطفی‌قلی خسروی در پاسخ به این سؤال که بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که تعداد معاملات مسکن بیش از 50 درصد کاهش یافته است، اما قیمت مسکن 2 درصد رشد داشته است، گفت: با تمام احترامی که به گزارش بانک مرکزی قائل هستم، باید اعلام کنم که این طور نیست و تعداد معاملات تا این حد کاهشی نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه قیمت مسکن هنوز به ثبات نرسیده است، اظهار داشت: مسئولان تلاش می‌کنند که قیمت مسکن به ثبات برسد، اما افزایش قیمت مسکن اجتناب‌ناپذیر است چرا که شاخص تورم بانک مرکزی در سال آینده قطعاً افزایش خواهد داشت و اگر بحث‌هایی که در مورد مسائل پیرامونی بنزین صورت می‌گیرد، به وقوع بپیوندد و یا قیمت بنزین افزایش یابد قیمت مسکن نیز دستخوش تحولات خواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه تحولات قیمت مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید خیلی زیاد نخواهد بود، گفت: رشد قیمت مسکن قطعاً پایین‌تر از شاخص تورم عمومی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مشاوران املاک همواره در تلاش برای پایین آوردن قیمت مسکن هستند، گفت: قطعاً وقتی فروشنده و خریدار برای یک معامله مسکن به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند، مشاوران املاک برای اینکه این معامله به سرانجام برسد تلاش می‌کنند که قیمت مسکن را به گونه‌ای متعادل کند که این معامله به سرانجام برسد.

خسروی آخرین تحولات بازار مسکن را این گونه تشریح و اعلام کرد که از 96/1/1 تا 96/11/12 تعداد معاملات مسکن در تهران 376 هزار و 111 عدد معامله صورت گرفته که 196 هزار و 856 عدد مربوط به مبایعه‌نامه و 176 هزار و 93 فقره مربوط به اجاره‌نامه بوده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: از 97/1/1/ تا 97/11/12 تعداد کل قراردادهای منعقد شده 287 هزار و 402 عدد بوده که تعداد 137 هزار و 142 فقره مربوط به مبایعه‌نامه و 147 هزار و 951 فقره مربوط به اجاره‌نامه بوده است، پس این آمار نشان می‌دهد که تعداد معاملات مسکن در تهران 24 درصد کاهش،30 درصد در تعداد مبایعه‌نامه و تعداد اجاره‌نامه 16 درصد کاهش داشته است.

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: bartarinha.ir